960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    hahah
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      Ursprungligen postat av fredd
      hehe det är ändå 14-15mil för dig att åka matte, mitt tips är att du kanske stannar en hel helg så du kan spana in fler grejer än bara det "Lilla" hemma hos mats . Typ att du har tid å besöka herkules å kanske tropen osv

      Jag har kanske inte varit så tydlig, men tanken är att jag ska stanna över helgen isf och försöka att få moster att kora mig ut till Nol.

      Mats: Jag skrattade gott när jag läste ditt inlägg
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        hehe iofs strömstad till nol är en bra bit det också ;p. Men annars hade det varit kul om jag mats och richard och några mer körde en road trip till nol, och mötte matte där .
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • matte159
          • March 2007
          • 1147

          Ursprungligen postat av fredd
          hehe iofs strömstad till nol är en bra bit det också ;p. Men annars hade det varit kul om jag mats och richard och några mer körde en road trip till nol, och mötte matte där .

          Jaa, det hade det verkligen varit!!!
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Har det hänt något nytt i karet, Mats? Mina Helianthus är ilskna som tusan, så jag tror det finna yngel eller larver inne bland stenarna någonstans där dom håller till. Sen har 2 utav mina Ocellatusar börjat bli svarta som din var på filmen, så det kanske är lek på G?

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Har det hänt något nytt i karet, Mats? Mina Helianthus är ilskna som tusan, så jag tror det finna yngel eller larver inne bland stenarna någonstans där dom håller till. Sen har 2 utav mina Ocellatusar börjat bli svarta som din var på filmen, så det kanske är lek på G?

              MVH/Freddan
              Njaaee, det har väl inte hänt så mycket - det mesta är som vanligt. Jag börjar dock skönja en viss framgång i kampen mot cyanon. Det verkar på något vis som att den inte är riktigt lika pigg som förut - visst, den brer ut sig på sina ställen men framför allt verkar det som att bakgrunden mer och mer befriats. Nu återstår den vita sanden som tycks absorbera mycket ljus och därför verkar vara en ypperlig grogrund för eländet. Här får jag nästan dagligen suga upp små gröna fläckar, främst framme vid frontrutan...

              Hur går det med Compressicepsynglen?

              Kul att höra att du har flyt på lekfronten, för övrigt!

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                MaxB; Hur stark pump har du (L/h)?

                Skulle ju vara bra att veta hur stark pumpen ska vara,
                jag behöver nog köpa en ny pump om jag ska starta T-kar nämligen

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Solid
                  MaxB; Hur stark pump har du (L/h)?

                  Skulle ju vara bra att veta hur stark pumpen ska vara,
                  jag behöver nog köpa en ny pump om jag ska starta T-kar nämligen
                  Jag hade till för ett par månader sedan ett ett Aqua Clear pumphuvud som drev vattnet bakom bakgrunden. Tror att detta spolade cirka 1 200 liter i timmen. Men det förde ett sådant oväsen så att jag bytte ut det mot ett utombords Eheim 2080 Professional 3. Detta drar runt 1 700 liter i timmen och har dessutom dubbla utsug. Så jag satte ett bakom bakgrunden för bibehållet snurr där, och ett utsug i själva karet - för lite dubbelverkan. Man kanske borde ha mer fart på vattnet men det verkar som om detta räcker. Jag har riktat utblåset rakt mot bakgrunden och det nya stenpartiet där - via ytan såklart. Det är ett formidabelt blås och sprider sig fint i hela karet. "Regelboken" säger nog mer kapacitet, och jag provade ett starkare pumphuvud precis när karet var nystartat - men fiskarna kunde knappt simma omkring utan stod mest och "mötte" vattenströmmarna - därför bytte ner mig en aning.

                  Jag har för mig att det finns någon regel som säger att minst det dubbla literantalet skall spolas runt i timmen... men jag är väldigt osäker på detta - och i mitt kar funkar den formula jag har nu bra.
                  Någon kanske kan ge Solid ett exakt svar på vad han skall ha för pump i sitt kar?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag har ju visat bilder på den Marlierihane som gå i det lilla karet. Det finns fyra stycken Marlieri i 960-burken också. Det har bildats ett par som har en grotta alldeles under där Gracilisarna håller till. Honan sticker bara ut då och då. Här är två bilder på hanen - han är rätt tjusig han också.


                    Sedan en liten filmsnutt som visar i någon mån cyanons tillbakagång - det är fortfarande ganska grönt men lite glesare och inte lika aggressivt. Ocellatushonan från förra klippet syns med sin typiska äggvaktarpose framför snäckan.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • noisy
                      • October 2006
                      • 338

                      Filterkapasitet

                      Hej Kent i nol sa till mig att filtren skulle ha en vattenkapasitet på 4-5 ggr karets literantal när det gäller ciklider.
                      Detta kanske bara gäller Malawiciklider och stora ciklider.

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        Ursprungligen postat av noisy
                        Hej Kent i nol sa till mig att filtren skulle ha en vattenkapasitet på 4-5 ggr karets literantal när det gäller ciklider.
                        Detta kanske bara gäller Malawiciklider och stora ciklider.
                        Jag har för mig att Mats själv har sagt detta till mig när jag frågat honom.
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • matte159
                          • March 2007
                          • 1147

                          I slutet på din film visar du, Mats, hela karet. Tittar man då högst upp i mitten, precis vid kanten kanten på karet så ser man att det är grönt där. Är det också canyo???
                          Mvh
                          Mathias
                          Fotoalbum

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Om man skall ha 4-5 gånger akvariets literantal blåsandes runt en gång i timmen så måste man nog disponera detta på fler pumpar eller filter. När jag hade min första pumpskalle som blåste, tror jag, 2 500 liter i timmen så var det ett jädra snurr i karet - som inte såg så kul ut. Jag vet att detta är peanuts i jämförlse med naturliga betingelser, men ändå...

                            Ju mer genomfart desto bättre lyder devisen - och det är säkerligen alldeles riktigt. För min del tycker jag det verkar ok i mitt kar för tillfället, nästan det dubbla i timmen.

                            Matte! Det är flytväxterna du ser i högst upp i slutet av filmsnutten!

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Njaaee, det har väl inte hänt så mycket - det mesta är som vanligt. Jag börjar dock skönja en viss framgång i kampen mot cyanon. Det verkar på något vis som att den inte är riktigt lika pigg som förut - visst, den brer ut sig på sina ställen men framför allt verkar det som att bakgrunden mer och mer befriats. Nu återstår den vita sanden som tycks absorbera mycket ljus och därför verkar vara en ypperlig grogrund för eländet. Här får jag nästan dagligen suga upp små gröna fläckar, främst framme vid frontrutan...

                              Hur går det med Compressicepsynglen?

                              Kul att höra att du har flyt på lekfronten, för övrigt!

                              Det finns några Compressiceps yngel som simmar ikaret. Dock växer dom så oerhört långsamt jämfört med te.x Regani, Moorii.

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                En liten radda bilder gör väl inte ont?
                                Här är några på den första kullens Gracilisyngel. Det är ungefär 15 stycken kvar i gruppen - och massor med småttingar.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...