960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Ursprungligen postat av MaxB
    Jag tror att den jag har är en OBH-Nordica (namn?). Det är säkert en riktig skitmixer och, tror jag återigen, kostade ett par hundralappar.
    Okej
    Vill inte mina föräldrar köpa en, så gör jag det... om jag hittar någon billig^^

    Ursprungligen postat av MaxB
    Räkor kan man ju köpa ett par hekto och göra en rejäl sats som räcker lääääänge - om ni nu inte käkar detta lite då och då, alltså!
    Det var ungefär det jag hade tänkt

    Hur ofta matar du med räkmixen? varje dag?

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      Ursprungligen postat av MaxB
      Räkmixen gör du på 10 min; 1 dl oskalade räkor - alltså bakkroppen med skal minus benen - behåll rommen. 1 dl gröna ärtor. Lite vatten och så wouusch in i mixern. Mixa till en fin välling och frys sedan. Klart i ett Ocellatusnafs!

      Jag lovar, fiskarna kommer att älska det!

      Hmmm, detta får jag testa, någon gång!
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • noisy
        • October 2006
        • 338

        Iofs så har du ju skrivit hur man gör men du kanske kan visa oss tillagning,färdig fryst maträtt,samt bespisning när vi kommer till lördag.
        Sä vi får en matlagningskurs samtidigt.
        Mycket intressant i alla fall bra enkelt och billigt och inget krångel med gelatin

        Kommentar

        • matte159
          • March 2007
          • 1147

          Ursprungligen postat av noisy
          Iofs så har du ju skrivit hur man gör men du kanske kan visa oss tillagning,färdig fryst maträtt,samt bespisning när vi kommer till lördag.
          Sä vi får en matlagningskurs samtidigt.
          Mycket intressant i alla fall bra enkelt och billigt och inget krångel med gelatin

          Ett MYCKER BRA förslag!!!!
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            testade mixen igår
            Men jag lyxade till det lite, gjorde tre påsar, en med artemia, en med tanganyikaflingor och en vanlig.

            Återkommer senare med hur fiskarna reagerade!

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Oooouuch - tillbaka efter en lååååång helg med hårda gig!

              Det fina med mixen är ju att man i stort sett kan ha vad som helst som fiskarna gillar i den!

              Visst skall vi mata med mixen på lördag! Och kanske göra en sats också, för den delen!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                JÖSSES JÄDRAR!!!
                Jag råkade titta på antalet visningar - och det är bannemej över 20 000 stycken...
                I och för sig står jag nog för merparten av den statestiken, men ändå!
                Tråden har ju renderat ett Zoopet Väst-besök och jag har fått 4 stycken MYCKET hedrande stjärnor i betyg.

                Jag har velat inspirera och entusiasmera med mina inlägg - och har själv blivit oerhört inspirerad av all er som skrivit inlägg här i tråden. Tack alla!


                Jag fortsätter att visa bilder och filmsnuttar på utvecklingen i karet - och när det händer något kul!

                Kommentar

                • matte159
                  • March 2007
                  • 1147

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  JÖSSES JÄDRAR!!!
                  Jag råkade titta på antalet visningar - och det är bannemej över 20 000 stycken...
                  I och för sig står jag nog för merparten av den statestiken, men ändå!
                  Tråden har ju renderat ett Zoopet Väst-besök och jag har fått 4 stycken MYCKET hedrande stjärnor i betyg.

                  Jag har velat inspirera och entusiasmera med mina inlägg - och har själv blivit oerhört inspirerad av all er som skrivit inlägg här i tråden. Tack alla!


                  Jag fortsätter att visa bilder och filmsnuttar på utvecklingen i karet - och när det händer något kul!

                  Fyra stjärnor är för lite! Jag gav dig en 5:a och det är denna tråden mer än väl värd!

                  Du har inspirerat hur mycket som hellst! Alla ska ju starta upp ett Tanganyika-kar! En ny epok har börjat.

                  Filmer, filmer, jag vill se filmer!
                  Mvh
                  Mathias
                  Fotoalbum

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    jag röstade 5 stjärnor nu hehe, visste inte ens att man kunde rösta:P
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      hehe jag är en stark 2a på antalet inlägg:P
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag har heller inte en aning om hur den där röstningen funkar - men jag tror att den går på "medel"... Tack ändå Boys & Girls!
                        De är la nån som röstat 1 stjärna och så åker medlet ner - But What the Fuck! Det är ju tråden som är det viktiga och att vi har kul och utbyter tankar, åsikter och erfarenheter - och det skall vi fortsätta med, eller hur?


                        Lite nyheter; Marlierierna i 80-Baljan håller på och donar, gräver och trivs. Jag har försökt att ta lite bilder men de blir inte bra - ynglen är för små ännu för att göra sig på bild. Självklart återkommer jag i detta ämne!

                        I den stora burken är det ungefär som vanligt - cyanon är hyfsat på tillbakagång - eller rättare sagt, sprider sig inte lika aggressivt. Det är området just precis där Gracilisarna håller till som det är mest grönt... jag har inte hjärta att suga och dona alltför mycket där - för ynglens skull.
                        Troffarna trivs och växer men av någon konstig anledning är det tre stycken som är mycket undergivna och står å trycker i hörnena. Det finns en möjlighet att dessa tre inte är riktigt med på noterna för de äter dåligt och kanske lägger av, eller att jag själv tar bort dom till ett eget kar om dom blir sämre. Jag får helt enkelt vänta ut dom och se vad som händer.
                        De andra simmar runt, spänner sig och håller på, så jag tror att det möjligtvis kan vara unga hanar som mäter ut spejs för revir och börjar ta lite egen plats.
                        En Ocellatushona tog fram ungar i helgen och har vi en jädra tur så kan vi kanske få se några på lördag, på träffen. Jag har inte sett till något enda Ocellatusyngel av dom som kläckts innan - troligtvis har dessa ganska svårt att klara sig i konkurrensen. Fem Cyprichromisyngel simmar nu fritt i karet och dessa kommer att klara sig fint. Transcriptusyngeln simmar också relativt fritt i karet men håller sig gärna till springor i grottsystemen.
                        Ett etablerat Marlieripar finns också i karet, men jag har inte sett några yngel från dessa än.
                        Gracilisynglen växer så det knakar och kull nr. två börjar anta fiskform - det är nog dags för kull nr. 3 snart.

                        Jaaaaa, där är en lägesrapport hur det ser ut för tillfället!

                        Kommentar

                        • Idrok
                          • January 2006
                          • 111

                          Ja, det är f**imej rejält inspirerande. Tack!
                          /Mikael
                          Los blogg la Aquaristica
                          Elektronisk musik

                          Kommentar

                          • noisy
                            • October 2006
                            • 338

                            Jag kunde inte hålla mig utan har ordnat ett litet (jämfört med 960 L i alla fall) 200 L kar.
                            Tidigare tänkte jag inte så mycket på Tanganyika men efter att ha följt denna + mattes tråd kunde jag inte låta bli.
                            Jag brukar kolla varje kväll.

                            Kommentar

                            • noisy
                              • October 2006
                              • 338

                              Angående räkmix så pratade jag med en som har odlat fisk i 30 år (Kent i Nol) och han sa att paletter kan få bukvattensot av räkmix.
                              Själv hade jag en pigg regnbågshona som jag matade med räkmix på kvällen och på morgonen var hon död.
                              Därför tror jag att man skall vara försiktig med att mata andra fiskar än malawis och tanganyika med det.
                              Det verkar som att vissa tål det och andra mår dåligt av det.

                              Kommentar

                              • Galion
                                • December 2004
                                • 337

                                Ursprungligen postat av noisy
                                Angående räkmix så pratade jag med en som har odlat fisk i 30 år (Kent i Nol) och han sa att paletter kan få bukvattensot av räkmix.
                                Själv hade jag en pigg regnbågshona som jag matade med räkmix på kvällen och på morgonen var hon död.
                                Därför tror jag att man skall vara försiktig med att mata andra fiskar än malawis och tanganyika med det.
                                Det verkar som att vissa tål det och andra mår dåligt av det.
                                Samma som jag när jag äter kinamat då ;D *Hehe*
                                Mvh Peter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...