960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #76
    Ansjo, you mindreader you!
    Ja, jag hade fanimej grillen framme och vantarna på, det var ju trots allt 20 minuters sol vid kvällningen igår.
    Men det började att Rikspissa just när jag skulle till så jag blev så jädrans grisk!

    Idag har det dock varit finare och lite nya stenar har hamnat baljan - bilder kommer så småningom!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 July 2007, 23:17.

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #77
      en fråga max. du har 200x80x60 va? är det 60 eller 80 högt? lär mig aldrig det där

      /Hans

      Edit: Kom på att du hade helbilder av karet i början.. Antar att det är 60 högt och 80 djupt. nån får gärna bekräfta
      Senast redigerad av Hans.Lindaker; 17 July 2007, 19:29.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #78
        Ursprungligen postat av battalionP
        en fråga max. du har 200x80x60 va? är det 60 eller 80 högt? lär mig aldrig det där

        /Hans

        Edit: Kom på att du hade helbilder av karet i början.. Antar att det är 60 högt och 80 djupt. nån får gärna bekräfta

        är det inte (längden*bredden*höjden)
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • matlo
          • May 2007
          • 295

          #79
          Ursprungligen postat av MaxB
          Man skulle ju kunna tänka sig något i denna stilen.
          Här är ju idén att låta bagrunden smälta ihop med stenarna så lång det är möjligt. Sanden kommer att täcka stora delar av stenarna i fronten också!
          Återigen, det är bara en test.
          frågan är nu om inte det ser lite väl " huller om buller " med alla dessa stenar. Menar absolut inte att klaga eller låta nedlåtande, men om du ser på en botten ute i naturen så är det ju inte spikigt över allt? men alla har ju sin smak och funderingar om akvarium..
          Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #80
            Ursprungligen postat av battalionP
            en fråga max. du har 200x80x60 va? är det 60 eller 80 högt? lär mig aldrig det där

            /Hans

            Edit: Kom på att du hade helbilder av karet i början.. Antar att det är 60 högt och 80 djupt. nån får gärna bekräfta
            Japp, 60 högt och 80 djupt!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #81
              Ursprungligen postat av matlo
              frågan är nu om inte det ser lite väl " huller om buller " med alla dessa stenar. Menar absolut inte att klaga eller låta nedlåtande, men om du ser på en botten ute i naturen så är det ju inte spikigt över allt? men alla har ju sin smak och funderingar om akvarium..
              Det är därför jag skrev i ett tidigare inlägg att det nästan är lite dumt att skicka bilder på inredandet i ett tidigt stadium. Vad jag vill visa på bilderna är hur jag bygger upp det bottenskickt av stenar, med ytterst smala prång, springor och skrevor, som alltså kommer att ligga under sanden. Den stenhög som kommer att synas drar sig nerför bakgrunden i hörnet och sträcker sig ner i sanden (när sanden kommit i) allt som allt blir det kanske 50-60 cm sten från gaveln på karet sett. Sedan blir det ett långt parti med, i stort sett, naken sand - där t.ex. snäcklekare kan hålla till vid sina snäckor. I andra änden av karet blir det en liknande stenhög men inte lika utdragen som den på den vänstra sidan.

              Jag har inte donat med karet på några dagar, pga att solen faktiskt har tittat fram lite, men jag är snart igång igen - och det kommer fler bilder!


              Det är jäkligt kul att ni är engagerade i projektet - men visar man själva bygget så här i alla stadier, så har jag all förståelse att inte alla tycker det ser så speciellt ut...
              Jag hoppas bilderna när sand och vatten kommer i kanske gör verkligeheten lite mer rättvisa...
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 July 2007, 23:03.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #82
                Ursprungligen postat av MaxB
                Det är därför jag skrev i ett tidigare inlägg att det nästan är lite dumt att skicka bilder på inredandet i ett tidigt stadium. Vad jag vill visa på bilderna är hur jag bygger upp det bottenskickt av stenar, med ytterst smala prång, springor och skrevor, som alltså kommer att ligga under sanden. Den stenhög som kommer att synas drar sig nerför bakgrunden i hörnet och sträcker sig ner i sanden (när sanden kommit i) allt som allt blir det kanske 50-60 cm sten från gaveln på karet sett. Sedan blir det ett långt parti med, i stort sett, naken sand - där t.ex. snäcklekare kan hålla till vid sina snäckor. I andra änden av karet blir det en liknande stenhög men inte lika utdragen som den på den vänstra sidan.

                Jag har inte donat med karet på några dagar, pga att solen faktiskt har tittat fram lite, men jag är snart igång igen - och det kommer fler bilder!


                Det är jäkligt kul att ni är engagerade i projektet - men visar man själva bygget så här i alla stadier, så har jag all förståelse att inte alla tycker det ser så speciellt ut...
                Jag hoppas bilderna när sand och vatten kommer i kanske gör verkligeheten lite mer rättvisa...
                I med mer sten säger jag,sten som liknar bakgrunden det blir fräckt sen får du ha nån Oskar i så stort kar med mindre fisk annars ser det lite mesigt ut
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #83
                  Ursprungligen postat av stene
                  I med mer sten säger jag,sten som liknar bakgrunden det blir fräckt sen får du ha nån Oskar i så stort kar med mindre fisk annars ser det lite mesigt ut
                  Jag har faktiskt hittat lite sten som påminner om bakgrunden, som jag skall ha överst i stenhögen. Bakgrunden blir alltså väldigt ljus och Granitliknande i vatten och lysrörsbelysning, så jag måste bryta av med lite olika nyanser så att allt inte blir för konformt. Hela konceptet handlar ju om en övergång mellan sandbotten och berg- eller klippsida. Jag tänker mig att det ligger lite olika typer av stenar och "dräller" vid klippkanten. Vissa stenar kommer från klippan i sig och andra har "hamnat" där av olika anledningar.

                  Oscar i detta karet blir det nog inte... även om jag kan tänka mig att ett gäng griska Leleupi skulle kunna stå emot så stora rackare

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #84
                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Jag har faktiskt hittat lite sten som påminner om bakgrunden, som jag skall ha överst i stenhögen. Bakgrunden blir alltså väldigt ljus och Granitliknande i vatten och lysrörsbelysning, så jag måste bryta av med lite olika nyanser så att allt inte blir för konformt. Hela konceptet handlar ju om en övergång mellan sandbotten och berg- eller klippsida. Jag tänker mig att det ligger lite olika typer av stenar och "dräller" vid klippkanten. Vissa stenar kommer från klippan i sig och andra har "hamnat" där av olika anledningar.

                    Oscar i detta karet blir det nog inte... även om jag kan tänka mig att ett gäng griska Leleupi skulle kunna stå emot så stora rackare
                    Jag kunde inte sagt det bättreman ska ha visioner och funderingar om allt det är det som är roligt i akvarie hobbyn
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Fiddan
                      • June 2006
                      • 885

                      #85
                      Fräscht!
                      Men vad är det för Kar du har köpt?
                      skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #86
                        Ursprungligen postat av Fiddan
                        Fräscht!
                        Men vad är det för Kar du har köpt?
                        Halloj Fiddan!
                        Ja det är ett vanligt 960-liters... Ett sånt man tar under armen och går hem med från zooshopen, du vet

                        Om det är själva "märket" eller vad man skall kalla det, tillverkaren kanske, du undrar över så är det ett Aquael - Polsk firma tror jag.

                        Det är faktiskt det största jag har haft och det var fanimej ingen lek att bära in det...Phhuuooohh!

                        Kommentar

                        • Fiddan
                          • June 2006
                          • 885

                          #87
                          Jo det var märket jag var ute efter.

                          Asså det var tungt säger du, jag tycker att de är ganska enkla att bära när de är nya och saknar vatten.

                          Du har inte lite mer kort på ljusrampen eller? det hade vart väldigt roligt att få se en sådan lite närmare..
                          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                          Kommentar

                          • Vic
                            • November 2006
                            • 1533

                            #88
                            Ett tips jag läste någonstans var att skaffa mer småsten, runt centimetern och ner så inte skillnaden mellan stenarna och sanden blev för stor.
                            Skulle nog bli snyggt att du gör så som du skriver att lägga stenarna lite här och där vid kanten av dom större stenarna och sen så kan det bli mer och mer mindre sten tills det tillslut bara är sand. Det är kanske just det här du planerat?
                            Mvh Viktor


                            Apistogramma för hela slanten!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #89
                              Ursprungligen postat av Fiddan
                              Asså det var tungt säger du, jag tycker att de är ganska enkla att bära när de är nya och saknar vatten.
                              Då skulle du komma och hjälpa till att bära det tomt då det väger ca 150 kg, men ska jag flytta mitt så vet jag vilken Superman jag ska kontakta.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #90
                                Ursprungligen postat av Fiddan
                                Jo det var märket jag var ute efter.

                                Asså det var tungt säger du, jag tycker att de är ganska enkla att bära när de är nya och saknar vatten.

                                Du har inte lite mer kort på ljusrampen eller? det hade vart väldigt roligt att få se en sådan lite närmare..
                                När det är vattenfyllt väger det väl över ett ton... så det räckte jädrarimej när det var tomt, kan jag lova!
                                Rampen är liksom bara en ram av Aluminium (tror jag) och i/uppe på dennna skjuter man in rader med armatur, mellan armaturraderna/skenorna kan man lägga in tomrader också. Längst fram, mot framrutan är det ett långt lock som man kan lyfta.
                                På bilden ser du undersidan av drygt halva rampen.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...