960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Härligt med film från detta karet igen. Helsike vad stora alla ungar blivit. Troffarna är riktigt vackar.

    MVH/Freddan
    Ja, på filmen blir dom nästan svarta men när man ser dom live är dom djupt röda, och en del av dom (hanarna) har färgsprakande vackra äggfläckar på fenorna undertill.
    Gracilisynglen är jättestora och börjar visa parbeteende - och där går en hel del riktigt stora Marlieri- och Transcriptusyngel också. När dessa börjar bli okomfortabla och börjar ställa sig uppåt rutorna måste jag ta bort dom!

    Kommentar

    • JeBoro

      Tack för bilden

      Kommentar

      • Trollsvans
        • November 2007
        • 1118

        Det där lila, är det nån alg, eller vad är det för skoj?
        //Troll

        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Trollsvans
          Det där lila, är det nån alg, eller vad är det för skoj?
          Ja, det är alger. Dessa är egentligen brunsvarta i färgen men kameran tar upp någon "ljusbrytning" som gör att de ser lite lila ut.
          Troffarna brukar gå i stora grupper och beta på dessa algplättar - det verkar som att de gillar att äta algerna och jag tycker att det ser vackert ut. Det är "korta" alger, som inte sticker ut och bildar tjocka sjok, utan en tunn fin matta.
          På de nya bilderna, som jag kommer att lägga upp lite senare, ser man att vissa av dessa algfält nästan är helt avbetade.
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 March 2008, 11:35.

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            Minsann!
            Jag tänkte annars genast på saltvattensakvarier, där levandestenar blir rätt så lila, därav nyfikenheten...
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Trollsvans
              Minsann!
              Jag tänkte annars genast på saltvattensakvarier, där levandestenar blir rätt så lila, därav nyfikenheten...
              Lysrören är Aquarelle (tror iallafall att de heter så...) och de har ett svagt violett-blåaktigt ljus som gör att algerna ser lite lila-aktiga ut. Faktum är att jag vid ett par tillfällen också har tänkt i "salt-termer" när jag tittar på karet. Efter att äntligen ha fått bort merparten av cyano i karet har dessa, i mitt tycke, mycket vackra alger fått fotfäste. Jag är ingen algexpert så jag vet inte vad de heter eller kallas - men åtminstone jag är glad att just dessa har slagit fäste. Cyanon är fortfarande närvarande men i så liten utsträckning att den går att hålla ordning på - bara att suga upp när man byter vatten!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Gracilisynglen har börjat stödda till sig. Det skall bli spännande att se vad som händer när även dessa börjar para ut sig och leka...
                Bifogade filer

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  Hur stora är dom nu ungefär?

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av 127bubbel
                    Hur stora är dom nu ungefär?

                    MVH/Freddan
                    Dom största, bland andra den på bilderna, är cika 3-4 cm.

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Okej! Idag har jag upplevt något ytterst märligt i mitt ena kar. Jag skrev ju för någon månad sen om inte mer, att jag fått Transcriptus ungar, men jag hade inte sett dom nu på ca 1 månad och var 100% säker på att dom blivit mat. Men så satt jag mig ner lite och tittade i karet, och specilt på Transcriptus paret, och bakom dom så ser jag en liten rackare på 1,5- 2 cm, vilket var kul.

                      Ville bara berätta.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av 127bubbel
                        Okej! Idag har jag upplevt något ytterst märligt i mitt ena kar. Jag skrev ju för någon månad sen om inte mer, att jag fått Transcriptus ungar, men jag hade inte sett dom nu på ca 1 månad och var 100% säker på att dom blivit mat. Men så satt jag mig ner lite och tittade i karet, och specilt på Transcriptus paret, och bakom dom så ser jag en liten rackare på 1,5- 2 cm, vilket var kul.

                        Ville bara berätta.

                        MVH/Freddan

                        Jag vet banne mig inte vad det beror på, men det verkar som om just Transcriptusynglen har en förmåga att hålla sig undan. Marlieriynglen ser man drällandes omkring överallt...
                        Jag ser mina Transyngel när dom är pyttesmå - och sedan håller dom sig undan tills dom är någon cm stora - jag har massor i burken nu, men med tanke på att det är tre honor som producerar så...

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          Ja, dom är lite märkliga. Som om det inte vore nog denna lördag med yngel hittande så kommer det fram en ny liten kull med Helianthus ungar denna kväll. Sen väntar jag på att Cyprichromis honan skall släppa sitt lass med ungar, då hon nu gått i 28 dagar, så nu måste hon släppa dom, annars blir det väl krokiga ungar? Det är vad jag har läst iallafall.

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av 127bubbel
                            Ja, dom är lite märkliga. Som om det inte vore nog denna lördag med yngel hittande så kommer det fram en ny liten kull med Helianthus ungar denna kväll. Sen väntar jag på att Cyprichromis honan skall släppa sitt lass med ungar, då hon nu gått i 28 dagar, så nu måste hon släppa dom, annars blir det väl krokiga ungar? Det är vad jag har läst iallafall.

                            MVH/Freddan
                            Ta fram ficklampan och sätt dig och vakta Cyprichromishonan. Jag har en riktigt söt liten flock C-yngel gåendes i baljan för närvarande, men jag tror att dom släpper sin "load" när det är ganska mörkt. Jag har punktmarkerat mina tuggande honor - men aldrig sett när de släpper...
                            Kanske har du mer tur och får kolla in det - håll isåfall kameran beredd!!!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Vi snackade ju om Transcriptusyngel... Jag har några stycken i karet kan jag lova...
                              Här är en filmsnutt på en ny liten kull pyttesmå rackare;

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Hur stor är den hannen som började att leka med sin mor nu? Den måste vara hyfsat stor nu va?

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...