960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Hmmm, jag får la hotta upp denna tråden lite också då...
    Här är en liten film som visar nuläget i karet. Lite grönalger och ett par stänk av cyano syns vid Gracilisarnas grotta. Där har jag inte kunnat suga på ett par veckor för de minsta Gracilisynglen lägger sig platt ner mot stenarna om man kommer i närheten med slangen - nåja, det där är lätt åtgärdat.
    Men, som vi kan se så är troffarna harmoniska och, tro det eller ej, så är Gracilisarna riktigt lugna och fina. Självklart gör de utfall men har mer och mer låtit ynglen ta hand om sina yngre syskon.
    Vi ser alltså en hel del G-yngel men även lite julleyngel.

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Helsike vad Gracilisungarna vuxit mycket. Dom är väl snart könsmogna?

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Helsike vad Gracilisungarna vuxit mycket. Dom är väl snart könsmogna?

        MVH/Freddan

        Ja, dom korvar och viker sig för varandra, men ännu är det nog lite tidigt - det dröjer nog ett par månader till... och sedan...

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av MaxB
          Ja, dom korvar och viker sig för varandra, men ännu är det nog lite tidigt - det dröjer nog ett par månader till... och sedan...
          Just det, och sedan har du ett Kina problem
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Just det, och sedan har du ett Kina problem

            Visst, bostäder åt alla - sedan kylskåp och bil. Undrar om det är jag som är myndigheten som tvingas utdela böter till dom om dom får mer än ett yngel...?

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av MaxB
              Visst, bostäder åt alla - sedan kylskåp och bil. Undrar om det är jag som är myndigheten som tvingas utdela böter till dom om dom får mer än ett yngel...?
              Lutar nog mer åt stadens råttfångare

              Men du kan kanske få betalt för dina "råttor" om du lyckas fånga dom
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, jag får nog börja använda annonstjänsten här på zoopet snart!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det startas ju väldigt få Tanganyikatrådar här på forumet... ähumm... Not!
                  Väldigt kul med nya projekt av alla de slag tycker jag!

                  Nu börjar Marlieriynglen i den lilla 80-litersbaljan bli riktigt stora - och föräldrarna är ordentligt sura på dom största, så nu är det snart dags att börja håva ur dessa. Det finns ju massor med nya pyttesmå som skall ha plats - det är rena Marlieri-fabriken i det här karet.

                  Filmsnutt;
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 January 2008, 20:25.

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Det startas ju väldigt få Tanganyikatrådar här på forumet... ähumm... Not!
                    Väldigt kul med nya projekt av alla de slag tycker jag!

                    Nu börjar Marlieriynglen i den lilla 80-litersbaljan bli riktigt stora - och föräldrarna är ordentligt sura på dom största, så nu är det snart dags att börja håva ur dessa. Det finns ju massor med nya pyttesmå som skall ha plats - det är rena Marlieri-fabriken i det här karet.

                    Filmsnutt;
                    http://www.youtube.com/watch?v=2EHIlrx5H9s

                    Kolla, nu har du ju en anledning till att använda annonsdelen. Ska de säljas/bytas/ges bort till affären eller?
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Bubbel har paxat några och resten får löpande placeras nere i Z-shopen!

                      Kommentar

                      • Guest

                        Det är det som är så schysst med vissa T-ciklider, att se yngel från olika kullar som hjälper till att vakta de allra minsta syskona. Hur fort växer dom? mina jullar är ca 4cm.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Det är det som är så schysst med vissa T-ciklider, att se yngel från olika kullar som hjälper till att vakta de allra minsta syskona. Hur fort växer dom? mina jullar är ca 4cm.

                          Har du kollat bak i tråden någon sida eller så, på Gracilisarna och deras yngel? Att få se det där är en syn för gudar, jag lovar. I 960-karet har jag ännu fler yngel av både Marlieri och Transcriptus - men dom kommer undan lite lättare än de som går i det lilla karet.

                          Jag tycker att jullar växer ganska långsamt... jag vet inte riktigt hur gamla de största, ung. 2,5-3 cm, är som går i det lilla - men gissar på runt tre-fyra månader.
                          Jag tycker å andra sidan att det är rätt skönt att de växer långsamt - skulle bli ett jädra håvande annars!
                          Även julleyngel går ju med sina mindre syskon, men till skillnad från "prinsessorna" så stöter julleföräldrarna bort de större ynglen efter en tid.

                          Det skall bli spännande att få kolla in dina nya fiskar senare!

                          Kommentar

                          • matte159
                            • March 2007
                            • 1147

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Har du kollat bak i tråden någon sida eller så, på Gracilisarna och deras yngel? Att få se det där är en syn för gudar, jag lovar. I 960-karet har jag ännu fler yngel av både Marlieri och Transcriptus - men dom kommer undan lite lättare än de som går i det lilla karet.

                            Jag tycker att jullar växer ganska långsamt... jag vet inte riktigt hur gamla de största, ung. 2,5-3 cm, är som går i det lilla - men gissar på runt tre-fyra månader.
                            Jag tycker å andra sidan att det är rätt skönt att de växer långsamt - skulle bli ett jädra håvande annars!
                            Även julleyngel går ju med sina mindre syskon, men till skillnad från "prinsessorna" så stöter julleföräldrarna bort de större ynglen efter en tid.

                            Det skall bli spännande att få kolla in dina nya fiskar senare!

                            Om det är så att jag har yngel i min balja, så kanske jag inte har sett dem av just den anledningen att de växer så långsamt. Om man är 0,5cm lång och har nästan ett helt röse, varför ska man ut där ifrån? Leka med döden? Knappast Saken är den att de inte änns behöver kika fram undermatdags, pumpen sprutar ju in mat i alla håligheter i röset.

                            Jag visste att de växer långsamt, men inte så! 3cm på fyra månader!!!

                            Hur länge har karet varit igång nu? Det känns nästan som att det startades i Julas. Tiden går nått så j*vulusiskt fort.
                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Dom är riktigt fina dina Marlieri-yngel nu mats.

                              Mina Transcriptus har ju ungar (eller hade) kanske man skall säga då jag inte sett dom på 2 dagar nu, så jag har börjat att ge upp hoppet om att få se ungarna igen. Å andra sidan så var dom ganska stora så dom måste ha funnits i grottorna i ett par veckor utan jag sett dom, så vem vet dom kanske finns inne i grottsystemet någonstans det hoppas jag iallafall, och föräldrarna är ilskna så det finns lite hopp om att få se ungarna igen.

                              Sen har dom ju 2 Helianthus med ca 50 ungar i 2 cm klassen som grannar och vem vågar visa sig då?

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av matte159
                                Om det är så att jag har yngel i min balja, så kanske jag inte har sett dem av just den anledningen att de växer så långsamt. Om man är 0,5cm lång och har nästan ett helt röse, varför ska man ut där ifrån? Leka med döden? Knappast Saken är den att de inte änns behöver kika fram undermatdags, pumpen sprutar ju in mat i alla håligheter i röset.

                                Jag visste att de växer långsamt, men inte så! 3cm på fyra månader!!!

                                Hur länge har karet varit igång nu? Det känns nästan som att det startades i Julas. Tiden går nått så j*vulusiskt fort.

                                Dom första Marlieriynglen dök upp i början av oktober 07 i den lilla baljan - så det gör styvt 4 månader och... ja, dom är runt 3 cm nu. Dom växer ganska långsamt faktiskt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...