960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Dom är riktigt stora och läckra nu alltså.

    Kommer lägga ut lite bilder på mina kar inom kort igen.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av danneregner
      ja de e ju dom återstående malawi som simmad där nu. och efter som jag hade i nästan all sten från 300l så blir de att plocka ut de för den sandplätt som nu finns kan man inte ens klämma in 2 ordentliga snäckskal. hmm funderade på att bara ha sessor ocg en massa sten och låta dom bilda en koloni. men samtidigt vill jag ha jullar och snäcklekare. e jullar och lamprologus (får se vilken) lika lättlekta som jullar?
      Hur lättlekta Julidochromis Marlieri, Regani, Ornatus, Transcriptus, Dickfeldi och de olika varianter, beroende från var i Tanganyikasjön de kommer, samt gruppen olika snäcklekare är beror nog nästan på vem du frågar.
      För min personliga del är det i stort sett alltid lättlekta ciklider.
      Jag har gjort några major, förr i tiden, då bland annat att jag packade ihop för många sorter i för små kar.
      Jag har också velat ha en massa olika T-ciklider - men då är det ofta så att man får ha lite större kar eller några olika små.
      Mina T-ciklider har genom åren alltid lekt, nästan lite för mycket - och det är faktiskt ganska tröttsamt att ha kull efter kull kommande, därför att dom måste ju få ta vägen någonstans. Fixar man inte att lämna bort dom någonstans blir det snart ett jädra åkande i karet - därför att de flesta arter vill HA BORT sina yngel när de har nått en viss storlek - Prinsessorna beter sig ju lite annorlunda med sin generationsöverskridande yngelvård - men det kommer en gräns även för dessa ciklider - efter något år eller mer börjar ju även de yngel som parar ut och bildar egna familjer att se sina föräldra/yngel som konkurrenter i reviret, men detta är ju ett skeende som man kan hålla lite koll på.

      Min idé, i den här tråden - och det här projektet med ett ganska stort 960-liters T-kar, har ju varit att just kunna blanda lite fler arter på ett rätt stort utrymme. Trots att det ändå handlar om 960 liter och att det finns mycket gömställen så ser jag att det blir trångt i vissa läger och revir. Hade jag bara haft jullar och Gracilis (en variant av prinsessor - kolla avataren) så hade det varit hyfsat lugnt i mitt kar - men nu går där 15-20 Troffar och 10 Cyprichromis också - och det är ganska hektiskt i baljan mestadels kan jag lova. De åtta Ocellatusarna som jag också hade i 960-litaret, hade riktigt stora sandslätter och massor med snäckor. Dessa fick ingen riktig ro, så jag fick flytta dom till ett annat kar - ett 100-liters. Nu funkar dom toppen och leker hela tiden och stortrivs.

      Så, frågar du mej, så måste jag svara att både jullevarianterna och snäcklekarna är oerhört lättlekta. Andra, har jag sett här på forumet, har det lite svårare att få dessa att komma igång, kanske beror det på att man röjer och ändrar för mycket i karet, eller att man kanske har inrett det lite skevt för just de fiskar man har skaffat.
      Själv försöker jag i absolut minsta mån att vara i karet med nävar och armar och framför allt inte göra för mycket/många ändringar i "möblemanget" - förutom det; vanlig normal vård och vattenbyten!
      Nu skall jag ju göra ett litet tillskott av sten i mitt stora kar och för att det skall bli så lite störningar som möjligt går jag varligt fram, mäter och kollar och småbygger utanför karet innan jag bestämmer mig för att dra i stenen. När jag väl bestämt mig gör jag det så fort och effektivt jag bara kan - och detta brukar inte vara något broblem överhuvudtaget.

      Jaja, jag babblar på, som vanligt - men jag hoppas att du kan dra ur lite goda tips och råd ur det här svamlet!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Dom är riktigt stora och läckra nu alltså.

        Kommer lägga ut lite bilder på mina kar inom kort igen.

        MVH/Freddan
        Ja, nu är det hög tid att flytta ur dom!!!

        Härligt med lite bilder snart Freddan!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av MaxB
          Hur lättlekta Julidochromis Marlieri, Regani, Ornatus, Transcriptus, Dickfeldi och de olika varianter, beroende från var i Tanganyikasjön de kommer, samt gruppen olika snäcklekare är beror nog nästan på vem du frågar.
          För min personliga del är det i stort sett alltid lättlekta ciklider.
          Jag har gjort några major, förr i tiden, då bland annat att jag packade ihop för många sorter i för små kar.
          Jag har också velat ha en massa olika T-ciklider - men då är det ofta så att man får ha lite större kar eller några olika små.
          Mina T-ciklider har genom åren alltid lekt, nästan lite för mycket - och det är faktiskt ganska tröttsamt att ha kull efter kull kommande, därför att dom måste ju få ta vägen någonstans. Fixar man inte att lämna bort dom någonstans blir det snart ett jädra åkande i karet - därför att de flesta arter vill HA BORT sina yngel när de har nått en viss storlek - Prinsessorna beter sig ju lite annorlunda med sin generationsöverskridande yngelvård - men det kommer en gräns även för dessa ciklider - efter något år eller mer börjar ju även de yngel som parar ut och bildar egna familjer att se sina föräldra/yngel som konkurrenter i reviret, men detta är ju ett skeende som man kan hålla lite koll på.

          Min idé, i den här tråden - och det här projektet med ett ganska stort 960-liters T-kar, har ju varit att just kunna blanda lite fler arter på ett rätt stort utrymme. Trots att det ändå handlar om 960 liter och att det finns mycket gömställen så ser jag att det blir trångt i vissa läger och revir. Hade jag bara haft jullar och Gracilis (en variant av prinsessor - kolla avataren) så hade det varit hyfsat lugnt i mitt kar - men nu går där 15-20 Troffar och 10 Cyprichromis också - och det är ganska hektiskt i baljan mestadels kan jag lova. De åtta Ocellatusarna som jag också hade i 960-litaret, hade riktigt stora sandslätter och massor med snäckor. Dessa fick ingen riktig ro, så jag fick flytta dom till ett annat kar - ett 100-liters. Nu funkar dom toppen och leker hela tiden och stortrivs.

          Så, frågar du mej, så måste jag svara att både jullevarianterna och snäcklekarna är oerhört lättlekta. Andra, har jag sett här på forumet, har det lite svårare att få dessa att komma igång, kanske beror det på att man röjer och ändrar för mycket i karet, eller att man kanske har inrett det lite skevt för just de fiskar man har skaffat.
          Själv försöker jag i absolut minsta mån att vara i karet med nävar och armar och framför allt inte göra för mycket/många ändringar i "möblemanget" - förutom det; vanlig normal vård och vattenbyten!
          Nu skall jag ju göra ett litet tillskott av sten i mitt stora kar och för att det skall bli så lite störningar som möjligt går jag varligt fram, mäter och kollar och småbygger utanför karet innan jag bestämmer mig för att dra i stenen. När jag väl bestämt mig gör jag det så fort och effektivt jag bara kan - och detta brukar inte vara något broblem överhuvudtaget.

          Jaja, jag babblar på, som vanligt - men jag hoppas att du kan dra ur lite goda tips och råd ur det här svamlet!
          Just det, det är därför du ska börja med Ap
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            I'm on my way, Sir!

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              hehe för mig e de apisto och tanga som gäller just nu(kolla projekt). ska kolla runt lite men tror de blir jullar och lamprologus då jag inte riktigt har plats för en hel koloni efter nått år. var kan man få tag i billiga snäcker om man inte vill ha vinbärssnäckor? funkar dom på blomsterlagret eller e dom för små? hur stor ska en snäcka va?
              Diskus

              Kommentar

              • danneregner
                • October 2006
                • 1347

                ok har fastnat för Julidochromis dickfeldi och mångbandad snäcklekare. ocellatus gillar jag med. funkar en gibbi med tanganyikaciklider eller ska jag flyttahonom? han bor i malawikaret nu så.
                Diskus

                Kommentar

                • buffe78
                  • October 2007
                  • 363

                  Vad är det för troffar du har och hur många? hehe å värför?
                  Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av buffe78
                    Vad är det för troffar du har och hur många? hehe å värför?

                    Det är Tropheus Moorii Moliro, en mycket vacker röd-brun-svart variant. Jag köpte 20 stycken av Bubbel-Freddan. Några har strukit med så det kanske är 16-17 kvar. Jag köpte dom för att de är fina och intressanta och så är dom dessutom en utmaning att ha, rent akvaristiskt.

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Det var ett tag sen man såg någon film från det stora karet nu. Skulle vara kul och se hur stora dina Moorii blivit.

                      Hos mig kommer det snart komma nya spännande tanganyikaciklider, då det kommer finnas plats när jag fått upp alla Regani ungar m.m

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Visst, Freddan - det kommer filmer!
                        Skall bara i med lite mer sten i baljan, sen så....

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av 127bubbel
                          Det var ett tag sen man såg någon film från det stora karet nu. Skulle vara kul och se hur stora dina Moorii blivit.

                          Hos mig kommer det snart komma nya spännande tanganyikaciklider, då det kommer finnas plats när jag fått upp alla Regani ungar m.m

                          MVH/Freddan
                          Ja, jag har ju inte lagt i mer sten i karet... ännu. Men lägger upp en liten snutt på, bland annat, troffarna och de stora Gracilisynglen. Håll till godo Freddan! Och såklart ni andra som också vill ta en titt!

                          Kommentar

                          • JeBoro

                            Ok den här tråden är ju ganska lång och jag skulle vilja se ett par bilder på hela karet.
                            Skulle också vilja säga att jag är imponerad av all info du har skrivit ner och bra filmer på dina fiskar. Bra jobbat, inte konstigt att det är T-feber här på forumet

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Härligt med film från detta karet igen. Helsike vad stora alla ungar blivit. Troffarna är riktigt vackar.

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av JeBoro
                                Ok den här tråden är ju ganska lång och jag skulle vilja se ett par bilder på hela karet.
                                Skulle också vilja säga att jag är imponerad av all info du har skrivit ner och bra filmer på dina fiskar. Bra jobbat, inte konstigt att det är T-feber här på forumet
                                Tackar, tackar!!!
                                Intentionen med denna och de andra trådar (bla.a. denna; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113755) jag har dragit igång här på projektdelen är just att försöka entusiasmera och ge så god information som möjligt om hur man kan göra med sina fiskar och kar. Iallafall visa hur just jag donar och fixar med mina burkar, oavsett om det är "rätt eller fel".
                                Jag lägger upp en hyfsat nytagen bild på hela karet (bilden har varit med i tråden förut). Jag planerar att "skejpa" till med ytterligare stenformationer, bland annat skall jag klä in den där ljusa "tvättsvampen", som inte är så ljus i verkligheten, den är en höjdare för troffarna som älskar att kila in och ut i dess hålrum - så den får vara kvar. Det skall till fler Julletillhåll och sedan skall troffarna få "sandgårdar" med lite större stenar runt om så att de kan vara lite för sig själva och kanske få till lite lek, för det är de sugna på nu - men blir lite störda av andra fiskar som är nyfikna. Bilder på detta kommer såklart senare. Men, här är den något äldre bilden på hela karet;
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...