960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Kul att se lite film igen. Själv har jag lite planer. Skall som sagt köpa ännu ett kar inom en snar framtid. Och då kommer det införskaffas en grupp 10-15 körsbärsmoorii eller Kejsarmoorii, jag har ännu inte bestämt mig.

    När skall vi ta träffen hemma hos mig tycker ni?

    MVH/Freddan

    Skall du enbart ha moorii i ditt nya kar?

    Ang. träff... jag har så jädra mycket att stå i den närmsta perioden så jag knappt hinner få på mig brallorna på mornarna... men... annars får ni köra en träff utan mig - tills nästa gång.

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Nä, jag skall inte enbart ha troffar i det karet det blir lite Cyprichromis och Callochromisar också + några Jullepar och kanske några Xenotilapia.

      Faktum är nog att jag kommer skaffa några Callochromisar i denna veckan som kommer "ndoble red", jag har till 99,9% bestämt mig för att skaffa några stycken.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Har det blivit några nytillskott på yngelfronten? Jag har blivit så sugen på att skaffa Marlieri, att jag hade tänkt skaffa ett par stycken idag men jag ändrade mig i sista stund så det blev 1 Cyprichromis-hona till istället. Och tur var väl det då Transcriptusarna plockade fram sin första kull med ungar nu när dom fick kvällsmat, och det var riktigt kul att få syn på.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Tänkte fråga dig en sak om dina Cyprichromis mats. Det var ju några yngel som klarat sig i ditt kar, och går det för dom nu och hur stora har dom blivit?

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Stoffe.B
            • November 2007
            • 459

            Du har verkligen lyckats! Du är en förebild
            54L ---------
            222L

            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Stoffe.B
              Du har verkligen lyckats! Du är en förebild
              Ska du låna pengar?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Haha Nä, nu jädrar får jag hålla i degen lite för Ansjo skall ha stålar för en benställning och ramp - till diskuskuben...


                Men, tack skall du ha Stoffe B. Det värmer!

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  Det var ett tag sen man såg någon film från detta karet. Blir det någon film idag?

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ja för jäsiken - klart att det skall bli film. Jag har ju donat lite med Ocellatusarna i den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113755

                    men jag kan berätta att Troffarna är ovanligt livliga nu när alla snäckskal är borta - dom har helt enkelt fått lite mer spelutrymme.
                    Film kommer så fort jag hinner med...snart!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jag har ju, som flera av er kanske märkt, plockat ur Ocellatusarna ur akvariet. Jag gjorde detta för att skapa en något ”jämnare” balans i karet. Jag märkte att även om Ocellatusarna gärna lekte och verkade trivas så var det under ganska så stressande förhållanden då troffar, jullar och Gracilisar ständigt var vid snäckorna och störde. Nu var det inte så väldigt farligt med detta, för Ocellatusarnas del, för dom kan verkligen bita ifrån och försvara sig – utan, jag tog detta beslutet mest för troffarnas skull faktiskt.
                      Jag tänkte att om Ocellatusarna togs bort så kunde troffarna få lite mer spejs att utvecklas på. Faktum är att så har skett. Troffarna uppträder mycket mer självsäkert nu och rör sig mer obehindrat på de öppna ytor som blivit till när snäckorna är borttagna.
                      Jag tror att det fungerar som så att om man låter ett kar ”gå in sig” under några månader – upp till ett halvår, utan någon inblandning, förutom de nödvändiga skötselåtgärderna – så infinner sig en naturlig balans fiskarna emellan.
                      Givetvis är det så att om man har fiskar som är oerhört dominanta, eller kanske inte riktigt passar ihop så uppstår inte den jämvikt som gör ett kar så njutningsfullt att ha, sköta och titta på.
                      Under en ganska lång tid nu har jag haft mina dubier om hur det skall gå med det här ganska omfattande Tanganyikaprojektet, främst med tanke på hur Gracilisarna helt enkelt, med sin form av yngelvård, faktiskt tagit över stora delar av karet.
                      De senaste dagarna har jag dock märkt hur de två Gracilisföräldrarna mer och mer inskränkt sitt ”jagaterritorium” till den grotta där lekarna sker. Detta, tror jag, är mycket beroende på att ynglen från första kullen nu är flera centimeter stora och har fullständig kontroll över sina yngre syskon.
                      Detta gör nu att de olika Jullefamiljerna kan sköta sitt, troffarna kan röra sig mer obehindrat över hela karet (inga lekar på dessa ännu, men tendenserna finns där) och Gracilisarna är lugnare än någonsin.
                      Min enda åtgärd i 960-baljan har alltså varit att avlägsna Ocellatusarna (till ett eget kar). Det var inget lätt beslut, men, känner jag nu, helt rätt.
                      Jag återkommer med lite nya filmer och bilder inom kort!

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Ja, jag längtar efter lite filmer mats.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av 127bubbel
                          Ja, jag längtar efter lite filmer mats.

                          Batteriet i kameran håller på att ladda upp sig...

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Okej. Tror du det blir någon film idag?

                            Fasen, jag är ju filmtokig.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av 127bubbel
                              Okej. Tror du det blir någon film idag?

                              Fasen, jag är ju filmtokig.

                              MVH/Freddan
                              Jädrar, jag vet inte om kamerasatan hinner att ladda upp sig innan 23.00 då ljuset går (timer)... annars får det bli imorgon (måndag) kväll...

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                För att få lite balans här på forumet så startade jag en tråd för filmer på Amerikanska firrar

                                Startade den sent i går kväll (söndag) så den halkade snabbt ner på aktualitets listan när Guppy gänget kom in i dag.

                                Freddan hittade den naturligtvis, han har järnkoll

                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...