960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Kapten Zoom
    Tack för svar. Typiskt, nu köpte jag nyss en eheim cirkulationspump 1000-2000 liter. Men jag hade ju också tänkt ha ytterfilter parallellt. Fast jag tänkt ha cirk.pumpen nedsänkt i en urklippt form i filtermattan. Kanske låter den mindre då?

    En sak jag inte förstått är varför man skär en massa filterkuber? Varför inte bara ha solitt med grov filtermatta? Måste ju vara enklare att få dit och bort (vid ev behov).

    Sen kommer jag ha en koralia 4 utanför bakgrunden tänke jag. Blir kanske litet fult men jag vet inte hur jag skulle kunna gömma den bjässen annars.
    Bara se till att pumpskallen inte ligger an mot något; bakgrund eller glas - då väsnas det rejält. Att man klipper kuber har med att göra att vattnet lättare går igenom filtermediat på det viset, att vattnet blir jämt fördelat över mediat. Stoppar det upp någonstans kan vattnet ta en annan väg - det blir stor yta av mediat som exponeras för vattnet - o.s.v.


    Edit; Ja, där hann Grogga lite före!

    Kommentar

    • Grogga
      • August 2011
      • 73

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Bara se till att pumpskallen inte ligger an mot något; bakgrund eller glas - då väsnas det rejält. Att man klipper kuber har med att göra att vattnet lättare går igenom filtermediat på det viset, att vattnet blir jämt fördelat över mediat. Stoppar det upp någonstans kan vattnet ta en annan väg - det blir stor yta av mediat som exponeras för vattnet - o.s.v.


      Edit; Ja, där hann Grogga lite före!
      Ibland är man snabb

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Grogga
        Ibland är man snabb
        Japp, Bra!

        Kommentar

        Arbetssätt...