960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    okej okjej...nu blidde man förvånad..
    vet faktiskt inte om jag sett just gracilis yngel innan men vanliga prinsessor har jag sett och dom ser ju ut som mor o far redan från typ 1 cm om inte från dom är ännu mindre...
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      Ursprungligen postat av MaxB
      Halloj hlafk!

      Bilden visar ett Gracilisyngel på ungefär 1 cm. Bilden är ett urklipp och en uppförstoring från den större bilden och är ganska mörk, så det är kanske därför du tycker att ynglet ser svart ut?
      Gracilisynglen har inte de långa vackra fenstrålarna som de vuxna har, dessa får de inte förrän de är i stort sett vuxna. Ynglen har också dessa blå kanter på fenorna, och är riktigt vackra att titta på - nästan snyggare än de vuxna på sitt sätt.
      Filmen visar dock ett litet troffeyngel på ungefär 4 mm.
      Jag gjorde en make over och tog bort alla Gracilis och Jullar - jag behöll enbart troffarna. Men, som det har visat sig är Gracilisynglen ena riktiga överlevare och 8-10 stycken pyttesmå Gracilisyngel överlevde en total tömning av karet (hur i jösse namn det nu gick till) och går där nu och trivs förträffligt - dessa kommer att växa sig stora och bilda en ny Graciliskoloni. Har dom klarat av den här resan tycker jag att de får gå kvar - de är ju trots allt väldigt vackra och intressanta.


      När det gäller Mattes troffar vet jag faktiskt inte vad jag kan ge för råd och tips - mina är iallafall inte skygga på något vis utan är framme hela tiden och röjer... och dom har ju en jädra massa ställen att gömma sig på.
      Däremot så har jag sett en del "nakna" troffekar med kanske bara en, eller ett par stora stenar i som hanarna kan ha som lekplatser och revir - det är kanske så Matte får tänka....?

      Jo.. JAg kan kanske borde ta bort en del sten in till glaset i högra delen av karet. Och kanske hela det till vänster. Jag borde nog se till att det kommer upp en liten film ikväll
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18957

        Det här är rätt flummigt att kolla på... idag så släppte en av troffehonorna en rejäl sats yngel. Antagligen har hon haft dom både ute och inne en tid - för nu drog hon lugnt bort när hon släppt dom. De flesta håller sig nere vid stenarna, men det här gänget simmar helt fritt. Ingen av de stora tar någon som helst notis om dom, och ynglen får vara helt ifred!

        Här är en filmsnutt. Glöm inte att titta i högkvalitetsläget!!!

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          Ursprungligen postat av MaxB
          Det här är rätt flummigt att kolla på... idag så släppte en av troffehonorna en rejäl sats yngel. Antagligen har hon haft dom både ute och inne en tid - för nu drog hon lugnt bort när hon släppt dom. De flesta håller sig nere vid stenarna, men det här gänget simmar helt fritt. Ingen av de stora tar någon som helst notis om dom, och ynglen får vara helt ifred!

          Här är en filmsnutt. Glöm inte att titta i högkvalitetsläget!!!

          http://se.youtube.com/watch?v=T7lg82NfXfw

          Snyggt! Men denna kamerna ser man karet lite bättre

          Är det 600L karet du har brevid eller? ser ju så pyttigt ut i jämförelse^^

          Men lite kritik nu, Varför i allvärlden har du en grön ful insugspinne som sticker in till höger

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            Avundsjukan bränner i varenda kroppsdel

            Jag kunde ite se några sessor Har du tagit ur dem? Vackert iaf
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18957

              Ursprungligen postat av Albinfiskare
              Snyggt! Men denna kamerna ser man karet lite bättre

              Är det 600L karet du har brevid eller? ser ju så pyttigt ut i jämförelse^^

              Men lite kritik nu, Varför i allvärlden har du en grön ful insugspinne som sticker in till höger

              Ja, pinnen är rätt ful där - håller med dig - men, var skall jag göra av den...?
              Grejen är att filtret jag kör är ett stort Eheim med dubbla insug - ett av dom har jag placerat bakom BTN-bakgrunden med dess filtermedia och den andra (fula) insugspinnen har jag satt på ena gavelrutan - så det suger på andra sidan i karet - alltså på motsatta sidan där rasterna till på bakgrunden sitter.
              Detta medför god "uppsugningsförmåga" i karet men helt klart skulle man ju vilja slippa se pinnen.

              Jag har stora planer på att faktiskt göra om det här karet till SA - och då döljer man ju detta utsug på ett smart sätt - med rötter och växter!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18957

                Ursprungligen postat av matte159
                Avundsjukan bränner i varenda kroppsdel

                Jag kunde ite se några sessor Har du tagit ur dem? Vackert iaf
                Ahh, Matte! Du får gå tillbaka i tråden och läsa om den stora make overn!
                Ja, Gracilisar, jullar och allt annat är borta - bara troffar kvar!
                Om du kollar noga i början av filmen kan du se ett av cirka tio gracilisyngel som klarat en total urtömning av karet (hur i helvete det nu gick till...?).
                Dessa kommer att växa upp och bilda nya kolonier... Om jag inte hinner göra ytterligare en makeover, till SA denna gången, innan!

                Kommentar

                • Limmet
                  • December 2003
                  • 217

                  Cooolt. Shit vad stora de var. Måste varit en rejäl hakpåse på den honan...

                  Neeeeeej inte tråkigt SA Detta akvariet är ju bästa på hela zoopet. Alldeles för få som skriver om sina Tanganyika-kar här.
                  Mitt Tanganyika-projekt
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18957

                    Ursprungligen postat av Limmet
                    Cooolt. Shit vad stora de var. Måste varit en rejäl hakpåse på den honan...

                    Neeeeeej inte tråkigt SA Detta akvariet är ju bästa på hela zoopet. Alldeles för få som skriver om sina Tanganyika-kar här.
                    Hoho, ja du skall se de två andra honor som går och tuggar nu - hakpåsarna är nästan fyrkantiga undertill. Skall försöka få till en bild på nån av dom.
                    För ett tag sedan såg jag en hona som släppte ut och in sina yngel med jämna mellanrum - och jag kunde nästan inte tro mina ögon, för ynglen är gigantiska - inte alls som julle, gracilis och andra yngel när de är nykläckta. Nu är ju iofs inte troffeynglen helt nykläckta (kan jag tänka mig...) när troffarna börjar släppa dom, men i och med att jag inte tidigare studerat troffarnas lek, och yngelvård så blev jag verkligen överraskad av ynglens storlek. Och det ser ut som helt färdiga, vuxna troffar - fast i randig dräkt och i miniatyrstorlek - häftigt att se!

                    Jaaa, jag vet att det kanske är synd att avveckla ett såpass lyckat Tanganyikaexperiment som detta har varit - och hade jag kunnat skulle jag släpa in ett 960, eller ännu större, till och köra SA i det. Men, så här brukar det vara - under de 36 år jag har hållt på har intresset mellan Tanganyika och SA böljat fram och tillbaka. Jag kommer givetvis inte att släppa Tanganyika - utan istället punktmarkera vissa arter i något mindre baljor. Så som det känns just nu skulle jag vilja ta god tid på mig, planera noggrannt och skapa ett sjuhelvetes SA-kar, med samma premisser som jag hade med Tanganyikatänket - alltså små fiskar i ett stort kar. När detta dock sker är svårt att sia om... men i sinom tid!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Det här är rätt flummigt att kolla på... idag så släppte en av troffehonorna en rejäl sats yngel. Antagligen har hon haft dom både ute och inne en tid - för nu drog hon lugnt bort när hon släppt dom. De flesta håller sig nere vid stenarna, men det här gänget simmar helt fritt. Ingen av de stora tar någon som helst notis om dom, och ynglen får vara helt ifred!

                      Här är en filmsnutt. Glöm inte att titta i högkvalitetsläget!!!

                      http://se.youtube.com/watch?v=T7lg82NfXfw
                      WOW, är det så ditt stora kar ser ut

                      Det där med ny kamera var nog inte så dumt
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Då var det dags att börja med lite Tanganyikaciklider igen. Karet med mina Apistogramma och skalare m.m har krånglat ganska rejält den senaste tiden så nu blir det tanganyikaciklider igen istället. Skall alldeles strax börja fånga upp fisk och sedan kommer det lite tanganyikaciklider i eftermiddag.

                        Har fortfarande kvar 2 par apistogramma som går enskilt och där funkar det hur bra som helst och dom skall också vara kvar där.

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18957

                          Ursprungligen postat av 127bubbel
                          Då var det dags att börja med lite Tanganyikaciklider igen. Karet med mina Apistogramma och skalare m.m har krånglat ganska rejält den senaste tiden så nu blir det tanganyikaciklider igen istället. Skall alldeles strax börja fånga upp fisk och sedan kommer det lite tanganyikaciklider i eftermiddag.

                          Har fortfarande kvar 2 par apistogramma som går enskilt och där funkar det hur bra som helst och dom skall också vara kvar där.

                          MVH/Freddan

                          Ojdå, Freddan! Vet du vad - jag gör precis tvärtom här, just precis nu!
                          Medan vattnet sakta töms ur 960-karet, sitter jag här och spanar lite på zoopet.

                          Jag har gjort iordning ett jättefint 540-liters Troffekar nere i z-shopen - troffarna kommer att få det bra där.

                          Så nu är det färdigt med Tanganyika - iallfall i detta karet....


                          Så, jag kan ju passa på att tacka för den tid som varit i denna tråd. Jag tror att det blivit ungefär 75 000 besök i tråden (de flesta av mig själv, men...) och jag har en känsla av att hyfsat många tyckt att det varit inspirerande och intressant att följa utvecklingen.

                          Det blir alltså inga fler bilder och filmer från mig som handlar om T-ciklider från baljan - men jag har ändå någon förhoppning om att de som är intresserade av att läsa om Tanganyikaciklider, inredning o.dyl. i lite större kar, kanske hittar till denna tråden.
                          Givetvis när jag också en förhoppning om att olika frågor och diskussioner kan fortgå i tråden - då den innehåller ganska många dokumentationer om hur inredning kan göras, filter bakom BTN-bakgrund kan fixas, beteenden hos arter som Julidochromis marlieri, J. transcriptus, N. gracilis, L. ocellatus m.fl. - och i slutet Troffar.
                          Alla arterna har bildat revir och ynglat mycket framgångsrikt.

                          De flesta stora Tanganyika-kar får besättning av ganska stora ciklider - Frontosa o.s.v. Min idé och tanke med detta kar var att kolla hur det skulle te sig med de mindre arterna och se hur dessa utvecklades i en rymligare miljö. Experimentet blev mycket lyckat och det gick att hålla tre, fyra grupper utan allt för mycket jagande och hets dem emellan. Med ett större kar tar det alltså längre tid för yngel att bli undanjagade - vilket alltid blir resultatet i slutändan. Ynglen kan faktiskt också bilda sina egna familjegrupper - vilket också skedde i karet.

                          Det har varit en oerhört intressant period, som sträckt sig över 18 månader. Det har också varit ofantligt kul att få delge projektet i bilder, filmer och text - här på Zoopet samt att få ta del av alla frågor, tips, erfarenhet och kunnande från alla er andra.

                          Nåväl - ställ gärna frågor, ge tips och diskutera fortsättningsvis i tråden.
                          Jag kommer inte att sluta med Tanganyika utan det blir "punktmarkeringar" av olika arter i mindre kar framöver. Men, jag snackar gärna Tanganyika i denna tråd, och andra!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Amen!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Limmet
                              • December 2003
                              • 217

                              Helt korrekt Max. Riktigt inspirerande har den varit har följt den hela vägen.

                              Tack!
                              Mitt Tanganyika-projekt
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                              Kommentar

                              • Albinfiskare
                                • November 2007
                                • 1399

                                Lycka till med SA konverteringen!

                                Lite synd att du avvecklar, men samtidigt skall det bli spännande att följa ditt nya projekt i en ny tråd här på zoopet ( för det blir det väl )

                                Kan man få någon hint om hur du tänkt dig det "nya" karet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...