2 025-Liter SA.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    2 025-Liter SA.

    Hej! Jag heter MaxB och tänkte starta upp en ny projekttråd...
    Jo, det är sant, nu är det nya grejer på gång!
    Jag skall börja med att förklara lite; Det är så att jag och min sambo letar efter ett hus och det kan gå väldigt fort, eller ta väldigt lång tid. Jag oroar mig lite för hur jag skall göra med alla mina akvarium när det blir dags att flytta - speciellt 960-baljan med de fina Discusarna. Det kan ju bli så att jag kanske inte kan ta med mig 960-karet - och kan jag det så vetisjutton hur det blir med fiskbesättningen...
    Jag snackade lite med killen som har zooaffären här i Torslanda - vi har genom åren blivit mycket goda vänner - och han sa att jag kunde få ha mina fiskar i det stora akvariet som står precis vid ingången till akvarieavdelningen. Ni som var med på zoopetväst-träffen senast vet vilket kar jag snackar om!
    Jag funderade på detta och kom till beslutet att om jag placerar, i stort sett, alla mina SA-fiskar i det karet, så får de gå kvar där... punkt och slut.
    Sagt och gjort - vi har nu tömt detta kar på 2 025 liter. Måtten är 250x90x90 cm.
    Idag började vi inreda med att binda på en massa stora javaormbunkar på den ekstock som legat i min 960-balja. Vi har även preparerat en helt enorm mangroverot på samma sätt, samt lagt i ett röse med vita runda stenar. Det ser riktigt snyggt ut redan nu. Senare skall vi täcka en hel del av bottnen med cryptos och gräs.
    Discusarna går sedan i lördags i ett karantänkar på 350-liter nere i källaren på z-shopen. Kaj P. har varit behjälplig med expertråd (tack så hemskt mycket för allt Kaj!) - så nu går de på avmaskningsmedel och lite andra preparat för att bli helt "rena" inför flytten till detta jättekar. Discusarna ser oförskämt fina ut nu och det skall verkligen bli en skön känsla att få se dom sträcka ut i karet.
    I och med att min hjärna både till utseende och storlek mest av allt liknar en valnöt - så glömde jag såklart att ta med kameran - men jag skall ta med den till jobbet imorgon och åka förbi shopen på vägen hem, och ta några sköna bilder på uppstarten.
    Det blir som sagt en hel del pyssel de kommande veckorna - men jag skall dokumentera det hela så gott de går!
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Wooooooooooooowwww!!!
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ja, har man inte att göra så får man.
      Ska bli lika kul att se vart detta bär hän, men det kommer garanterat att bli snyggare än vad det var...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Längtar efter lite bilder
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av karrokaja
          Wooooooooooooowwww!!!
          Ursprungligen postat av ansjo
          Ja, har man inte att göra så får man.
          Ska bli lika kul att se vart detta bär hän, men det kommer garanterat att bli snyggare än vad det var...
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Längtar efter lite bilder
          Ja, woooow säger jag också... när jag kom hem nu efter allt rodd med butiksburken kändes 960-litaret som ett yngelkar - så behändigt och sött...
          Och visst kommer det att bli tusen gånger snyggare nu när storbaljan blir iordninggjord. Alla de stora, lite läskiga "torsk"-cikliderna som gick där och slöade har blivit snyggt och tjusigt utplacerade i andra kar.
          Jajjamänsan - bilder skall det bli imorgon kväll fredag, och jävlar om jag inte skall ta en skön filmsnutt också medans jag ändå håller på!

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            hur såg det ut innan?? var det mycket inrett och så eller var det bara sand fisk vatten. Detta kommer ju bli riktigt detaljrikt för så är ett SA-kar som bäst men det kommer ju u¨ber snyggt när max får fria händer över en sånt bumling!!

            Oj det kom lite dregel på tangent borde....*tork tork*
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Freddan!
              • January 2008
              • 163

              #7
              Detta låter spännade! kommer följas
              Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Jag skall banne mig kika förbi zooaffären om jag har vägarna förbi! Får bara vänta ett tag tills du är färdig
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Du är igång igen. Ett litet annorlunda projekt som jag ser det. Du kan ju bygga in ett permanent kar sedan då du renoverar huset du köpt.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    hur såg det ut innan?? var det mycket inrett och så eller var det bara sand fisk vatten. Detta kommer ju bli riktigt detaljrikt för så är ett SA-kar som bäst men det kommer ju u¨ber snyggt när max får fria händer över en sånt bumling!!

                    Oj det kom lite dregel på tangent borde....*tork tork*
                    Ja, innan låg det några vedpinnar och sand i det och så var det fullt med sånadäringa grisrosa/gula stora jädra grejer till ciklider... vetefan vad de heter - en typ 40 cm stora grejer - lite läskiga på nåt sätt men väldigt söta.
                    Jo, jag skall försöka få det ganska så detaljrikt men jösses vad det tar på krafterna att inreda då man får sträcka sig och hänga dubbelvikt på akvariekanten - och ändå stod vi på stegar. I nuläget gäller det att bara placera ut växterna, sedan får man gå med någon form av "planteringsklor" på en pinne och rätta till det. Det jävligaste var att få i ekstocken och den andra roten som är nästan dubbelt så stor.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Jag skall banne mig kika förbi zooaffären om jag har vägarna förbi! Får bara vänta ett tag tills du är färdig
                      Ursprungligen postat av JLi
                      Du är igång igen. Ett litet annorlunda projekt som jag ser det. Du kan ju bygga in ett permanent kar sedan då du renoverar huset du köpt.
                      Ursprungligen postat av Freddan!
                      Detta låter spännade! kommer följas
                      Härligt! Visst är det kul med projekttrådar?
                      Klart att du skall kolla in karet om du har vägarna förbi, PiaJo!
                      Jo, tankar på att inreda en källare med kar i ett hus har föresvävat mig! Kanske, kanske...

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Ja, innan låg det några vedpinnar och sand i det och så var det fullt med sånadäringa grisrosa/gula stora jädra grejer till ciklider... vetefan vad de heter - en typ 40 cm stora grejer - lite läskiga på nåt sätt men väldigt söta.
                        Jo, jag skall försöka få det ganska så detaljrikt men jösses vad det tar på krafterna att inreda då man får sträcka sig och hänga dubbelvikt på akvariekanten - och ändå stod vi på stegar. I nuläget gäller det att bara placera ut växterna, sedan får man gå med någon form av "planteringsklor" på en pinne och rätta till det. Det jävligaste var att få i ekstocken och den andra roten som är nästan dubbelt så stor.
                        Ja jävlar... jag vill se bild på när du hänger dubbelvikt över kanten:P
                        Var det kanske oscar albino?? dom är rätt fula, men ganska coola.
                        Som sagt riktigt härligt detta! ska följas med största intresse!

                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Härligt! Visst är det kul med projekttrådar?
                        Klart att du skall kolla in karet om du har vägarna förbi, PiaJo!
                        Jo, tankar på att inreda en källare med kar i ett hus har föresvävat mig! Kanske, kanske...
                        Kanske försöka slå kjellemannen i antal liter i källarn??
                        5000Liter?? då tar jag min dykarutrustning och flyttar hem till dej;P
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Enola
                          • November 2007
                          • 660

                          #13
                          Ojojoj.....BILDER BILDER BILDER!! Vad häftigt. skall bli jätteroligt att se. Underbart för diskusarna att få ett så stort akvarium
                          Nytt 375 liters mix
                          Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Trevligt - snart har du nått vuxenstorlek på ditt akvarium
                            Lycka till
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Karro! Det var typ såna här som gick i karet innan, och några andra riktigt stora grejer också;
                              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=210&SOK=1.
                              Inga påfåglar!
                              Och igen, Japp - det skall såklart bli bilder. Jag blev så jädra sur på mig själv när jag glömt kamerasatan - men jag skall lägga den på golvet innanför dörren ikväll så jag måste kliva över den imorgonbitti!
                              Kjell, jag börjar bli stora pojken nu - du vet, man blir som man umgås!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...