960-lit. Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

Ursprungligen postat av matte159
    Nu har jag haft ännu ett stort avbrott, så jag är kanske lite efter... GRATTIS TILL TROFFE-YNLEN!!!

Själv sitter man framför sin dumburk och ser ingenting! Troffarna tillbringar största delen av tiden bland stenarna och kikar fram vid matdags. Jag kan ibland se, efter att jag släckt ner, hur de biter varandra i munnarna och dansar runt, runt och runt tills den ena tar flykten till andra sidan för att sedan utmana "ledaren" igen.

Jag har aldrig sett ett yngelmoln, men Daffodilerna blir mer offensiva för var dag och det simmar just nu tre yngel, en på kanske 2-3cm och två på kanske 1-2cm.

Multisarna strider inbördes och en hane har tvingats att söka ett nytt hem med troffarna som granne. Ett litet yngel simmar omkring i alla snäckor och är kanske 1cm. Även där har jag aldrig sett några fler än den ensamma lilla stackare som gömmersig för de andra större djuren.

Slutsats: Allt är som vanligt i princip och jag har inte haft några dödsfall förutom den ensamma Jullen som redan när partnen dog var dömd att dö. Jag kunde inte pfå upp henne/honom tyvärr, annars hade h*n fått en snab och enkel död och inte behövt blekna bort.

OOOUUFFHH..!!! Matte - Jisses Amelia Adamo - det var inte igår! Kul att du är tillbaka Mannen! Ja, du fål la läsa igenom tråden en bit bak och kolla stuffet - det finns små Gracilisyngel som klarat sig, så dessa blir jag inte av med - har snart en ny koloni o.s.v.
    Kul att du är tillbaka!

Kommentar

• matte159
      • March 2007
      • 1147

Ursprungligen postat av MaxB
      OOOUUFFHH..!!! Matte - Jisses Amelia Adamo - det var inte igår! Kul att du är tillbaka Mannen! Ja, du fål la läsa igenom tråden en bit bak och kolla stuffet - det finns små Gracilisyngel som klarat sig, så dessa blir jag inte av med - har snart en ny koloni o.s.v.
      Kul att du är tillbaka!

Härligt att du tycker det! Jag har änna känt att intresset svackat det sista Men jag försöker att hålla humöret uppe och håller ett hårt tag i akvaristikens viktigaste sak... tålamodet, även om jag ibland bara vill dra en slägga genom frontglaset på burken

Att jag varit nära på att lägga ner är för att jag har så lite tid över till att göra det som måste göras, byta vatten, skrapa rutor, rengöra filter, ansa växter etc. Det händer ju ingenting i karet heller. Inget kul att kolla på när alla bara gömmer sig hela tiden. JAg borde kanska pilla upp lite sten så att bl.a. troffarna kanske visar sig lite mer. JAg kan absolut inte klaga på Sessorna dock. De är coola och verkligen moderliga mot sina yngel. De viger verkligen sit liv till att hålla varenda cell borta från ynglena.
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

Kommentar

• Mats Bryzell
        • February 2007
        • 18959

Härligt att du tycker det! Jag har änna känt att intresset svackat det sista Men jag försöker att hålla humöret uppe och håller ett hårt tag i akvaristikens viktigaste sak... tålamodet, även om jag ibland bara vill dra en slägga genom frontglaset på burken

Att jag varit nära på att lägga ner är för att jag har så lite tid över till att göra det som måste göras, byta vatten, skrapa rutor, rengöra filter, ansa växter etc. Det händer ju ingenting i karet heller. Inget kul att kolla på när alla bara gömmer sig hela tiden. JAg borde kanska pilla upp lite sten så att bl.a. troffarna kanske visar sig lite mer. JAg kan absolut inte klaga på Sessorna dock. De är coola och verkligen moderliga mot sina yngel. De viger verkligen sit liv till att hålla varenda cell borta från ynglena.
        Ja, det är ju det där med att ha en större grupp troffar... du kanske har en något liten grupp?
        Kul dock att prinsessorna kör stenhårt!

Kommentar

• matte159
          • March 2007
          • 1147

Ja, det är ju det där med att ha en större grupp troffar... du kanske har en något liten grupp?
          Kul dock att prinsessorna kör stenhårt!

Njae, sessorna kör nog i 40 på 50 väg, men multisarna krockade bilen innan de äns kom hemmifrån.

Du har nog rätt vad det gäller troffarna, men jag har svårt att tro att det skulle bli så bra med speciellt måna fler. De börjar bli stora allihop och det känns lagom, men jag vet inte. Vad säger ni?
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

Kommentar

• Mats Bryzell
            • February 2007
            • 18959

Njae, sessorna kör nog i 40 på 50 väg, men multisarna krockade bilen innan de äns kom hemmifrån.

Du har nog rätt vad det gäller troffarna, men jag har svårt att tro att det skulle bli så bra med speciellt måna fler. De börjar bli stora allihop och det känns lagom, men jag vet inte. Vad säger ni?
            Nej, det är kanske en lagom mängd du har - det blir lätt att man vänjer sig vid den volym man har i karet själv... Jag får dock känslan av att de blir lite modigare och simmar mer fritt om de är fler - men det är inget jag vet är säkert.
            Du får la ta dig en funderare om du tycker att det känns rätt med troffar - det är ju inget kul om du tycker det är tråkigt med dom, menar jag.

Kommentar

• matte159
              • March 2007
              • 1147

Nej, det är kanske en lagom mängd du har - det blir lätt att man vänjer sig vid den volym man har i karet själv... Jag får dock känslan av att de blir lite modigare och simmar mer fritt om de är fler - men det är inget jag vet är säkert.
              Du får la ta dig en funderare om du tycker att det känns rätt med troffar - det är ju inget kul om du tycker det är tråkigt med dom, menar jag.

De är ju himlans fräcka, men de gömmer sig så mycket. Om jag skulle pilla bort lite sten, tror du då att de skulle komma fram lite mer? JAg har ju överflöd på den varan. Jag har i nuläget två stenrösen, men om jag skulle ta bort ett av dem, det lilla till vänster isf...
              I gämförelse med freddan har jag väldigt lite troffar i ett större kar, men jag är kanske lite för feg för att testa fler.
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Grattis Mats, du fick inlägg #2000 själv!
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Limmet
                  • December 2003
                  • 217

Vad har du för troffar Mattias och hur många i vad för storlek på kar?

Har faktiskt aldrig hört talas om troffar som gömmer sig mycket. Varken stora eller små grupper... Finns det någon fisk det brukar vara full rulle på hela dagen är det troffar normalt sett...

Lustigt att dina gömmer sig... Mina gömmer sig inte ens för håven (dumma jävlar)... de simmar in i den istället...
                  Mitt Tanganyika-projekt
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

Kommentar

• 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

De är ju himlans fräcka, men de gömmer sig så mycket. Om jag skulle pilla bort lite sten, tror du då att de skulle komma fram lite mer? JAg har ju överflöd på den varan. Jag har i nuläget två stenrösen, men om jag skulle ta bort ett av dem, det lilla till vänster isf...
                    I gämförelse med freddan har jag väldigt lite troffar i ett större kar, men jag är kanske lite för feg för att testa fler.
                    Tjena matte, det var ett tag sen. Tycker det är väldigt konstigt att dom fortfarande gömmer sig men som du säger kanske är för mycket inredning i? I mitt kar var det alltid full fart på dom, men dom var fler än vad dom är nu. Nu kommer jag inte ihåg hur stort det kar var, men du kanske skulle kunna släppa i 2-3 stycken till men då får dom vara små, annars kommer bli ihjäljagade utav den bildade grupp du redan har.

För tillfället har jag inte en enda troffe i mitt kar, men det är tänkt att i början på nästa månad att jag skall släppa ner en liten grupp Kejasarmoorii eller körsbärsmoorii.

MVH/Freddan

Kommentar

• hlafk
                      • August 2007
                      • 202

vad var det här för nån fisk?
                      Vad vet jag...

Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

Kommentar

• Limmet
                        • December 2003
                        • 217

Ursprungligen postat av hlafk

vad var det här för nån fisk?
                        Nu ska jag väl inte svara åt Max egentligen men han sover nog. Mitt tips är att det är ett Gracilisyngel. Han skriver om det över bilden.
                        Mitt Tanganyika-projekt
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

Kommentar

• hlafk
                          • August 2007
                          • 202

men gracilis är väll ändå inte svarta med blå kant på fenorna som dessutom har fel form och dessutom så ser inte fisken ut att vara 1 cm...
                          men det vore ju konstigt ifall det var något annat med tanke på texten...det är ju inge troffe heller direkt...
                          men fin är den ju
                          Vad vet jag...

Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

Kommentar

• matte159
                            • March 2007
                            • 1147

Ursprungligen postat av 127bubbel
                            Tjena matte, det var ett tag sen. Tycker det är väldigt konstigt att dom fortfarande gömmer sig men som du säger kanske är för mycket inredning i? I mitt kar var det alltid full fart på dom, men dom var fler än vad dom är nu. Nu kommer jag inte ihåg hur stort det kar var, men du kanske skulle kunna släppa i 2-3 stycken till men då får dom vara små, annars kommer bli ihjäljagade utav den bildade grupp du redan har.

För tillfället har jag inte en enda troffe i mitt kar, men det är tänkt att i början på nästa månad att jag skall släppa ner en liten grupp Kejasarmoorii eller körsbärsmoorii.

MVH/Freddan

Säg till när de är redo Jag är redo att försöka. Kanske ska överväga att tunna ut ett utav stenrösena, men kanske inte ta bort det helt...
                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

Kommentar

• matte159
                              • March 2007
                              • 1147

men gracilis är väll ändå inte svarta med blå kant på fenorna som dessutom har fel form och dessutom så ser inte fisken ut att vara 1 cm...
                              men det vore ju konstigt ifall det var något annat med tanke på texten...det är ju inge troffe heller direkt...
                              men fin är den ju
                              Det är så ynglen ser ut. Mycket vackra! Minna daffodil-yngel har lite gula inslag plus den snygga kanten runt fenorna! Hur stor den är är svårt att säga, Mats kan ha zoomat rejält
                              Mvh
                              Mathias
                              Fotoalbum

Kommentar

• Mats Bryzell
                                • February 2007
                                • 18959

men fin är den ju
                                Halloj hlafk!

Bilden visar ett Gracilisyngel på ungefär 1 cm. Bilden är ett urklipp och en uppförstoring från den större bilden och är ganska mörk, så det är kanske därför du tycker att ynglet ser svart ut?
                                Gracilisynglen har inte de långa vackra fenstrålarna som de vuxna har, dessa får de inte förrän de är i stort sett vuxna. Ynglen har också dessa blå kanter på fenorna, och är riktigt vackra att titta på - nästan snyggare än de vuxna på sitt sätt.
                                Filmen visar dock ett litet troffeyngel på ungefär 4 mm.
                                Jag gjorde en make over och tog bort alla Gracilis och Jullar - jag behöll enbart troffarna. Men, som det har visat sig är Gracilisynglen ena riktiga överlevare och 8-10 stycken pyttesmå Gracilisyngel överlevde en total tömning av karet (hur i jösse namn det nu gick till) och går där nu och trivs förträffligt - dessa kommer att växa sig stora och bilda en ny Graciliskoloni. Har dom klarat av den här resan tycker jag att de får gå kvar - de är ju trots allt väldigt vackra och intressanta.

När det gäller Mattes troffar vet jag faktiskt inte vad jag kan ge för råd och tips - mina är iallafall inte skygga på något vis utan är framme hela tiden och röjer... och dom har ju en jädra massa ställen att gömma sig på.
                                Däremot så har jag sett en del "nakna" troffekar med kanske bara en, eller ett par stora stenar i som hanarna kan ha som lekplatser och revir - det är kanske så Matte får tänka....?

Kommentar

Arbetssätt...