960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18957

    Ursprungligen postat av c90368
    Grattis till nytt hus!

    Nu har ni en rolig men jobbig period framför er
    You bet!
    Jag minns när vi flyttade senaste gången för sex år sedan - då var man ju rätt mjuk i russinet - Nu har jag en hjärna som i sin konsistens och densitet påminner om en blåmanet, efter en veckas pina då man inte vet om man får kåken eller inte.
    Det skall bli så jävla skönt att få ner helt tomma kar i ett rum med betong-golv, golvbrunn och rinnande vatten. Nu har man ju allt i ett kit, så att säga och slipper tänka på att slabba med vatten på en parkett o.s.v.
    Det skall också bli kul att börja helt från noll med burkarna!
    Det lär väl ta ett tag innan jag uppdaterar några av mina trådar här på forumet, men tittar hela tiden in och har koll på vad ni andra sysslar med.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      När flyttar du? Skall ni flytta långt?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Kul att det blev av Mats!
        Då är det bara en odlingsställning kvar på inköpslistan, om det får plats?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18957

          Ursprungligen postat av PiaJo
          När flyttar du? Skall ni flytta långt?
          I maj drar vi! Nä, det är inte långt vi flyttar - fortfarande kvar på hisingen, men väldigt nära centrum i ett, för mig helt okänt, litet villaområde nära Flunsåsparken.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18957

            Ursprungligen postat av ansjo
            Kul att det blev av Mats!
            Då är det bara en odlingsställning kvar på inköpslistan, om det får plats?
            Det får bli en liten rackare, men jag vet precis var den skall stå!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Brunsåsparken? Det låter köttigt....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Så roligt, kanske inte flytten i sig men allt annat...
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18957

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Brunsåsparken? Det låter köttigt....
                  Hur låter Flensostparken - på en skala?
                  Ja, det är ett jädra tetigt namn... Flunsåsparken...

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    [QUOTE=MaxB;1382188]Hur låter Flensostparken - på en skala?
                    QUOTE]

                    Tänkte samma sak, men vågade inte skriva det..haha..
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Våga? Jaja, det märks att du inte träffat oss ännu...det kommer!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18957

                        [QUOTE=PiaJo;1382189]
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Hur låter Flensostparken - på en skala?
                        QUOTE]

                        Tänkte samma sak, men vågade inte skriva det..haha..
                        Jag tvekade lite jag också... ouuchh!

                        Kommentar

                        • Kapten Zoom
                          • January 2011
                          • 814

                          Hej Mats,

                          Detta måste vara Zoopets längsta tråd! Jag dammar av den här, såg att senaste posten var från början av -10.

                          Jag är intresserad av tekniken. Står precis inför att montera en BTN-bakgrund i en 530-liters balja. Är extremt osäker hur jag ska lägga upp det hela. Det jag inte vill fastna i är ett svårunderhållet kar med trångt och eländigt bakom. Då går jag hellre på ytterfilter.

                          Hur har cirk.pump/filterkub lösningen fungerat för dig? Har du varit tvungen att rengöra något? Du har ingen bild uppifrån/sidan där man ser spalten?

                          Tack på förhand.
                          Senast redigerad av Kapten Zoom; 03 October 2011, 07:26.
                          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18957

                            Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                            Hej Mats,

                            Detta måste vara Zoopets längsta tråd! Jag dammar av den här, såg att senaste posten var från början av -10.

                            Jag är intresserad av tekniken. Står precis inför att montera en BTN-bakgrund i en 530-liters balja. Är extremt osäker hur jag ska lägga upp det hela. Det jag inte vill fastna i är ett svårunderhållet kar med trångt och eländigt bakom. Då går jag hellre på ytterfilter.

                            Hur har cirk.pump/filterkub lösningen fungerat för dig? Har du varit tvungen att rengöra något? Du har ingen bild uppifrån/sidan där man ser spalten?

                            Tack på förhand.
                            Ja, jädrar - det var ett tag sedan man skrev i den här tråden... Karet är ju borta och står numera i Varberg.
                            Det finns nog några trådar som är längre än denna, nån hundtråd om något förbud, och ett par andra - men denna tråd är lång, det medges!
                            Jag monterade in en BTN-bakgrund i karet och fyllde tomrummet bakom med fyrkantiga kuber av blått filtermedia. På vänsterkanten borrade jag upp tre rasterhål och satte raster i dessa. På högersidan körde jag med en kraftig pumpskalle som pumpade vatten tillbaka i karet. Om jag hade velat så skulle jag ganska lätt ha fått ner armarna i utrymmet bakom bakgrunden - men under de år jag hade detta filtersystem igång behövde jag aldrig rengöra någonting - det behövdes inte utan skötte sig självt helt och hållet.
                            Jag tror att det skall finnas några bilder hyfsat i början av tråden.
                            I slutet skippade jag pumpskallen (den väsnades en del) och körde med ett kraftigt Eheim ytterfilter där jag satte utsuget bakom bakgrunden - alltså samma princip som med pumpskallen, men vattnet åkte omvägen genom ytterfiltret och sedan tillbaka till karet - det blev alltså "dubbel filtrering" kan man säga. Ett stort filtersystem bakom en t.ex. en BTN-bakgrund är mer eller mindre helt självgående och man behöver inte bry sig om att rengöra "filtret" på flera år.
                            Lycka till med ditt projekt!

                            Kommentar

                            • Kapten Zoom
                              • January 2011
                              • 814

                              Tack för svar. Typiskt, nu köpte jag nyss en eheim cirkulationspump 1000-2000 liter. Men jag hade ju också tänkt ha ytterfilter parallellt. Fast jag tänkt ha cirk.pumpen nedsänkt i en urklippt form i filtermattan. Kanske låter den mindre då?

                              En sak jag inte förstått är varför man skär en massa filterkuber? Varför inte bara ha solitt med grov filtermatta? Måste ju vara enklare att få dit och bort (vid ev behov).

                              Sen kommer jag ha en koralia 4 utanför bakgrunden tänke jag. Blir kanske litet fult men jag vet inte hur jag skulle kunna gömma den bjässen annars.
                              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                              Kommentar

                              • Grogga
                                • August 2011
                                • 73

                                Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                                En sak jag inte förstått är varför man skär en massa filterkuber? Varför inte bara ha solitt med grov filtermatta? Måste ju vara enklare att få dit och bort (vid ev behov).
                                Skulle tro att du får ett bättre fördelat flöde på vattnet med kuber istället för en hel matta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...