960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    kan nog stämma bra det du skriver Mats, i sjöarna har fiskarna inte lika mycket ljus tror jag och det blir väl mer äkta för dme
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Den passade utmärkt. Dom har vuxit lite såg det ut som.

      MVH/Freddan
      Ja, och inte lite heller. Det är som om när de bestämmer sig för at "teama" ihop, att de äter upp sig och drar igång... på nån vänster...

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av fredd
        kan nog stämma bra det du skriver Mats, i sjöarna har fiskarna inte lika mycket ljus tror jag och det blir väl mer äkta för dme

        Visst, när man läser artbeskrivningarna så står det "lever på 20-30 meters djup..." Hur mycket solljus är det där, kan man undra...?

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Satt och tittade på fiskarna innan jag släckte, och då såg jag ett och annat som jag missat. Neolamprologus Caudopunktas paret har lagt rom under en rot. Sen tidigare visste jag att ena dubosi honan tuggade på rom, så letar jag lite efter den andra och när jag hittar henna så har hon hela munnen full med rom också. Sen har ju också Compressiceps hannen lekt med båda sina honor nu vill även den 3:e honan leka, jag undrar verkligen vart alla yngel skall få plats. Sen är det ingen som äter yngel i karet heller, dom bryr sig inte om varandras yngel överhuvudtaget. Så jag och min pappa satt och räknade lite hur många yngel det är i karet för tillfället och vi kommer fram till mellan 150-200 yngel utav alla möjliga sorter. Men det är klart, det är alltid kul med yngel.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Fredde L
            • October 2006
            • 241

            Jag var igår och införskaffade mina första het efterlängtade invånare till mitt kar.Köpte fem multisar och ett lekpar ornatus. Inte sen jag skaffade diskus har jag suttit så länge framför ett akvarium och glott. Roliga och intressanta rakare. Jullarna som var framme innan har nu gått under jord och kommer bara fram när det e mat.Dom har något för sig långt ner i stenröset. Multisarna simmar lite över allt. Dom två minsta har tagit var sin sida av karet och håller sig på sin plats hela tiden. Dom tre större simmar runt och kollar läget överallt. E dom små hanar? Dom e lite mörkare i färgen också.
            Vet ej om detta var rätt plats att skriva detta men jag ville skriva av mig lite....
            Mvh//Fredrik


            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              Mats!
              Har du fått canyon i båda karen? Eller är det bara mycket alger i det lilla?
              I vilket fall så när jag satt och tittade på den senaste filmen med Gracilisarna och med all canyon på bakgrund och stenarna, så tänkte jag: WOW va snyggt det är! Det ser ut som att det är taget vid en brant bergvägg i själva sjön. Din canyon ger ett naturligt intryck tycker jag. Dina jullar måste älska det (det är väll där de hittar sin mat i naturen). Tänk inte på att det är genant med canyon, som sagt jag tycker att det är snyggt (i ditt kar iaf). Kanske inte om det ligger på sanden, men på stenarna så är det snyggt.

              Dåligt formulerat, men du/ni fattar nog va jag menar.

              Kul att några Gracilis-yngel överlevde!!!
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                Jag måste genant medge att jag inte riktigt fått in i mitt huvud vad canyon är för något. Är det alger? Varför får man det, mitt kar har haft direkt solljus+lysrör hela sommaren utan att jag har fått något. Finns det någon bra sida på nätet som man kan läsa om det? Isf skulle jag bli jätte glad om ni kunde länka till den, en förklaring skulle också funka!
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  Cyano är ett mellanting mellan bakterie och alg. Kallades förr för blågröna alger. Den kan vara flercellig och innehåller någon form av klorofyll. En del Cyanobakterier har en extra speciell cell där de kan omvandla luftens kvävgas till användbar kvävekälla. Det betyder att de kan klara sig i miljöer där det är ont om nitrat och andra lösta oorganiska kväveföreningar. De matt bildande cyanon som MaxB har, har inte denna speciella cell men senare års forskning har fört fram teorin om att dessa mattbildande cyanobakterier (tittar man i mikroskop på dem så är de i formen som små gröna sytrådar och kan förekomma enskillt) just genom bildandet av mattorna kan skapa de förutsättningar som vissa andra bakterier behöver för att "kvävefixera" (= plocka luftens kväve och utnyttja denna istället för de oorganiska formerna). På detta sätt så misstänks att Cyanon och dessa kvävefixerare sammarbetar så Cyanon får en konkurrensfördel gentemot andra alger (och växter) i en kvävefattig miljö. Fenomenet uppträder ofta i nystartade kar och brukar (inte alltid men ganska ofta) gå att förhindra om man tillsätter lite kaliumnitrat eller använde högproteinfoder.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Det där med cyano är faktiskt något jag har lärt mig om helt nyligen här på forumet. Det få gånger jag haft det förr i mina kar har det mest blivit små plättar som varit lätta att suga upp och sedan har det försvunnit helt av sig själv.
                    Matte! Cyano är inte alger utan bakterier av någon form... tror jag...
                    Jag har faktiskt varit ute och nätat rätt intensivt för att läsa på lite, även här på zoopet. Jag måste dock medge att jag tycker att det verkar väldigt krångligt att göra sig av med det - jag har ytterst svårt för att få in de olika kemiska reglerna och formlerna... Är helt enkelt väldigt dålig på vattenkemi.
                    Om det är någon som känner sig manad att förklara, på enkel svenska, för en riktig kemi-tokstolle som jag varför cyanon uppkommer och hur man på något sätt kan bli av med det - så kom igen! Jag vill ju helst inte hålla på att labba med kemiska preparat i vattnet utan kväva skiten i sin linda - helt klart verkar det vara någon form av obalans i vattnet och för starkt direkt och indirekt solljus.

                    I den lilla burken är det inte cyano man ser utan gröna vanliga alger - men det börjar banne mig krypa fram lite ljusgrönt på sanden nära frontrutan, som jag är säker på är cyano...

                    I Discusburken har jag haft rätt kraftig cyano hela sommaren men jag fick lite flytväxter av Ansjo, och efter att dessa nu täcker stora delar av ytan har cyanon i det karet gett upp. Bara för detta har jag slängt i lite flytväxter i T-karet för att kolla om det möjligen kan ha någon inverkan.

                    Jag tycker också att cyanon på ett sätt kan se ganska vacker ut, men inte på sanden, där stör den mig enormt. Jaja, vi får se hur det utvecklar sig - men bort skall det på någon vänster.

                    Återigen; Om någon kunde förklara på ett begripligt, enkelt sätt varför eländet uppstår - så vore jag glad!


                    Edit; aha, såg nu att Lasse svarat - då blir det på med expertglasögonen för noggrann läsning. Toppen, Tack!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Cyano är ett mellanting mellan bakterie och alg. Kallades förr för blågröna alger. Den kan vara flercellig och innehåller någon form av klorofyll. En del Cyanobakterier har en extra speciell cell där de kan omvandla luftens kvävgas till användbar kvävekälla. Det betyder att de kan klara sig i miljöer där det är ont om nitrat och andra lösta oorganiska kväveföreningar. De matt bildande cyanon som MaxB har, har inte denna speciella cell men senare års forskning har fört fram teorin om att dessa mattbildande cyanobakterier (tittar man i mikroskop på dem så är de i formen som små gröna sytrådar och kan förekomma enskillt) just genom bildandet av mattorna kan skapa de förutsättningar som vissa andra bakterier behöver för att "kvävefixera" (= plocka luftens kväve och utnyttja denna istället för de oorganiska formerna). På detta sätt så misstänks att Cyanon och dessa kvävefixerare sammarbetar så Cyanon får en konkurrensfördel gentemot andra alger (och växter) i en kvävefattig miljö. Fenomenet uppträder ofta i nystartade kar och brukar (inte alltid men ganska ofta) gå att förhindra om man tillsätter lite kaliumnitrat eller använde högproteinfoder.

                      MVH Lasse


                      Det är gôtt när du svarar Lasse, alltid intressant! Men, med rodnaden krypande upp på kinderna måste jag erkänna att efter många års akvarieintresse, är jag dödskass på detta. Kaliumnitrat - jag går ut och köper det imorgon dag... höll jag på att säga... men måste fråga; Var köper man det och hur mycket skall man dosera. Det värsta är att jag inte vet vad kaliumnitrat är... Sorry!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Kan man få ett tips på ett bra högproteinfoder också... Jävlars, sorry igen alltså... känner mig nu som en riktig looser...

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          Kaliumnitrat kan nog få tag på hos någon växtakvarist - det är en av beståndsdelarna i deras älskade PMDD. Jag har lite hemma också så skicka ett PM så kan vi alltid fixa så att du får det. Det behövs inte mycket - jag brukar ta en knivsudd till mina små kar så 10 - 15 knivsuddar kan nog passa dit kar. Jag kan också göra en ordentlig beräkning åt dig med en stamlösning. Det är inte garanterat att det hjälper men det kostar inget att prova och du riskerar inget.

                          MVH Lasse

                          Edit

                          Aquatic Nature har ett Cichlid Excel-food som har min 36 % råprotein men det finns andra märken med proteinhalter från 35 - 50 %
                          Senast redigerad av Lasse; 16 September 2007, 22:30.
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            man kan inte veta allt Mats.
                            Själv så har min cyano ökat en del i 180litarn, tror jag matar för mycket. Ska testa att ha det släckt i 2-3 dagar och inte mata något. Sen mata jätte lite. Har även hört att cyano kan uppstå om det är för rent i akvariet, så ja tänkte låta det gå 2 veckor utan vattenbyte.
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              Intressant att veta - vad matar du med Fredd?

                              Och det kan nog ligga lite i detta med renheten - cyano är ju en bakterie och finns det ingen konkurens från andra bakterier så finns det ju mer livsutrymme.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                matar med flingfoder, Tropical Cichlid Color. Ibland 1 gång i veckan, och ibland 2 gånger i veckan med Räkmix.
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...