960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Fasen vad stora ynglen blivit! Den första kullen alltså. Samtidigt håller även 2 utav mina Ocellatusar på som dina gjorde, så man kanske kan hoppas på lek snart där då.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, G-ynglen från första kullen börjar malla till sig, och de simmar helt nära andra fiskar utan att bry sig nämnvärt. Det verkar också som att till och med jullarna har tappat intresset att försöka nappa åt sig någon. Kommer någon julle lite för nära gör ynglet ett snabbt "skutt" bara så är faran över. Det skall bli väldigt intressant att se hur den här yngelinvasionen utvecklar sig - är dom så tuffa redan nu, hur skall det bli senare då...?

      En sak som oroade mig i början var Ocellatusens egenhet att ibland lägga sig ner och "vila", i ett nästan apatiskt läge - det såg helt enkelt inte så bra ut - och jag trodde de var sjuka. Jag läste dock på en del om beteendet och detta visade sig vara normalt. Å andra sidan tycks de gå in i någon form av "hyperdrive" då och då också. Vid dessa tillfällen är de otroligt aktiva och gräver å donar så att de nästan storknar. Detta kan ju vara perioder av lekförberedelser och det var så det var i karet igår när jag filmade. Det ligger en hona där och vaktar vid en snäcka redan, en bit bort - men alla dom andra "höll på" som bara den - jaja, därav filmsnutten...

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        holy hell vad dom vuxigt, är du säker på att du bara gör vattenbyte en gång i veckan och att du inte matar väldigt mycket?:P
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          Jävlar i mig vad ynglen har vuxit!!!! Vad ger du dom, steroider??
          Mina brichardiyngel verkar ha blvit jullemat allihopa.. Men men det är bara att hoppas dom leker igen! verkar förövrigt vara något fuffens på gång med det andra paret på andra sidan karet Får se vart det leder..

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj Boys! Jamen... fan, det är ju precis tvärsensom - nu när det jävla förbannade cyanot huserar i baljan har jag bara matat pyttelite en gång om dagen i flera veckor. Och... ja, jag gör enbart ett 25%:igt byte av vatten en gång i veckan. Lugnt o fint bara... that's it.

            Ett tips på yngelmat om man inte orkar att kläcka artemia; Jag sträcker ner armen ända ner till ynglen och ger dom en liten klump Cyklops - samtidigt drar jag klumpen mellan fingrarna så blir det ännu mindre mumsbitar - Föräldrarna blir ju topp tunnor rasande när jag gör detta (och de bits forjävvla hårt) men ynglen tycks gilla detta och äter så det knakar!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Ursprungligen postat av MaxB
              Smurfmats! Ja, det kan nog vara lite sprängd sten där, men den har legat väldigt länge. Jag vet faktiskt inte vad det skulle kunna vara för risk att använda sådan sten... hmm, själva sprängämnet i sig kanske? Nåja, hursomhelst tänker jag rengöra stenarna noga - och jag har använt sådan sten förut utan problem - så det skall gå bra!

              Stene! Växter... njeeää, jag tror inte det... Skulle möjligen kunna tänka mig att sätta dit några Anubias i ett par skrevor - men jag får se hur det utvecklar sig. När man ser bilder från T-Sjön där de ciklider går som jag skall ha ser man väldigt sällan eller aldrig några direkta växter utan en del tjusiga algmattor som får breda ut sig på de översta stenarna - och den växtligeheten kommer att manifestera sig på nolltid och i massor!
              Men på vissa ställen i sjön växer det rikligt med t.ex. vallisneria....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av tummen
                Men på vissa ställen i sjön växer det rikligt med t.ex. vallisneria....
                Wow, det var en skön upphämtning. Bra!!!
                Jo, det är så att jag faktiskt, för vattenbalansens skull planerar att sätta in en liten buske Anubias i T-karet - Jag har två ton () av ogräset från Discusbaljan - i vilken biotop (SA - alltså) man skulle kunna göra en liknelse såsom din... "Men på vissa ställen finns inga växter alls..."
                Är du med mig?

                Kommentar

                • Galion
                  • December 2004
                  • 337

                  undrar om min 720 tråd kommer bli såhär stor
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    blir det väldigt "skitigt" i karet när du matar med cyclops mats?det blev det hos mig när jag testa igår
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Galion
                      undrar om min 720 tråd kommer bli såhär stor
                      Jajamän, lätt!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av fredd
                        blir det väldigt "skitigt" i karet när du matar med cyclops mats?det blev det hos mig när jag testa igår
                        Njaäää, skitigt vill jag inte säga direkt - men det gäller ju att inte lägga i för mycket - och att låta dom gå en bra stund och småäta på det lila man lägger i. Det är ju så små partiklar och det yr runt i vattnet ganska bra - men mina äter detta som tokstollar och vattnet blir klart och fint på styvt 20 minuter.

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          ok men då är det samma hos mig;d
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • Hans.Lindaker
                            • April 2006
                            • 1837

                            Ursprungligen postat av Galion
                            undrar om min 720 tråd kommer bli såhär stor
                            Se bara till att vara lika flitig som mats med bilder och filmer så ska du se att det blir en hejdundrande aktivitet i din tråd
                            Jag är en av dom som ser fram emot ditt projekt, särskillt då jag är sugen på något liknande i framtiden!

                            /Hans
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Idag har jag slängt i lite sten i burken. Alla fiskarna blev mycket glada och upprymda. Imorgon blir det en spännande dag - då kommer lite ny fisk... då blir det lite nya bilder och filmklipp också... mer säger jag inte nu.

                              Här är en snutt på nya stenröset;

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                frontosa eller? haha
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...