960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Appropå lekande fiskar i våra kar; Jag gjorde en lite cyanosugning idag - och mitt i tumultet passade några cyprichromisar på att spexa till det lite.
    Här är en snutt;

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      kan det inte vara som så att det uppstår små kryp osv i alger och cyano? som kanske fiskarna ser, men inte vi?

      hade varit kul om lasse spanade in, och skrev hur mycket sånt pmdd gojs jag hade kunnat köra i mitt kar på 180liter? (:
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        Nej men vad skådar mitt öga??? Har du svikit "Stengänget" och planterat växter???? AJAJAJ vart är världen på väg

        Tänkte faktiskt ta och testa din räkmix i helgen, om jag orkar och har tid...
        Får se om det ger någon effekt

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          Ursprungligen postat av fredd
          kan det inte vara som så att det uppstår små kryp osv i alger och cyano? som kanske fiskarna ser, men inte vi?

          hade varit kul om lasse spanade in, och skrev hur mycket sånt pmdd gojs jag hade kunnat köra i mitt kar på 180liter? (:


          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av battalionP
            Nej men vad skådar mitt öga??? Har du svikit "Stengänget" och planterat växter???? AJAJAJ vart är världen på väg

            Tänkte faktiskt ta och testa din räkmix i helgen, om jag orkar och har tid...
            Får se om det ger någon effekt

            /Hans

            Njaaa, jag har inte svikit stengänget... sådär jättemycket iallafall...
            Jag satte ner några anubias och lite flytrötter för att få lite snurr på nåååååågon annan typ av grönt än den jävla cyanon - jag hoppas på lite vanliga alger nu.
            Det blir faktiskt mindre och mindre cyano nu - tillomed tjejen, som inte bryr sig sådär jättemycket sa idag; fasen vad lite av det där gröna som syns nuförtiden, äter dom upp det?

            Räkmixen gör du på 10 min; 1 dl oskalade räkor - alltså bakkroppen med skal minus benen - behåll rommen. 1 dl gröna ärtor. Lite vatten och så wouusch in i mixern. Mixa till en fin välling och frys sedan. Klart i ett Ocellatusnafs!

            Jag lovar, fiskarna kommer att älska det!

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Mats! Har du lust att lägga upp några Marlieri bilder, dom som har yngel menar jag. Du vet att jag är tokig i bilder och filmsnuttar.

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Visst, det skall jag göra! Det bästa är nog att ta bilder i detta stadiet då ynglen är så jädra små, även de från första kullen. De flesta ynglen sitter i taket på grottorna och där är det ju svårt att få bra ljusförhållanden. Men många betar runt på algerna på "bakgrunden" också - främst de äldre.

                Jag kommer att vara borta ett par kvällar frammåt - bland annat gig på Pustervik här i stan - men skall försöka få fram lite goa bilder till söndag!

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  Ursprungligen postat av Lasse

                  82 gram, går det att mäta det på något sätt med typ teskedar eller liknande?
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Räkmixen gör du på 10 min; 1 dl oskalade räkor - alltså bakkroppen med skal minus benen - behåll rommen. 1 dl gröna ärtor. Lite vatten och så wouusch in i mixern. Mixa till en fin välling och frys sedan. Klart i ett Ocellatusnafs!

                    Jag lovar, fiskarna kommer att älska det!
                    Din räkmix, har du någon aning om den funkar till "vanliga" fiskar också?
                    Det låter som ett väldigt bra foder, om nu mina fiskar käkar det

                    Om man inte har en mixer, går det att göra på något annat sätt? Elvisp?

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      elvisp vette fan om det funkar. Utan att ha gjort det själv tror jag inte att just vispen orkar gröta samman allting...

                      Mats: löser den itne upp sig väldigt snabbt och blir till just gröt i vattnet? Eller håller den ihop så pass att dom hinner äta upp allt? annars brukar man väl ha gelatin i för att hålla ihop.

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        Skaffa en elektronisk hushållsvåg så kan du mäta.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Solid
                          Din räkmix, har du någon aning om den funkar till "vanliga" fiskar också?
                          Det låter som ett väldigt bra foder, om nu mina fiskar käkar det

                          Om man inte har en mixer, går det att göra på något annat sätt? Elvisp?
                          När jag lägger det i discusbaljan tar det tre nanosekunder att bli uppätet.
                          Discus, Kardinaltetra, Rosentetra, Endlers Guppy äter detta med sådan fantastisk appetit att det nästan är läskigt - så, det funkar toppen här iallafall!

                          En mixer är nog trots allt det bästa sättet - det gäller att få det finhackat. Stora som små älskar det, till och med de pyttesmå Endlersynglen!

                          Edit; glömde att nämna att Ancistrusarna går upp i brygga på det här käket också!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 October 2007, 22:59.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av battalionP
                            elvisp vette fan om det funkar. Utan att ha gjort det själv tror jag inte att just vispen orkar gröta samman allting...

                            Mats: löser den itne upp sig väldigt snabbt och blir till just gröt i vattnet? Eller håller den ihop så pass att dom hinner äta upp allt? annars brukar man väl ha gelatin i för att hålla ihop.

                            /Hans
                            Just detta funderade jag också på första gången jag gjorde det - men ingen gelatin behövs - det är faktiskt så att jag får sitta och kram-mosa det lite med fingrarna innan jag släpper ner det. Det håller ihop fint en lång stund. I och med att det är så välmixat blir konsistensen nästan som någon sorts mjuk fiskbulle när det tinar. Funkar perfekt! Och sedan är det ju vrålabilligt. En sats räcker till tre platta fryspåsar och jag kan ha detta foder ett par tre veckor.

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              När jag lägger det i discusbaljan tar det tre nanosekunder att bli uppätet.
                              Discus, Kardinaltetra, Rosentetra, Endlers Guppy äter detta med sådan fantastisk appetit att det nästan är läskigt - så, det funkar toppen här iallafall!

                              En mixer är nog trots allt det bästa sättet - det gäller att få det finhackat. Stora som små älskar det, till och med de pyttesmå Endlersynglen!

                              Edit; glömde att nämna att Ancistrusarna går upp i brygga på det här käket också!
                              Mina fiskar äter det mesta med stor aptit, även flingfoder,
                              så då blir det ju kul att se hur det går med räkmix

                              Jag förstår också att mixer är bäst, men jag har ju ingen... Räkor finns inte hemma heller då ingen i familjen äter räkor. Men jag ska se till att mina föräldrar köper räkor nästa gång de handlar. Kasnke rentav kan övertala dem att köpa en liten mixer också, jag ska i alla fall försöka


                              Någon aning om vad en mixer av den billigare sorten kostar?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jag tror att den jag har är en OBH-Nordica (namn?). Det är säkert en riktig skitmixer och, tror jag återigen, kostade ett par hundralappar.

                                Räkor kan man ju köpa ett par hekto och göra en rejäl sats som räcker lääääänge - om ni nu inte käkar detta lite då och då, alltså!
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 October 2007, 13:49.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...