960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ja, det är rena yngelfesten i karen just nu!
    Har vi lite tur så ligger Ocellatushonan kvar vid snäckan med ynglen på lördag - hon är så duktig och beskyddande. Det kunde vara kul att få visa henne. Tre Cyprichromishonor går och tuggar - varav en släpper sin "load" vilken dag som helst nu - har vi extrem tur blir hon så exalterad av 20 pers som tittar på henne att hon släpper sina yngel i direktsändning - så att säga.
    Vi skall även njuta av Gracilisparet och deras yngelsvärm i två generationer.
    Sedan skall vi ha ett öga på "the twotiming bastard" Transcriptuspojken som filar med två honor samtidigt - där är yngel i båda hemmen, och han har inte utvecklat den minsta rodnad på kinderna, sicken kille.
    Ett fint Marlieripar har också bildats - dessa fick jag hjälpa med några extra skifferstenar - så dom fick lite lugn och ro från Gracilisarna.

    Vi skall också ta en titt i 80-litersbaljan där ett härligt Marlieripar gottar sig med tre generationer yngel.

    Har vi lite ytterligare flyt sätter något av Discusparen en liten klick "kaviar" på nåt ställe också - det är ju lördag, så varför inte!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 October 2007, 09:44.

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      max: Jo borlänge är en ganska så trevlig stad. ligger lite långt upp i landet bara..

      "Har ni vägarna förbi någon gång, så skicka ett PM bara så kan vi väl ordna en liten visning!"
      Jepp det ska jag komma ihåg

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        Ajabaja mats, inte annonsera

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          När mina fiskar blir bitna hjälper det även utan salt, men häller jag i salt så tycker jag att det går ännu fortare. Samt älskar iallafall mina Ektozon salt,då dom ställer sig precis där jag heller saltet så att dom får det på sig, det ser verkligen ut som att dom gottar sig i det.

          Samt att Herkules Zoo alltid har Ektozonsalt till sina Tanganyika. Det har ju även en buffrande effekt, samt att det innehåller en massa nyttiga mineraler, så jag hittar ingen nackdel med att hälla i det.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja, jädrar - glömde av mig där!
            Jag skulle precis ta bort den meningen men det har, som tur är, blivit bortmodererat!

            Tackar och rodnar!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              När mina fiskar blir bitna hjälper det även utan salt, men häller jag i salt så tycker jag att det går ännu fortare. Samt älskar iallafall mina Ektozon salt,då dom ställer sig precis där jag heller saltet så att dom får det på sig, det ser verkligen ut som att dom gottar sig i det.

              Samt att Herkules Zoo alltid har Ektozonsalt till sina Tanganyika. Det har ju även en buffrande effekt, samt att det innehåller en massa nyttiga mineraler, så jag hittar ingen nackdel med att hälla i det.

              MVH/Freddan

              OK! Jag är med dig Freddan! Känner du att det är bra att ha i saltet och det funkar - så skall du fortsätta med det! Blir det inte dyrt, dock?

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Det tycker jag att dom är värda mats, med all den underhållning dom ger oss.

                Vill bara säga en sista sak till Kjell, sen är jag klar med denna diskussion:

                Eftersom mina Moorii fåttt Artemia, vilket inte är bra för dom enligt dig, det är helt uppåt väggarna tycker du som jag förstått det. Använder Ektozonsalt till mina fiskar, vilket heller inte är nödvändigt tycker du.

                Kan du då förklara för mig vaför mina Moorii leker hela tiden och samt att nu båda Dubiosi honorna har släppt yngel, och att det är Regani yngel överallt, och att 3 Compressiceps honor har yngel samtidigt, och att även Multisarna har fått flera kullar med yngel.

                Vad jag vet och har hört så ger Herkules sina Moorii artemia där också!

                Säg inte att det är tur vi har i familjen, för det köper jag inte!

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Visst är våra fiskar värda alla omkostnader!

                  Ang. Troffe-maten. Jag slänger bara fram den här frågan - så får dom som kan svara på den göra det!
                  Kan det vara så att om man ger troffar, som är herbivora, en bra och balanserad vegetariskt byggd kost, att de klarar att äta en viss mängd "kött" - just därför att maten på så vis blir blandad?

                  Jag ger mina Troffar, som kommer från Freddan, en vegetarisk grundkost - men de får i sig lite räk-kött också och ibland snor de åt sig lite av den artemia som jag smyger ner till de andra. Detta tycks funka och jag kan inte se att de far illa - men då skall vi komma ihåg att grundkosten är vegetarisk - det är alltså mestadels grönt de får.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av 127bubbel
                    Det tycker jag att dom är värda mats, med all den underhållning dom ger oss.

                    Vill bara säga en sista sak till Kjell, sen är jag klar med denna diskussion:

                    Eftersom mina Moorii fåttt Artemia, vilket inte är bra för dom enligt dig, det är helt uppåt väggarna tycker du som jag förstått det. Använder Ektozonsalt till mina fiskar, vilket heller inte är nödvändigt tycker du.

                    Kan du då förklara för mig vaför mina Moorii leker hela tiden och samt att nu båda Dubiosi honorna har släppt yngel, och att det är Regani yngel överallt, och att 3 Compressiceps honor har yngel samtidigt, och att även Multisarna har fått flera kullar med yngel.

                    Vad jag vet och har hört så ger Herkules sina Moorii artemia där också!

                    Säg inte att det är tur vi har i familjen, för det köper jag inte!

                    MVH/Freddan
                    Visst handlar det om tur och otur. Det gäller för alla och inte bara för dig. Även om man gör 100% rätt så går det ibland åt helskotta samtidigt som den som vansköter sitt akvarium å det värsta (därmed definitivt inte sagt att du skulle vanskäöta ditt akvarium) kan ha ett problemfritt akvarium.

                    Vad gäller Artemia så är det nu inte bara jag som påstår att det är olämpligt.
                    Så här skriver Ad Konings (som väl anses vara den främste experten i världen på Tanganyikaciklider) i sin senaste Tanganyikabok.

                    Vuxen Artemia skall man enbart ge till rovciklider och är definitivt inte lämpligt till växtätare som t.ex. Tropheus.

                    I denna Zoopetartikel av honom kan du också läsa ytterligare http://www.zoopet.com/index.php?opti...136&Itemid=206

                    Men tycker du att det funkar bra - så skall du självklart fortsätta. Mitt inlägg i "debatten" var snarare riktat mot andra eftersom det är onödigt att utsätta sina fiskar för extra höga risker. Speciellt när det gäller så dyra fiskar som troffar.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Kan det vara så att om man ger troffar, som är herbivora, en bra och balanserad vegetariskt byggd kost, att de klarar att äta en viss mängd "kött" - just därför att maten på så vis blir blandad?

                      Jag ger mina Troffar, som kommer från Freddan, en vegetarisk grundkost - men de får i sig lite räk-kött också och ibland snor de åt sig lite av den artemia som jag smyger ner till de andra. Detta tycks funka och jag kan inte se att de far illa - men då skall vi komma ihåg att grundkosten är vegetarisk - det är alltså mestadels grönt de får.
                      Nja - i räkmix så finns det ju räkkött men det är ju uppblandat med massor av grönt och även med räkskal och då får de i sig allt samtidigt. Även i sin naturliga miljö så äter de ju en liknande kost - dels så äter de av algmattan och dels av de pyttesmå skaldjur som lever i den. Så är bara räkmixen rejält nermalen och uppblandad så sjkall det inte vara några problem.

                      Att mata med "ren" vuxen artemia i akvariet är väl OK förutsatt att troffarna inte får i sig för stora bitar. Då är risken stor att det fastnar någonstans i det långa tarmsystemet (5-10 ggr längre än hos en carnivor fisk i samma storlek).
                      Har man ett mixat akvarium så skulle jag nog heller rekommendera fryst cyclops - dels har de ju skalen kvar och dels ger de också fiskarna lite bättre färg (det är skalen som gör detta).
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jaaaahh!!!
                        Där har vi äntligen fått ett jädra bra svar!
                        Då har jag, som vanligt av bara farten och i okunskap, gjort rätt!
                        Jag gör två typer av mix, en med räkor och en helt vegetarisk. Dessa mixar är extremt finmixade - det blir alltså en slät välling innan frysning.
                        Varje dag får alla mina fiskar Cyklops - samt även en del fiberrika flingfoder. Dessutom åker det ner lite artemia också men de köttätande fiskarna äter merparten av detta.

                        All mat serveras i små mängder en gång om dagen.

                        Jag vet ju att Freddan ger sina fiskar en varierad kost brevid artemian.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Dessutom åker det ner lite artemia också men de köttätande fiskarna äter merparten av detta.

                          All mat serveras i små mängder en gång om dagen.
                          Jo men även små mängder artemia kan bli en "stor" bit om en troffe får i sig det och sedan är karusellen igång.
                          Problemet med troffar är ju egentligen inte att deras tarmsystem bara skall ha fiberrikt foder och att en fisk kan bli sjuk om de får fel. Problemet är snarare att när väl en blir sjuk så sprider det sig som en löpeld även till de övriga och hela gruppen går åt.
                          Även de carnivora fiskar du har lever ju också till större delen av små skaldjur så även för dessa är egentligen cyclops ett naturligare foder, ännu bättre är nykläckta artemianauplier.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Jo, visst handlar det mycket om tur Kjell, det håller jag med dig fullständigt om. Men mina får mycket gröntfoder och räkmix förutom Artemian, som dom får inte bara Artemia mina fiskar.

                            Ha det så trevligt imorgon nu!

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ahh, det är gott att vi får bena upp i problematiken, Kjell.
                              Som jag förstår det nu - är det själva storleken och mängden som troffarna kan få i sig - och att detta kan medföra bekymmer.
                              Faktum är att jag tar detta på stort allvar och kan tänka mig att helt utesluta artemian till T-cikliderna. Jag har inte gett artemia de senaste veckorna på grund av att jag kör min räkmix och cyklops - detta verkar räcka ypperligt bra och fiskarna trivs. Om inte troffar och andra herbivora fiskar skall ha artemia är det ju bara att utesluta detta, speciellt när det finns så mycket annat fint och bra att ge dom!

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                slänger in lite bilder från när jag och en polare var hos Mats. Har redigerat bilderna lite denna gången, kommer inte ihåg om jag gjorde det förra gången.
                                Det är nybörjar bilder
                                Bifogade filer
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...