960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Det här med att inte ge artemia köper min pappa, så han kommer sluta ge sina artemia. Men der här med att saltet inte spelar någon roll, får du förklara lite mer.

    Att jag använder salt beror på att det ser till att inte PH-värdet sjunker+ att det finns en massa små organismer som saltet då hjälper till att hålla bort små parasitdjur, som irirterar fiskarna. Min erfarenhet är att den här lilla klådan som alla fiskar kan ha ibland försvinner när man använder saltet observera hjälper ej mot sjuka fiskar.

    Detta är min och pappas erfarenhet.

    MVH/Freddan och Sven-Olof

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Att jag använder salt beror på att det ser till att inte PH-värdet sjunker+ att det finns en massa små organismer som saltet då hjälper till att hålla bort små parasitdjur, som irirterar fiskarna. Min erfarenhet är att den här lilla klådan som alla fiskar kan ha ibland försvinner när man använder saltet observera hjälper ej mot sjuka fiskar.

      Detta är min och pappas erfarenhet.

      MVH/Freddan och Sven-Olof
      Detta om salts påverkan på pH är garanterat Lasse bättre på att reda ut. Jag tror dock snarare att det i en del saltvattenssalt (för saltvattensakvarier) också finns en del mineraler som påverkar pH - dvs det är inte saltet i sig.

      Vad gäller salt och sjukdomar
      1/ Den saltkoncentration som krävs för att ta livet av farliga bakterier, små parasiter som du nämner etc. är så hög att fiskarna kommer att dö innan bakterierna/parasiterna dör. Däremot så kan man för vissa sjukdomar doppa ner en fisk någon minut i ett saltbad (med mycket hög koncentration) - detta klarar fisken men inte parasiterna.
      2/ Inte desto mindre så är det utan tvekan som så att salt i akvariet ibland kan ha en kurerande effekt. Detta har att göra med att fiskarna jobbar med upprätthålla den osmotiska balansen. Fisken i sig har nämligen en högre salthalt än vattnet utanför (tvärt om i saltvatten). Detta gör att "saltet" inne i fisken vill ut i akvariet och "vattnet" i akvariet vill in i fisken - den osmotiska balansen. Att upprätthålla denna balans innebär en del arbete för fisken.
      Uppstår då en sjukdomsituation hos en fisk kan man hjälpa den på traven genom att lägga i salt i akvariet. Då behöver fisken lägga ner mindre arbete på att upprätthålla den osmotiska balansen och kan istället koncentrera sina krafter på att stärka sitt eget immunförsvar. Det blir alltså en självkurerande verkan. För att det skall få någon effekt krävs det dock uppåt 2 dl salt per 100 liter vatten.
      3/ Sedan finns det då två olika skolor vad gäller salt
      a) man alltid använder mycket salt i vattnet. Dvs man hjälper alltid fiskarna med att upprätthålla den osmotiska balansen.
      b) man använder enbart salt vid behov (vid en sjukdomssituation). De som förespråkar denna metod menar att om man alltid hjälper fisken med att upprätthålla den osmotiska balansen, innebär det att fiskarnas egna immunförsvar inte kommer att byggas upp. Ungefär samma som att alltid låta fiskarna gå i medcin.
      4/ Vad anser då jag. Jag har testat både a) och b) och det i flera hundra akvarier i flera års tid och överhuvudtaget inte kunnat konstatera någon skillnad i sjukdomsfrekvensen på fiskarna.
      Att fiskarna skulle få sämre immunförsvar om man kör med a) har jag inte kunnat konstatera. Dvs salt är inte på något sätt skadligt - så tror man på det så kör vidare.
      5/ jag har dock valt att följa b) eftersom det är det enklaste och fiskarna blir inte heller på något sätt sjukare om man avstår från salt.
      6/ dock vid vissa sjukdomar så använder jag salt en period - just för att då hjälpa fiskarna upprätthålla den osmotiska balansen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • AORFISH
        • December 2005
        • 284

        Kjell! Då var det Utopia du jobbade på en gång i tiden va? I Kalmar! Tycker allt att jag känner igen dig!
        MVH/Magnus

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av AORFISH
          Kjell! Då var det Utopia du jobbade på en gång i tiden va? I Kalmar! Tycker allt att jag känner igen dig!
          Jepp - först startade jag Lindsdals Akvarium, sedan Akvariecentrum på 2 olika ställen och sedan då Utopia Zoo - sedan var det slut på min akvarieaffärskarriär
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Aaaahhh, de e la härlit!
            Jag sitter här och läser i tråden och riktigt njuter. Det är gott när diskussionerna blir innehållsrika och leder till någon sorts konklusion.
            Jag tror att vi alla får nya synsätt och intryck - och det är ju jättebra!

            Jag själv har slutat, sedan en tid tillbaka, att ge artemia i T-karet. Det är ett foder som inte är nödvändigt att ge när sammansättningen på besättningen är som den är. Salt har jag aldrig haft i mina kar - det har bara inte blivit så, och nu fick man ytterligare en liten lektion i vad saltet gör i karet. Mycket bra!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 October 2007, 14:57.

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Hej igen Kjell! Nu utbyter vi verkligen erfarenheter med varandra. Det här att man kan behandla sjuka fiskar med yttliga åtkommor, det visste vi redan. Men den lilla saltmängd vi använder till våra kar, är något vi verkligen tror på utav egen erfaranhet.

              MVH/Freddan och Sven-Olof

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Hej Kjell! Som med allt annat när det gäller djur, så måste man ha mycket känsla för det man håller på med. Man måste liksom tror på det man gör, inom rimligetens gränser naturligtvis, exempelvis när jag tittar på mina fiskar vilket jag gör flera gånger om dagen, så vill jag se att mina fiskar skall ha en pigg och god blick och inte se trötta ut, även om kroppen fungerar så tittar jag på ögonen först och främst då det avslöjar hur fisken mår.

                Detta är min pappas erfarenhet i 35 år.

                MVH/Freddan och Sven-Olof

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av 127bubbel
                  Hej igen Kjell! Nu utbyter vi verkligen erfarenheter med varandra. Det här att man kan behandla sjuka fiskar med yttliga åtkommor, det visste vi redan. Men den lilla saltmängd vi använder till våra kar, är något vi verkligen tror på utav egen erfaranhet.

                  MVH/Freddan och Sven-Olof
                  Nja, jag har aldrig varit mycket för att tro (gick ur kyrkan så snart jag fick) även om det nu sägs att tro kan flytta berg.

                  Annars trodde jag också på att man skulle använda salt eftersom alla andra som höll malawi- och tanganyika gjorde det så jag köpte under många år in många säckar med salt och det funkade ju kanon - så då måste det ju vara bra.
                  Ja och sedan då fick jag för mig att testa utan salt och kom underfund att det funkade precis lika bra och då såg jag ingen anledning att fortsätta.
                  Men funkar det bra med salt för dig - så fortsätt - det gör ju definitivt ingen skada i alla fall.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    November månads kalenderfoto http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110282 tog jag hemma hos MaxB när vi i Zoopetklubbväst besökte honom nyligen
                    PS: Länken funkar bara för goldisar
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 October 2007, 19:41.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      holy hell, det var ingen dålig bild!
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        Ursprungligen postat av fredd
                        holy hell, det var ingen dålig bild!

                        Jag håller med!!! Verkligen rätt ögonbilck

                        Kjell, jag var tvungen att kopiera din "salt-lista" i word och sedan skriva ut den. Verkligen ordentilgt med fakta, jag bara måste ha kvar det.
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • matte159
                          • March 2007
                          • 1147

                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Aaaahhh, de e la härlit!
                          Jag sitter här och läser i tråden och riktigt njuter. Det är gott när diskussionerna blir innehållsrika och leder till någon sorts konklusion.
                          Jag tror att vi alla får nya synsätt och intryck - och det är ju jättebra!

                          Jag lär mig något nytt varje dag! Det är verkligen super att det uppstår diskutioner här!!!
                          Mvh
                          Mathias
                          Fotoalbum

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ooouuphh - sicken bild Kjell har tagit. Den var man ju tvungen att spara och lägga som skärmbild.

                            Ja, visst är det kul och intressant när det uppstår lite diskussioner - och speciellt när man lär sig så mycket av dom - hela tiden!

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              [quote=Kjell Fohrman;1039821]Detta om salts påverkan på pH är garanterat Lasse bättre på att reda ut. Jag tror dock snarare att det i en del saltvattenssalt (för saltvattensakvarier) också finns en del mineraler som påverkar pH - dvs det är inte saltet i sig.

                              Salt - dvs natriumklorid (NaCl) är totalt pH neutralt - påverkar inte pH åt något håll.

                              Saltvattensalt (för saltvattensakvarier alltså) påverkar pH helt riktigt eftersom det innehåller både bikarbonater och karbonater. Dvs det höjer pH.

                              Mens vi ändå är igång kalk om man menar kalcium påverkar inte pH. Menar man däremot kalksten så påverkar det pH (höjande) upp till pH ca 7,6 - 7,8 eftersom kalksten under dessa pH:n delar sig i kalcium och karbonat - varav det senare är pH höjande.

                              MVH Lasse

                              Kjell! Har du haft en zooaffär på göteborgsvägen eller möldalnsvägen? Har du haft detta så vet min pappa vem du är. Om det är så lyssnar min far fullständigt på dig, då han vet att du kan mycket.

                              MVH/Freddan
                              Det var nuvarande ägaren (Hans Andersson) till den affär i Kungsbacka som först låg i Kungsmässan (har flyttat nu) som var en av delägarna där tillsammans med två andra. Den fanns under deras ledning ett tag och togs sedan över av en Japan och lades sedan ner.
                              Senast redigerad av Lasse; 29 October 2007, 23:34.
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • AORFISH
                                • December 2005
                                • 284

                                Vilken snygg bild Kjell! Helt otrolig!!
                                MVH/Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...