960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    Tackar för all inspiration Max. Jag kommer dra nytta av det när mitt 540 liters tanganyika kommer igång till hösten.

    /Jocke

    Kommentar

    • Pleko
      • June 2007
      • 34

      Ursprungligen postat av MaxB
      Tack Pleko!
      Njae, det behövs inte några växter i detta kar - det handlar om bergsklippor och stenig sandbotten.
      Kolla runt på nätet och spana in lite bilder från Tanganyikasjön så ser du hur "naket" det ser ut. Det är just denna karga nakenhet jag har velat återskapa i mitt T-kar. Många tycker givetvis att det är dödstråkigt och fult - men jag är mer intresserad av fiskarnas beteende - än av att det skall vara ett "snyggt" kar att titta på. Jag har skapat miljön enbart för fiskarnas väl och ve - och tänker inte så mycket på att det skall vara tjusigt för oss människor att titta på!

      Sedan måste jag ändå erkänna att jag, och ett par andra zoopet-medlemmar som kollat på det, ändå tycker att det är rätt så flådigt iallafall!
      Ser man på, jag lär mej något nytt varje dag

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        Over and out med denna tråd då? Eller var kan man kolla vidare på dina alster? Dagbok kanske vore något?
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Nja, over and out kanske är att ta i - jag vill ju inte döda tråden. Det lät nog lite ledsamt i inlägget ovan när jag sade att det kanske är dags att avrunda - men jag menade nog mer att NI, Zoopetare, kanske tröttnar på att se liknande bilder om och om igen...
          Jag tycker det vore kul om många ville snacka T-kar i tråden - inredning, vilka T-fiskar man har i sina kar, vilka som passar ihop, skicka in bilder på sina egna fiskar och T-kar o.s.v - o.s.v.

          Jag kommer givetvis att putta in bilder och filmsnuttar på T-karet och fiskarna här med jämna mellanrum och så fort det händer spännande grejer - Hoppas ni tycker det är intressant och kul!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Det vore tråkigt om tråden skulle klinga av, trots att T-ciklider inte är mitt största intresse så är det en kul tråd att följa.
            Jag tror att många med mig hoppas att den går vidare i samma anda och när det händer något nytt och spännande i karet så får vi alla veta det här!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Raskens
              • April 2006
              • 933

              Håller med absolut. Det är jättekul att se dina filmer. Bara sitta här och njuta och du får sköta det. Bättre kan det inte bli.
              Korten är kul att se oxå. Så håll oss gärna uppdaterade.
              Agneta.
              Agneta

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Visst! Jag kör på - tar bilder och filmer kontinuerligt!
                Kul att ni gillar stuffet!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Och fyller upp Youtube alldeles själv!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    hehe, när jag läste att du skulle avrunda denna tråd så började jag näsyan bli lite rädd , men det är bra att du ska fortsätta uppdatera tråden,ara denna tråd jag läser, väldigt snygga dina senaste bilder.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • matte159
                      • March 2007
                      • 1147

                      JAG VILL SE MER BILDER, JAG VILL SE MER BILDER, JAG VILL S.......

                      tja du fattar va! Sluta inte för allt i världen! Jag ska och kommer att starta upp ett T-kar om inte alls för lång tid, och då vill jag se om liknande fiskar som du har är något att ha och så kommer jag att "härma"/efterlikna dig en hel del för att även om det är, som vissa säger/tycker, naket så är det fint, häftigt, vackert, coolt, you name it!

                      Jag ska ha Gracilisar och någon snäcklekare, men vilken är frågan. Efter att man har sett dina gula och några grå-blänkande saker i artbeskrivningarna (speciosus el. heter den) så tycker man (jag iaf) att vanliga multis är så tråkiga.

                      Sitter här och längtar efter bilder där man ser yngel i skalöppningar, stenrösen och munnar!!!!!
                      Mvh
                      Mathias
                      Fotoalbum

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Javisst! Boys and Girls!
                        Klart att jag vill hålla tråden levande - var bara lite orolig att ni kanske tyckte att det blev tjôtit med liknade bilder och filmer hela tiden. Men, det är klart, är tråden välbesökt så är det väl ålrajt.

                        Just nu är det ett "väntande" läge i karet - jag måste kolla hur och var de olika fiskarna etablerar revir och parbildning. Det har ju varit en period med "rosa moln och soliga ängar" men nu är det faktiskt så att de nya Transcriptusarna helt dominerar julleavdelningen - det är först när dessa har bestämt sig för var dom vill ha sitt revir som det kan bli lite normal balans. Marlierikillarna är alltså, för tillfället, uträknade och har inte mycket att sätta upp mot Transorna... men det ger sig snart.
                        Gracilisparet är det dock ingen som sätter sig på - de har sitt näste vid bakgrunden och jagar resolut bort de som kommer för nära - inklusive Transcriptusarna.
                        Nästa vecka skall jag zoorejsa lite och då får vi se om det blir något kul i påsen!

                        Kommentar

                        • Richard.R
                          • December 2006
                          • 1872

                          kan man få en helbild på karet som de ser ut nu? plz
                          396L SA biotop
                          128L SA biotop
                          54L SA biotop
                          54L SA biotop

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Hold On! lite nya pix kommer alldeles strax!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Här är några helhetsbilder på karet Richard!
                              Jag har även svept med kameran från vänster till höger, som någon sorts panorama-försök.
                              På en bild kan man se en Marlieri underdånigt korva sig när en Transcriptus oberört kör förbi.

                              Karet blir dock mycket pluttigare på bild...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Här är några helhetsbilder på karet Richard!
                                Jag har även svept med kameran från vänster till höger, som någon sorts panorama-försök.
                                På en bild kan man se en Marlieri underdånigt korva sig när en Transcriptus oberört kör förbi.

                                Karet blir dock mycket pluttigare på bild...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...