960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Visst Gott Folk! Jag stannar här!
    Imorgon Torsdag är det nog så att det kommer hem lite fisk - vi får se vad det blir. Jag skall försöka knäppa ett par bra bilder så fort det bara går!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av Lenmar
      Skall bli spännande att se vadför fiskar som hamnar häri!
      Ja, det kommer du att få se idag om du bara vaknar i tid! Affärsrace i Göteborg är inte det tråkigast man kan göra när det ska regna!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        Ursprungligen postat av Mamma Mia
        Någon som är intresserad av att träffa mig * mycket ödmjukt och generad*

        Självklart tycker jag att du ska komma över till den rätta sidan av Sverige!
        Om jag kan, när det blir aktuellt att åka hem till Mats mm., så hade det varit jätte kul att träffa dig, så som alla andra!!!!

        Mats!
        Blir det Gracilis Prinsessa eller någon annan variant? (Kom på att du kanske inte äns ska köpa just sessor i dag, men...)
        Ha det så roligt med erat Affärsrace!!!
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          jag kanske är lite sen och MaxB har redan bestämt sig för att stanna, men säger det ändå , stanna i denna tråd och uppdataera den ..hehe. jag kommer att se fram emot dina fisk bilder , då kanske det blir lite fiskbilder ikväll
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            JAAAHH!
            Nu är jag här, och har nog inte varit så upplaxad sedan... tja, skit samma!
            Först och främst vill jag rikta ett alldeles glödhett TACK! till "Ansjo"-Anders som idag har varit i fenomenalt formidabelt skick. Han har kört bil som en blådåre mellan zooaffärerna - och med, antagligen, världens sämsta kartläsare och Göteborgsgatukännare bredvid sig (moi). Att vi överhuvudtaget hittade fram till alla shopparna är ett rent under - och jag är ändå inföding... Men, det är skillnad på bil och spårvagn...
            Sista anhalten var Nol Ciklidhobby (men jag hittade en del fint på Troppen också - får ta ett återbesök där) och Nol-Kent var i högform, tog sig tid, kollade kön på varenda fisk jag köpte (tog ur och vände på dom) och försedde mig med "vildfångade" snäckskal från T-sjön!
            Nåväl, fiskarna; Så här i början av ett nystartat karprojekt ville jag ta det lugnt så det blev inte så många - 1 par (hona-hane) mycket fina Neolamprologus Gracilis. Jag tog bara två stycken då dessa tar ett ganska kraftigt revir, och jag vill egentligen bara ha ett par som skapar en koloni. Tog cirka två timmar så satte de igång att tillsammans utforska grottorna. De skakar, darrar och gör sig till för varandra - helt enormt!
            Sedan tog jag hem 6 st. Julidochromis Marlieri. Dessa har ett ett fint utvecklat rutmönster och har en skön gul bottenfärg - såg mycket bra ut. De kilar in och ut genom grottsystemen och håller dessutom gärna till på bakgrundens kuperade yta - pigga och käcka rackare! På detta valde jag fyra par (fyra hanar - fyra honor) av snäcklekarna Lamprologus Ocellatus - länk; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115
            som genast intog snäckpartiet och en, under sanden, dold sten med en massa hål i - de har redan börjat gräva och verkar otroligt leksugna.
            Till sist valde jag också 12 stycken (4 hanar - 8 honor) Cyprichromis Leptosoma, Länk; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=562

            Detta får bli en liten smakstart och en koll på hur det hela utvecklar sig.
            Helt fantastiskt är att det redan initialt verkar gå mycket bra och det är en härlig balans redan. Tempen ligger stadigt på strax under 26° och nu skall allt bara "sätta" sig. Sedan fyller jag på med fisk och kompletterar!

            Här är några bilder - som tyvärr inte ger en rättvis bild av hur det egentligen ser ut i karet. Det är lite suddiga bilder, men va fan, de rör ju på sig...

            (Medans jag koppade in fiskarna, underhöll Ansjo flickvännen och hennes syster, så att de blev alldeles till sig, med "underbältet"-skämt och läskande Taiwanesiska matrecept och berättelser om den matens påverkan av hur det känns när den kommer ut "nedantill" och hur detta kan tilldra sig... funny guy)
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 July 2007, 22:04.

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              Jag skulle vilja ha ett pris på samtliga fiskar (du vet ju hur jag är)!!! De är ju helt underbara! Längtar efter att göra om mitt egna 222 till en tanganyika-biotip.

              Hur e första intrycket på Gracilisarna???

              (Maria-Sjöjungfru berättade för mig hur man bytte färg)
              Senast redigerad av matte159; 26 July 2007, 22:18.
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Fiskarna gick på ungefär 1 900:-

                Gracilisarna är... helt enkelt... underbara! Ungefär en decimeter långa!

                Blått är flott!

                Kommentar

                • matte159
                  • March 2007
                  • 1147

                  Ok, men jag menade */art

                  Vilken sorts Gracilis fick du hem? Det finns ju två här på zoopet. Märker du någon skillnad på Gra. och burundi?
                  Jag är inte speciellt rättvis som ställer såna frågor så här tidigt.
                  Mvh
                  Mathias
                  Fotoalbum

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    Är det Neothauma Tanganyicense som du har där till dina snäcklekare???
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av matte159
                      Är det Neothauma Tanganyicense som du har där till dina snäcklekare???

                      Om det är själva snäckorna du menar, har jag inte en aning. Kent sa bara att de var plockade i själva sjön...

                      Gracilisen är denna; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1002

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        [QUOTE=matte159;995914]Ok, men jag menade */art

                        Phuoohhh... Jag tänkte inte så mycket på priset individuellt... jag pekade bara...
                        Jag tror att de tolv Cyprichromisarna gick på runt 900:-. J. Marlieriarna runt 40:- st. Gracilisarna fick jag för ett underpris, någonstans runt 40-50 spänn st. Slutligen kostade Ocellatusarna runt 70-80:- st. ... Någonstans där låg priserna. Sedan tror jag att en 15-20 snäckor gick på nån hundring...

                        Kommentar

                        • matte159
                          • March 2007
                          • 1147

                          Bra att veta!!!
                          NOL NÄSTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (efter RC:arna dvs snart jag är lite trött på dem, men jag vill samtidigt ha kvar dem!!! F*n va jobbigt läge!)

                          Måste påpeka att jag gillar ditt val av fisk.

                          RIKTIGT SNYGGGGGGT ALLT IHOPA!!!
                          Mvh
                          Mathias
                          Fotoalbum

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            grymt snyggt max! skulle vilja ha en helöversikt på karet nu när det är "klart".. om man ber lite snällt!
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av smurfmats
                              grymt snyggt max! skulle vilja ha en helöversikt på karet nu när det är "klart".. om man ber lite snällt!
                              Halloj Smurfmats! Du behöver inte be snällt Jag skickar så gärna fler bilder och filmer...
                              Och jag tror att det måste bli en filmsnutt om jag skall ge en helhetsbild på karet - tar jag en "helhetsbild-bild" syns inte fiskarna!
                              Gott Folk! Tro mig när jag säger; Att de fiskar som är i karet nu - nästan helt försvinner - det är så mycket plats och så mycket gömslen och vrår så att det nästan är läskigt - trots att det på bilderna inredningsmässigt kanske ser lite tomt och ensligt ut.
                              En liten uppdate; Jag vet inte om Nol-Kent valde två synnerligen heta Gracilis-Prinsessor - men JÄVLAR vad de håller på och donar - De är in och ut i en speciell grottskreva hela tiden, rister, skakar, darrar och korvar sig för varandra hela tiden... Här e´nåt på gång... redan...
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 July 2007, 01:05.

                              Kommentar

                              • Fiddan
                                • June 2006
                                • 885

                                Underbart, förlåt jag har inte läst alla nya inlägg men detta är antagligen inte allt misstänker jag.. vad planerar du att köpa mer?
                                skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...