960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #91
    Ursprungligen postat av Vic
    Ett tips jag läste någonstans var att skaffa mer småsten, runt centimetern och ner så inte skillnaden mellan stenarna och sanden blev för stor.
    Skulle nog bli snyggt att du gör så som du skriver att lägga stenarna lite här och där vid kanten av dom större stenarna och sen så kan det bli mer och mer mindre sten tills det tillslut bara är sand. Det är kanske just det här du planerat?
    Japp, ungefär så. De stenar jag har visat på bilderna är alltså dom som kommer att döljas av sand. I och med att karet inte är sådär värst jättejävlaenormt trots allt så vill jag ge fiskarna möjlighet till en dold stenvärld undertill. Sedan är Idén att faktiskt få den där lite "nakna" känslan som man ser på många bilder från T-sjön, alltså en sandig, småstenig botten som hyfsat mjukt går över i någon form av bergvägg (bakgrunden).
    Nu står ju "bergväggen" lodrätt i karet och därför får man ju "stacka" upp sten i typ de bakre hörnena av karet.
    Visst går det att plocka "enhetlig" sten som påminner starkt om bakgrunden och fylla dessa högar med - men det får inte bli en enda köttig massa av liknande stenar, utan lite kontraster och olika fätgtons- och strukturavbrott.

    Det är därför det blir så fjuttigt på bilderna hittills därför att de visar bara de undre lagren. Det här är ett ganska omfattande projekt som kommer att ta lite tid att få iordninggjort och snyggt.
    Det kommer snart lite nya bilder, har varit tvungen att göra lite andra grejer också!

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #92
      Får man fråga vart du köpte det och hur mycket du gav för det??
      Är ruskigt sugen på nåt liknande när vi nån gång i framtiden köper hus. Kan vara bra å veta hur pass svindyrt det är

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #93
        Jag gick ner till min lilla lokala zooshop, där jag är du och kompis med ägarna...
        Karet, ramp, bakgrund och benställning gick loss på runt 18 000:- (karet i sig tror jag gick på runt 8 000:- eller nåt i den stilen)
        Sedan lite tillbehör; sand, lysrör, filtermassa, pumpskalle och silicon o.s.v. Det slutade väl på (hittils) i runda slängar 20 000:-.
        De hämtade hem stuffet från Simontorp och var så flotta så att de fixade leveransen rätt hem till dörren, najsa människor!

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #94
          aha. Ja inte är det billigt inte, men väl spenderade peningar kan jag tänka mig
          Dags för fler bilder snart???

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • abbimicke
            • May 2007
            • 599

            #95
            Intressant projektet att hänga med!
            Det kommer att bli jättesnyggt med småfiskar i ett stort akvariet!
            Kommer fler bilder?
            http://kiwi.msun.se <- blogg

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              #96
              Var var det som man kunde hitta skiffer i Gbg-trakten? (är lite lat och orkar inte läsa igenom allt från början)

              Väntar på bilder...
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #97
                Om allt går enligt planerna så bör jag vara "vattenklar" idag - det betyder att stenarna är så gott som färdiglagda och sanden i. Det kommer att slamma utav bara helvete så bilder som visar något konstruktivt... tja, vad skall vi säga? Till helgen kanske?

                Men här är en liten försmak (i dagsljus, med blixt) där jag svept ner sand över de båda gavelstenpartierna. I mitten blir det lite plats för snäckor av olika valörer, som jag hade tänkt placera i mitten och bakåt, inte vid framrutan - som är ganska vanligt annars.
                Tänk nu också på att sanden, när den "rinner" undan lite kommer att exponera flera stenar i bottenskicktet som nu alltså är dolda.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Banderad
                  • January 2006
                  • 358

                  #98
                  Snyggt! Jag gillar att inredningen är så stilren som den är.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Härligt att du gillar det!
                    Grejen är att det blir otroligt "platt" på bilderna. När jag tittar i karet så ser det fantastiskt djupt och stort ut. När jag ser bilderna ser det så litet och fjuttigt ut... på nåt sätt.
                    Sedan får man addera en feeling för att det kommer att bli rätt mycket fisk som kommer kila fram och tillbaka. Sandslätten i mitten kommer ju också att bli befolkad... eller befiskad

                    Jag tror att det kan vara läge att inte göra så himla mycket mer inredningsvis - då blir det lätt "soppa" av det och den där lite nakna känslan infinner sig inte.
                    Instinktivt vill man ju vräka i mer grejer men jag vet att det blir bäst resultat om man, som engelsmännen säger; Kill your darlings - och inte slänger i den där snygga stenen, eller den där häftiga inredningsdetaljen... o.s.v.

                    Det finns en bild i Kjells "källartråd" - jag tror på sista sidan - på en dansk killes kar som jag tycker är våldsamt fräckt!

                    Kommentar

                    • lmo
                      • June 2007
                      • 189

                      Kul att se ditt projekt växa fram, snyggt med svart ram runt, har inte sett det förut oftast är det ofärgad aluminiumram vilket jag själv har.

                      Skynda långsamt, kommer att bli hur snyggt som helst!!!!

                      /lmo
                      mvh
                      LMO
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Den där "ramen" äre en fet, jämn, svart siliconremsa som sitter på insidan. I överkanten på karet blir det en liten glipa mellan vattenytan och rampen på ett par mm, och det gick inte att fylla på mer vatten för då kommer glasstagen i vattnet. Den glipan ville jag inte ha därför då syns ljuset lysa fram, så jag tejpade dit lite svart eltejp som delvis täcks av rampen när den ligger på, och som fixar bort den där ljusglipan.

                        Just att skynda långsamt är min grej. Jag har fått öva på det några år - men visst känns det som att man vill bli klar fort, fort. Men det är som goast innan det är klart! Jag kan sitta i timmar och bara glo rätt in i det tomma karet, dricka lite kaffe eller ta en öl... Ja, fy fan, vad mysigt att liksom ha det bästa framför sig.
                        Nästa projekt blir Discuskaret, som skall göras iordning från grunden - har lite "nakna" ideér för detta kar också - tänk rötter, inte så mycket växter...

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          Men visst! Min filosofi - vägen dit är viktigare än målet - det är ju det som är fröjden! Sen när allt är klart vill man ha något annat mål att fullfölja

                          Har upptäckt at det är himla smidigt med många små kar, med kortlivade fiskar. Med en genomtänkt cykel finns det alltid ett ledigt kar att fixa med
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Nu skall vi se på fan om det inte börjar närma sig en känsla av "hyfsat färdigt"!
                            Det är lite snäckor i bakre mittdelen och framåt som skall till...
                            Vattnet är disigt och bilderna är väl lite halvsuddiga men jag tycker man kan skönja ljuset i tunneln.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • lmo
                              • June 2007
                              • 189

                              Framförallt den högra sidan ser jättebra ut stenarna kommer liksom ur bakgrunden och klippor som sticker upp ur sanden, den vänstra tycker jag mer ser ut som ett stenröse (min uppfattning), men som du brukar säga det är under uppbyggnad eller börjar du skönja slutet

                              /lmo
                              mvh
                              LMO
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Nu skall vi se på fan om det inte börjar närma sig en känsla av "hyfsat färdigt"!
                                Det är lite snäckor i bakre mittdelen och framåt som skall till...
                                Vattnet är disigt och bilderna är väl lite halvsuddiga men jag tycker man kan skönja ljuset i tunneln.


                                riktigt snyggt akvariet har blivit.......ser fram emot bilderna när fiskarna har kommit i
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...