960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #16
    Ursprungligen postat av MaxB
    Japp, jag är med dig Stene!
    Förhoppningsvis skall jag inte behöva fånga in någon fisk. De som behöver gömma sig, kommer att göra det. Blir det lite överfyllt, av yngel, så brukar dessa dra sig upp mot hörnena i karet om de blir jagade för mycket, och där är det relativt lätt att ta dom med en håv.
    I tidigare T-kar där jag haft mycket sten har de obekväma fiskarna som behöver komma bort alltid ställt sig tillgängligt, nära ytan.
    Tanken är att detta skall bli ett fungerande system, en koloni, där det givetvis kommer att bli revirstrider men inte i sådan omfattning att några individer direkt behöver tas ur. Men som du säger, skulle man bli tvungen någongång så kommer det att bli svårt...
    Håller helt med dig,man bygger inte ett kar för att sen underlätta att fall i fall man måste fånga en fisk.I mitt Malawi så behövde jag var gång om jag skulle fånge en firre plocka ut all inredning,det första jag tänkte var dina grott gångar som är perfekta för den sorts fisk du skall ha i.Det kommer bli hur fräckt som helst ska du har växter??
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Smurfmats! Ja, det kan nog vara lite sprängd sten där, men den har legat väldigt länge. Jag vet faktiskt inte vad det skulle kunna vara för risk att använda sådan sten... hmm, själva sprängämnet i sig kanske? Nåja, hursomhelst tänker jag rengöra stenarna noga - och jag har använt sådan sten förut utan problem - så det skall gå bra!

      Stene! Växter... njeeää, jag tror inte det... Skulle möjligen kunna tänka mig att sätta dit några Anubias i ett par skrevor - men jag får se hur det utvecklar sig. När man ser bilder från T-Sjön där de ciklider går som jag skall ha ser man väldigt sällan eller aldrig några direkta växter utan en del tjusiga algmattor som får breda ut sig på de översta stenarna - och den växtligeheten kommer att manifestera sig på nolltid och i massor!

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #18
        Ursprungligen postat av MaxB
        Smurfmats! Ja, det kan nog vara lite sprängd sten där, men den har legat väldigt länge. Jag vet faktiskt inte vad det skulle kunna vara för risk att använda sådan sten... hmm, själva sprängämnet i sig kanske? Nåja, hursomhelst tänker jag rengöra stenarna noga - och jag har använt sådan sten förut utan problem - så det skall gå bra!

        Stene! Växter... njeeää, jag tror inte det... Skulle möjligen kunna tänka mig att sätta dit några Anubias i ett par skrevor - men jag får se hur det utvecklar sig. När man ser bilder från T-Sjön där de ciklider går som jag skall ha ser man väldigt sällan eller aldrig några direkta växter utan en del tjusiga algmattor som får breda ut sig på de översta stenarna - och den växtligeheten kommer att manifestera sig på nolltid och i massor!
        Perfekt att du inte ska ha växter i blir så mycket snyggare
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Ja, jag håller med dig. I detta karet vill jag åt den där lite nakna känslan man får när man ser bilder från vissa delar av sjön. Jag tror faktiskt att ett par gröna Anubiasbuskar lite här och var bara stör helhetsbilden.

          Senare när det "lilla" karet skall startas om, har jag funderingar på att vara väldigt sparsam med växter även där - möjligen lite Anubiasbuskar som får krypa fram över vissa rötter.

          Vilken akvariehöst det kommer att bli!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #20
            fan va kul det ska bli och se fortsättningen på detta projekt
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Jag har ju tänkt mig att delar av stenbeläggningen skall gå "ihop" med bakgrunden så att man får intrycket av dessa två element är ett och samma. Även om det är svårt så gäller det att hitta sten som är hyfsat lik bakgrunden i färg och struktur. Allt detta jox just för att försöka få till en övergång mellan sandbotten och klippor - om än dock i miniformat.
              Här är fyra bilder på en liten provläggning (har ej använt frigolit i detta läge, då stenen skall ur, detta är bara ett provisorium).
              Bild 1 och 2 visar några grundstenar, uppifrån och framifrån. Bild 3 och 4 visar några toppstenar lagda ovanpå, uppifrån och framifrån.

              En grej som jag märkte redan vid den här lilla provläggningen är att det på de flesta ställen kommer att räcka med ett lager "mosaiksättning". Lägger jag för många lager kan det bli lite för högt gentemot bakgrunden. På "prinsess-berget" däremot kommer jag att bygga på höjden en hel del och toppa med ganska rund sten.

              De mörka fläckar som syns på några stenar är fukt!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                #22
                Jag har väntat länge på att se detta!!! Va kul att du har kommit igång på riktigt. Jag vill ju också göra om mitt kar (222L) till ett Tanganyika med Sessor, multis och Chaleochromis (stavning???) eller Jullar, så fortsätt att skriva och visa hur du går till väga med sten, sand mm. Riktigt snygg bakgrund!

                Lycka till!!!!!!!!
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  #23
                  Ditt kar kommer bli sjukt bra haha, fan vad jag är avis:P:P:P!!!!!
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Oooaahh, Tack skall ni ha, Boys!
                    Grannarna kom in för några timmar sedan med en Beautybox (låda rödvin) och störde mitt i stenläggningsprövandet (det där kan vara ett långt ord i guppys ordlekstråd).

                    Men, va fan, ni skall inte vara avis, stora sköna kar hinner ni med vad det lider - jag lägger upp den här tråden dels för att jag själv är nyfiken på hur det skall bli, men framför allt för att visa att det med lite tålamod och lugn går att fixa det mesta, om man bara ger sig fan på´t.

                    Snart kommer nya blider och uppdateringar!

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      #25
                      hehe, det ser vi alltid framemot
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • Skogsfrua
                        • November 2005
                        • 309

                        #26
                        Hej Max.. det ser väldigt fint ut och jag följer åxå med spänning hur det skall bli..
                        Ditt puzzlande med sten ser roligt ut..//Annie

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #27
                          Början ser riktigt lovande ut! Håller du den stilen hela vägen kommer det bli ett kar utöver det vanliga och definitivt ett kar att hämta inspiration ifrån när jag så småningom (om måååånga år) får ett kar i liknande storlek
                          Hmmm, känner att det där var på gränsen till fjäsk. hahaha.. Men det verkar bli skitsnyggt iaf!!

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #28
                            Man kan nog tolka en sån här tråd på lite olika vis, antingen att man skryter om sitt nya projekt och vill visa sig duktig eller att det finns en genuin "dela-med-sig"-intention. Det är det senare jag försöker mig på!

                            När jag började att läsa här på Zoopet var det för att hitta specifik information om Discus. Jag var lite osäker på dessa trots att jag sysslat med Ciklider länge.
                            Senare började jag läsa om en hel del annat, t.ex. T-ciklider som också har varit ett stort intresse för min del.
                            Vad som är mycket roligt och informativt är när någon har ett "projekt" av något slag, där man kan följa delarna och utvecklingen i projektet - gärna med bilder till texten.

                            Jag har sett här att många frågar om inredning, speciellt med stenar och bakgrunder, och då tänkte jag att det kunde vara kul att dela med mig av mitt 960-T-projekt. Jag skall ju ändå göra allt jobbet, varför inte visa hur jag går tillväga?
                            Jag hade ju kunnat flasha en bild på det färdiga resultatet i tråden "hur ser ditt akvarium ut?" - men eftersom att jag vet att det är många som gärna vill bygga lite, både snyggt och naturligt i sna kar - i detta fallet T-kar - men kanske känner att det inte riktigt lossnar och idéerna tryter, så tycker jag bara att det är roligt att kunna inspirera till egna inredningar och häftiga naturliga miljöer. Fiskarna blir glada om inte annat!

                            Back soon!

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #29
                              Ah - ett jättekul projekt att följa! Jag upplever inte tråden som en "skryt"-tråd (få trådar som är det iofs) utan som ett genuint sätt att dela med sig! Jag hänger på!! Å tack för att du delar med dig!!
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              • Maria - Sjöjungfru

                                • January 2004
                                • 4236

                                #30
                                Håller med Maria
                                Kul att följa och absolut ett zoopetvästmötesställe att sätta upp på önskelistan så småningom
                                Maria - Sjöjungfru

                                Kommentar

                                Arbetssätt...