960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #31
    tror ingen tycker du skryter, vi är bara grymt avis
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #32
      Aaaahhh, vad skönt att ni tycker det känns kul och inspirerade!

      Dagens begivenheter bestod i att få till bakgrundsfiltret. Detta var ett moment som jag gruvat mig allra mest för. Gruvandet berodde på att jag ville att pumpskallen skulle bli så tyst som möjligt.
      Oftast när ytterfilter brummar beror detta på att det förmedlas vibrationer från filtret till omkringliggande saker som akvariebänk, skåp o.dyl. Det kan räcka med att en slang ligger emot någonstans så brummar det och väsnas. Detta kan man ordna genom att ställa filtret på någon typ av matta, t.ex. frogolit eller liknande och se till att alla delar som vibrerar ligger fritt - gör man detta kommer man oftast undan med ett subtilt surr eller brum som faktiskt inte stör nämnvärt.

      En pumpskalle som sitter i karet bakom bakgrunden brummar rätt så mycket också. Oftast beroende på att den anordning som håller pumpen på plats och som skall fästas på glaset förmedlar vibrationerna till hela karet, och ett irriterande brum kan uppstå.
      Jag testade, och visst var där ett ganska störande brum. Jag hade dock testat pumpen i badkaret innan och märkte att om jag höll den, så att säga, fritt i vattnet blev den nästan helt tyst. Därför var jag tvungen att fundera ut ett sätt att liksom "hänga" den fritt i vattnet.
      Lösningen blev en uppmätt formskuren filtermatta-kasset.
      Alltså, jag kollade hur det såg ut där skallen skulle sitta, mätte utrymmet så noga jag kunde och gjorde en kasett som jag slajdade in skallen i. På så sätt hade jag inte bara "hängt skallen fritt i vattnet utan även avskärmat den från resten av filtermassan, så att utflödesvattnet kan strömma fritt...liksom.

      Om det här låter apknepigt så har jag lagt in tre bilder som jag hoppas illustrerar detta hyfsat. Tyst blev det iallafall och funkar toppen!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • RobinJ
        • January 2007
        • 251

        #33
        Fan vad smart ska göra det så fort jag får filtermatril lycka till med projektet

        I keep an eye on you
        Fish go moo

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #34
          Snart är det dags för det roligaste.. Tvätta sand!
          Vad är det för sand du ska ha i? Om jag inte missat det nånstans..
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #35
            Ursprungligen postat av RobinJ
            I keep an eye on you
            Please do, please do!

            Kommentar

            • matlo
              • May 2007
              • 295

              #36
              Varför inte skaffa ytterfilter? blir ju finare än att ha en grön slang ut stickande när du har inrett det så snyggt? :s
              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

              Kommentar

              • Skogsfrua
                • November 2005
                • 309

                #37
                Mkt smart lösning på pump som låter... Ska ta det med mig. Jag kommer ju köra två st 2028:or i min 670litare men ev kan jag komma att behöva ytterligare en pump bakom bakgrunden Om det är då att vatten råkar bli stillastående. det är dock 30-talet borrade hål i bakgrunden så jag hoppas att det kommer att fungera ändå..Tack för tipset//Annie som inte heller tolkar ditt projekt som skrytprojekt...

                Kommentar

                • Skogsfrua
                  • November 2005
                  • 309

                  #38
                  Ursprungligen postat av matlo
                  Varför inte skaffa ytterfilter? blir ju finare än att ha en grön slang ut stickande när du har inrett det så snyggt? :s
                  Denna korta slangsmutt är ju bara att smeta silicon runt och trycka rådasand runt..//annie

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #39
                    Sand, ja...
                    Sanden blev helt otippat vit. Detta var en ren tillfällighet. Jag hade tänkt att ha en finkornig lite naturfärgad sand, men fick syn på ett Multiskar i affären - där de vältrade runt i en extremt finkornig vit sand - jag tror, men är inte helt säker, att den heter "ciklidgrus"...?
                    Den skall tydligen var kalkhaltig och bra för de flesta T-ciklider som gärna gräver lite.
                    Tricket var att de Multisar som jag såg fick en sån ensatående fin färg (faktiskt) mot den här vita sanden, och på grund av att jag egentligen bara komer att ha sand där Multisarna går så bestämde jag mig för att köpa ett par 25-kilospåsar!
                    Tvättandet är en jävla mara och jag vet ärligt talat inte hur jag skall bära mig åt för att skölja ur den vita sanden, men jag får väl köra spann-och-rota-runt-med-näven-tricket!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Japp, den lilla gröna slangsnutten skall siliconsmörjas och grusas. Skall även lägga en ring av grus på själva slangkanten i fronten så att inget grönt syns - kommer att bli hur bra som helst!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #41
                        Tricket med att köra ett "inomhusfilter" är ju att det är så perfekt att göra så när man har en heltäckande bakgrund. Filtret är ju också i princip underhållsfritt och kan gå i stort sett orört i flera år. Jag har monterat dit två heltäckande tunna filterplattor vid insuget. En av dessa kan man då och då lyfta ur och krama rent, sedan slajda tillbaka det - beats the shit out of de två EHEIM-filter jag använder till den "lilla" 588-liters Discusburken!
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 July 2007, 19:38.

                        Kommentar

                        • Skogsfrua
                          • November 2005
                          • 309

                          #42
                          Vad kör du för Eheimifilter till discusburken då???//Annie

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #43
                            Jaaa, hmmmm, jag får nog titta på vad de har för modellnummer... Det är två drygt 50 cm höga fyrkantiga, rektangulära burkar, av den vanligaste sorten. De har funkat fint i ett par år nu. Men, när jag gör om det karet skall jag sätta in en BTN-bakgrund i där också och göra ett filter bakom...

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #44
                              Jag kollade; 2226 heter dom tydligen...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Jahapp! Då skall vi se vad som hänt idag då!
                                Jag har börjat lite smått att lägga sten. Detta är ju nästan en omöjlig uppgift då man hela tiden ändrar sig och ändrar om stenarna. Så här i början försöker jag få till lite färger och strukturer.
                                Detta är alltså inte det slugiltiga resultatet, vill bara visa på ett ungefär hur jag går tillväga.
                                Sorry, men bilderna är lite suddiga - jävla sketkamera...

                                Och ja, ni gissade rätt, snart blir det fler bilder!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...