960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    var också hos Kent idag, stod länge och spanade på alla prinsessor, i ett av karen hade han små prinsess yngel .
    Karet ser skit bra ut och jag är så sjukt avis:P
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      Riktigt snyggt Max med fisken i,du har fått det riktigt bra med stenen i karet smälter in perfekt med bakgrunden ingen tråkig vit hålsten här inte kunde inte bli bättre en helhets bild skulle vilja vara plats.Men karet är väl för stort för det då får du kanske stå på andra sidan vägen och ta Hi Hi.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Fiddan
        Underbart, förlåt jag har inte läst alla nya inlägg men detta är antagligen inte allt misstänker jag.. vad planerar du att köpa mer?
        Jag vet inte riktigt, ärligt talat. Jag vill kolla lite först hur Jullarna parar ut sig - för att på så sätt se vad det blir för revir för dom. Gracilisarna är ju helt klart ett par och dom har tagit ett fäste på vänstra sidan i karet, i en djup skreva mellan stenarna och bakgrunden.
        Jag skall dock köpa fler Cyprichromis som får röra sig fritt i vattnet. Dessa kommer till sin rätt bäst i dämpat ljus när man släcker ner lite. Hanarna blir fluoriserande blå och uppvisar ett väldigt intressant beteende sinsemellan och och uppvaktningen av honorna.
        Men jag skriver in här och rapporterar vad det blir för inköp

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          MYCKET mycket snyggt - du vill inte byta karet mot en ohängd knastrasa till monster - katt?
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            Ursprungligen postat av MaxB
            JAAAHH!
            Nu är jag här, och har nog inte varit så upplaxad sedan... tja, skit samma!
            Först och främst vill jag rikta ett alldeles glödhett TACK! till "Ansjo"-Anders som idag har varit i fenomenalt formidabelt skick. Han har kört bil som en blådåre mellan zooaffärerna - och med, antagligen, världens sämsta kartläsare och Göteborgsgatukännare bredvid sig (moi). Att vi överhuvudtaget hittade fram till alla shopparna är ett rent under - och jag är ändå inföding... Men, det är skillnad på bil och spårvagn...
            Sista anhalten var Nol Ciklidhobby (men jag hittade en del fint på Troppen också - får ta ett återbesök där) och Nol-Kent var i högform, tog sig tid, kollade kön på varenda fisk jag köpte (tog ur och vände på dom) och försedde mig med "vildfångade" snäckskal från T-sjön!
            Nåväl, fiskarna; Så här i början av ett nystartat karprojekt ville jag ta det lugnt så det blev inte så många - 1 par (hona-hane) mycket fina Neolamprologus Gracilis. Jag tog bara två stycken då dessa tar ett ganska kraftigt revir, och jag vill egentligen bara ha ett par som skapar en koloni. Tog cirka två timmar så satte de igång att tillsammans utforska grottorna. De skakar, darrar och gör sig till för varandra - helt enormt!
            Sedan tog jag hem 6 st. Julidochromis Marlieri. Dessa har ett ett fint utvecklat rutmönster och har en skön gul bottenfärg - såg mycket bra ut. De kilar in och ut genom grottsystemen och håller dessutom gärna till på bakgrundens kuperade yta - pigga och käcka rackare! På detta valde jag fyra par (fyra hanar - fyra honor) av snäcklekarna Lamprologus Ocellatus - länk; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115
            som genast intog snäckpartiet och en, under sanden, dold sten med en massa hål i - de har redan börjat gräva och verkar otroligt leksugna.
            Till sist valde jag också 12 stycken (4 hanar - 8 honor) Cyprichromis Leptosoma, Länk; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=562

            Detta får bli en liten smakstart och en koll på hur det hela utvecklar sig.
            Helt fantastiskt är att det redan initialt verkar gå mycket bra och det är en härlig balans redan. Tempen ligger stadigt på strax under 26° och nu skall allt bara "sätta" sig. Sedan fyller jag på med fisk och kompletterar!

            Här är några bilder - som tyvärr inte ger en rättvis bild av hur det egentligen ser ut i karet. Det är lite suddiga bilder, men va fan, de rör ju på sig...

            (Medans jag koppade in fiskarna, underhöll Ansjo flickvännen och hennes syster, så att de blev alldeles till sig, med "underbältet"-skämt och läskande Taiwanesiska matrecept och berättelser om den matens påverkan av hur det känns när den kommer ut "nedantill" och hur detta kan tilldra sig... funny guy)

            riktigt snyggt!!!. det var ett fint fiskval du gjorde där. a va kul att redan några av dina firrar visar lektendenser, väntar spänt på dina andra fiskval . och naturligtvis bilder

            p.s detta är lätt den bästa tråden på zoopet just nu, den är både intressant och inspererande och väldigt kul att följa . ger den 10 p av 10 möjliga
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Mamma-Mia! Tack för erbjudandet, men vi har redan tre ohängda knastrasor... så, det får nog räcka så

              Sedan till ALLA; Tack för allt beröm! Jag tycker det är jättekul att ni gillar tråden och projektet. Jag hoppas det kan inspirera till egna projekt - inriktning egal. Jag är övertygad om att det kommer att ploppa upp en hel del intressanta kar här framöver. Har jag inspirerat någon promille av skaparlustan till dessa kar är jag bara glad!

              Jag spricker av lust att förmedla lite bra bilder av fiskarna, och har tagit massor men de blir suddiga som fan. Jag får försöka skaffa en bättre kamera med lite slickare möjligheter - jag skall ordna detta!
              Men man kan ta filmsnuttar på 10 minuter vardera. Detta har jag också gjort men det blir långa sjok som inte är så roliga att titta på kanske. Jag måste kolla om jag kan redigera filmerna i ett redigeringsprogram jag har i datorn - har inte testat detta ännu, men skall göra det så snart jag hinner. Jag skall lira lite nu i helgen, så på söndag kväll när det är lite mörkare ute skall jag "skjuta" lite mer film!

              Annars är läget som så att tre Ocellatushanar har tagit över det lilla snäckfältet och står och fajtas med varandra konstant. De hinner intressera honorna att komma och kika lite då och då men ännu är det för tidigt att säga hur parbildningen ser ut. Dessa snäckletare är oerhört fina i sin gyllene färg med små inslag av purpur runt bukarna. Honorna får ett längsgående band över kropparna när de blir upphetsade och intresserade av någon hanes snäcköppning. Mycket roliga att titta på. Jag skulle kanske kunna ta en längre filmsnutt bara på dessa? En fjärde hane har kommit lite vid sidan om och står och gräver vid några stenar - han är lika arg som dom andra, men jag tror att jag skall slänga ner lite extra snäckor till honom så att han också får ha lite roligt!

              Av de sex J. Marlieri som går i karet ser jag tydliga tendenser på en parbildning. Det är dom två största, cirka 6 cm, som hänger ihop och tillsammans kilar ut och in i stenspringorna på ett speciellt ställe - där blir det nog ett par såsmåningom!

              Gracilisparet fortsätter vid sin grottöppning. De har en läskig tendens att kunna åka ner vid ett ställe av stenhögen, för att bara någon sekund senare visa sig på andra sidan högen. Då vet jag att mina katakomber under sanden funkar och att de använder dessa! De verkar väldigt intresserade av varandra och simmar hela tiden ihop, men mestadels sticker de bara upp huvudena i sin skreva, tittar ut en stund, darrar och skakar för varandra, för att sedan återvända ner i grottan igen. Där är ju helt klart något på gång!

              De fyra Cyprichromishanarna har börjat ställa sig med bukarna mot bakgrunden och huvudena nedåtpekande. Så står de och måttar sinsemellan och honorna stimmar förbi dem i tur och ordning. När ett par tre honor närmar sig en hane blir han väldigt blå över ryggen och får en djupgul stjärtfena. De två bröstfenorna pekar rakt ut nertill och visar två fina gula fläckar, äggfläckar skulle jag misstänka, som kanske tjänar som stimulans för honorna. Hanen sveper sedan ner mot sanden och honorna följer efter i ett litet stim-led, tätt bakon hanen med munnarna vidöpnna. Jag har intte sett någon lek ännu men jag misstänker att det är ungefär så här det går till i en slutfas av leken när hanen släpper sin mjölke. Det verkar som om de kör små testrundor - vi får se vad det blir med detta. Det är iallafall enormt spännande att titta på. Så fort Hanarna inte positionerar sig mot bakgrunden, och spänner sig sinsemellean, simmar de i ett enda stim tillsammans. Jag tror att det räcker med fyra hanar i detta karet men är sugen på att addera några honor till!

              Som sagt, jag skall försöka filma detta, redigera lite och slänga upp en YouTube-länk snart!

              Kommentar

              • Banderad
                • January 2006
                • 358

                Bra fiskval Max. Du kommer få många härliga stunder framför det karet. Jag tror säkert du skulle kunna lägga till ett par cyps-hannar till också. Vilken variant av Cyprichromis leptosoma är det du har fått tag i? Neolamprologus leleupi eller cylindricus skulle säkert göra sig i det karet också tror jag. Men det kan nog vara klokt att se jullarnas parbildning först (som du nämnde). Kul att du valde marlieri. Av de jullar jag har haft är det med säkerhet en av de jag kommer att skaffa igen. Ocellatushannar som bildar revir kan vara ganska aggro (prova att stoppa ner handen nära snäckan när en hanne verkligen har etablerat sig). Så det är nog inte fel att sprida ut snäckskal över ett ganska stort område tror jag. Själv går jag och funderar på mitt "lilla" 540 tangakar (står tomt här just nu, i väntan på att lokalen här i källaren blir klar). Lycka till och fortsätt gärna posta bilder. Mycket intressant tråd!

                /Jocke

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Bra fiskval Max. Du kommer få många härliga stunder framför det karet. Jag tror säkert du skulle kunna lägga till ett par cyps-hannar till också. Vilken variant av Cyprichromis leptosoma är det du har fått tag i? Neolamprologus leleupi eller cylindricus skulle säkert göra sig i det karet också tror jag. Men det kan nog vara klokt att se jullarnas parbildning först (som du nämnde). Kul att du valde marlieri. Av de jullar jag har haft är det med säkerhet en av de jag kommer att skaffa igen. Ocellatushannar som bildar revir kan vara ganska aggro (prova att stoppa ner handen nära snäckan när en hanne verkligen har etablerat sig). Så det är nog inte fel att sprida ut snäckskal över ett ganska stort område tror jag. Själv går jag och funderar på mitt "lilla" 540 tangakar (står tomt här just nu, i väntan på att lokalen här i källaren blir klar). Lycka till och fortsätt gärna posta bilder. Mycket intressant tråd!

                  /Jocke


                  Det du skriver här rimmar in med i stort sett allt som jag har tänkt mig - men ännu inte riktigt hunnit med Leleupi har jag haft tankar på men de blir så jädra griska och jag känner att jag vill vänta lite med dom, möjligtvis kör jag ett T-kar till med Leleupi för sig själva. Cylindricus har jag också spanat in - så det blir det snart, så fort fort jag har kollat vad Marlieri:erna hittar på. Möjligtvis behåller jag bara ett Marlieripar, eller kanske två...
                  Jag har haft alla de vanliga Jullarna tidigare och Marlieri är en klar favorit, speciellt när de får den där djupa gräddvitgula grundfärgen och det kraftigt svarta rutmönstret.

                  Ocellatusbett har jag fått plenty, senast när jag arrade om snäckorna lite - och visst skall jag ha många fler snäckor på ett större område - har bara inte fått tummen ur riktigt att införskaffa fler

                  Ikväll skall jag försöka mig på att filma och redigera lite!

                  Kommentar

                  • Banderad
                    • January 2006
                    • 358

                    Jag tror vi alla ser fram emot filmer! Ocellatusar är oehört charmiga. Har ingen koll på storleksförhållanden överhuvudtaget. Spelar ingen roll om det är en 4 cm multis, en halvmeter arm eller en frontosa på 30 cm som kommer in i deras revir. Full attack är det enda som gäller.

                    Jag kommer nog dock köra Stappersi i mitt kar, också en oehört charmig rackare med liknande beteende. Sedan kommer jag har lite svårt för att hålla mig endast till små fiskar. Är sugen på ventralis (Har inte haft sandlekare innan).

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • matlo
                      • May 2007
                      • 295

                      mycket trevligt akvarium Max!
                      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag kunde inte hålla mig från att filma lite, trots att det är dagsljus och att det blir en massa reflexioner i frontglaset. Jag ville testa lite, så här är en snutt på fiskarna i karet. Tyvärr blir det ju lite dålig upplösning på YouTube men man får en liten bild ändå...

                        J.Marlieri, L. Ocellatus, N. Gracilis, Cyprochomis Leptosoma

                        Kommentar

                        • lmo
                          • June 2007
                          • 189

                          Efter ett ha sett filmen är vi inte ett dugg avis längre

                          Måste bara säga att bakgrunden är sjukt snygg, har inte kollat in den så noga tidigare.

                          Keep up the good work MaxB
                          mvh
                          LMO
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Tomiso
                            • July 2007
                            • 82

                            Ser väldigt bra ut

                            Kommentar

                            • RobinJ
                              • January 2007
                              • 251

                              Ja skiter i att köpa ett Diskus akvarium ja ska ha Tanganyika mkt snyggt akvarium :P och bra val av fiskar
                              Senast redigerad av RobinJ; 29 July 2007, 19:56.
                              Fish go moo

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                ser riktigt bra ut, alla fiskar verkar ju få mycket yta och rör sig bra
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...