960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Mycket trevlig och najs blogg du har!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Sätter in denna igen! Tråden är ju så aktiv att den senaste snutten kanske missas - och det vill man ju inte:

      Kommentar

      • Hujedamig
        • July 2007
        • 167

        Återigen vilket grymt akvarie.
        Mycket snygga bilder Fredd
        man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

        Kommentar

        • matte159
          • March 2007
          • 1147

          DET ÄR SÅÅÅÅ SNYGGT!!!
          JAG ÄR HELT FÄST VID DINA SNÄCKLEKARE!!!
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jullar är oförutsägbara och mycket intressanta att kolla på.
            Transcriptusarna har inte varit i karet ett dygn ens och redan har lekparet börjat gräva tillsammans. Dom har hittat en skreva mellan två stora stenar - och under dessa väntar en överraskning som jag har förberett åt framtida grävare. Båda de stenar som utgör skrevan vilar på frigolitstöd, så att när de grävt ner en bit kommer det att öppna sig två stora grunda salar de kan vara i.
            De håller på och gräver och "sprattlar" fram sand hela tiden... Ja, vi får se vad det blir av detta - jag tar fler bilder löpande!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Vic
              • November 2006
              • 1533

              Härliga bilder!
              Väldans vad det går undan med lek och trivsel då! Kan det kanske ha att göra med akvariumets storlek?
              Synd att man inte kan komma och kolla på det in real life..
              Mvh Viktor


              Apistogramma för hela slanten!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Vic
                Härliga bilder!
                Väldans vad det går undan med lek och trivsel då! Kan det kanske ha att göra med akvariumets storlek?
                Synd att man inte kan komma och kolla på det in real life..
                Japp, jag tror det har med själva storleken att göra. Fiskarna behöver inte trängas och därmed ges utrymme för ett spontant lekbeteende.
                Skötseln är den mest "low-tech" tänkbara - inga tillsatser eller medel i vattnet. Byte av runt 25% vatten en gång i veckan - och givetvis rensning av ev. överbliven mat och skit. Stadig temp. på 26°. Så enkelt och avslappnat det bara går!
                Vattnet börjar nu bli mer och mer kristallklart - efter en tids "dimmighet" p.g.a. sanden.

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  ser skit bra ut med jullarna
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Nu börjar det långsamma (och för nerverna påfrestande) väntandet på etablering av parbildande och lek.
                    De fyra nya Transcriptusarna (Tack än en gång Fredd!) hade ju redan ett etablerat lekpar i gruppen, så där var det ju inget snack om att det fanns potential. De två största (paret) har helt tagit över den högra sidan. Jag har för säkerhets skull adderat ett litet stenröse i mitten mot bakgrunden - för nu blir det bortjagande av de mindre.
                    I och med att Transcriptusarna kom i karet så triggade detta uppenbarligen de två största (och helt dominanta) Marlieriarna. Dessa har tagit ett stort fäste på vänstra sidan och jagar resolut bort de mindre.
                    Så nu får jag vänta lite och eventuellt, men troligen sakta börja plocka ur de mindre som kommer att bli mobbade. Det brukar bli så att dessa ställer sig i hörnen och i kanterna på karet, ganska högt upp och då är det hyfsat lätt att plocka ur dom.
                    Troligtvis kommer det att bli en uppdelning i karet med ett Marlieri-fäste på vänster sida och ett Transcriptus-fäste på högersidan - sedan får man ha tålamod och vänta ut utvecklingen och kolla hur det blir.

                    Här kommer några bilder. Först Marlieri sedan Transcriptus;
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Pleko
                      • June 2007
                      • 34

                      Otroligt snyggt! :o Men behövs det inga växter?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Tack Pleko!
                        Njae, det behövs inte några växter i detta kar - det handlar om bergsklippor och stenig sandbotten.
                        Kolla runt på nätet och spana in lite bilder från Tanganyikasjön så ser du hur "naket" det ser ut. Det är just denna karga nakenhet jag har velat återskapa i mitt T-kar. Många tycker givetvis att det är dödstråkigt och fult - men jag är mer intresserad av fiskarnas beteende - än av att det skall vara ett "snyggt" kar att titta på. Jag har skapat miljön enbart för fiskarnas väl och ve - och tänker inte så mycket på att det skall vara tjusigt för oss människor att titta på!

                        Sedan måste jag ändå erkänna att jag, och ett par andra zoopet-medlemmar som kollat på det, ändå tycker att det är rätt så flådigt iallafall!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ja, va fan, det kanske är dags att avrunda den här tråden. Det måste ju vara aptrist att kolla på stenbumlingar och färglösa T-ciklider... och gott folk!; Jag förstår er så väl! Vägen till målet är alltid roligare än just... målet, och man kanske kan säga att målet, just i det här fallet, är hyfsat nått nu - trots att det är en hel del kvar att studera.
                          Jullarna gör sin grej - parbildar, stakar upp revir - och... jagar de småstackare som inte passar in i systemet (dessa skall jag ge ett gott hem - jag lovar).
                          Snäcklekarna håller på som tokiga - faktum är att jag inte riktigt kan se vilka av dom som har relationer ännu - men faktiskt alla av dom donar som om den sista dagen var randad...
                          Cyprichromis-stollarna simmar runt och "leker" hela tiden, här är en formidabel yngelfabrik och ett gott supplement av levandefoder till de andra fiskarna - det är bara att sitta och titta på...
                          Gracilis-paret har börjat bli riktigt aggressiva mot de fiskar som kommer i näheten av deras skreva mot bakgrunden (denna är dock stor - det har jag sett till innan) och jag misstänker att det kan bli något intressant yngel-tjafs där lite senare.

                          Jag slänger in ett par bilder till samt en liten filmsnutt på hur det ser ut just nu...

                          Jag hör av mig löpande när nåt kul och spännande inträffar!

                          Tack för allt visat intresse, Alla Zoopetmänniskor!!! Ni är underbara - Allesamman


                          KOLLA HÄR;

                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 August 2007, 01:38.

                          Kommentar

                          • JLi
                            • December 2004
                            • 773

                            Tack själv. Det har varit intressant att följa med projektet. Blir litet avundsjuk då jag inte själv får in nära på så stora burkar.
                            h. Johan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Två av fiskarna som inte givits så mycket fokus är ju Gracilisarna - det kan möjligtvis tänkas att någon är intresserad av de här cikliderna! Här kommer en liten filmsnutt på dessa mycket vackra varelser;

                              Kommentar

                              • matte159
                                • March 2007
                                • 1147

                                Tänk att så färglösa fiskar kan vara så vackra! De är verkligen eleganta och ståtliga med sina underbara fenor!!!

                                Tack för att du lade tid på att berätta om ditt "projekt" för oss här på zoopet. Det har varit jätte kul att följa!!!
                                Mvh
                                Mathias
                                Fotoalbum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...