960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Japp! De är ju för jädra sköna, glider runt och upphäver tyngdlagen. Vilket kroppsspråk och rörelsemönster - jag kan helt enkelt inte se mig mätt på dessa clowner

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      De verkar trivas bra i karet nu Mats, men vilken fisk skulle inte göra det?
      Att de leker så fårt är kanske pga deras grannar? De har lärt upp dem hur det ska gå till!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jahaa! Discusarna tycktes ropa genom två glas att; Är det inte ägglossning inom tre dagar skall ni ut och vi tar över det där stora sköna karet, det passar bättre för oss större killar och tjejer

        Kommentar

        • Hujedamig
          • July 2007
          • 167

          Grymt snyggt akvarie! Tack för att du har delat med dig här kommer man att återkomma fler gånger och "sno" lite ideér.
          Jag har funderat mellan att starta ett Tanganyika eller ett Malawi akvarie, har varit inne på Malawi ändå men nu vet jag inte längre...
          Vad heter bakgrunden du har? Om det är någon som har en länk så blir jag ännu gladare

          Mah
          Magnus
          man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Hujedamig
            Grymt snyggt akvarie! Tack för att du har delat med dig här kommer man att återkomma fler gånger och "sno" lite ideér.
            Jag har funderat mellan att starta ett Tanganyika eller ett Malawi akvarie, har varit inne på Malawi ändå men nu vet jag inte längre...
            Vad heter bakgrunden du har? Om det är någon som har en länk så blir jag ännu gladare

            Mah
            Magnus


            Det är just det som är meningen. Att du och andra skall få lite inspiration, sno idéer och fixa storartade akvarieprojekt - oavsett storlek på karen eller vad man stoppar i dom.
            Akvariehobbyn är så perfekt och underbar just på det sättet att man egentligen inte kan säga att det ena eller det andra projektet är snyggare/fulare eller bättre/sämre. Skönheten finns i betraktarens ögon. Därför är jag bara glad om just mitt projekt ger en knuff frammåt för någon att starta t.ex. ett T-kar. Detta kan vara på hundra liter med enbart Multisar - det är lika häftigt, snyggt och fantastiskt för det!

            Jag har också sett att det finns flera diskussioner om valet mellan Malawi och Tanganyika. Diskussionerna blir ibland lite fjantiga när man väver in såna där "Mac vs. PC"-argument och säger att den ena sjön sopar golvet med den andra o.s.v.
            Båda miljöerna är ju vrålgrymma - och har enormt fina och intressanta fiskar.
            För min egen del har det blivit Tanganyika därför att jag älskar t.ex. Julidochromis-familjernas kroppspråk och rörelsesätt. Och jag diggar T-ciklidernas sätt att dela upp karet och muta in revir som de vaktar, och att få se Neolamprologus-Prinsessornas yngeldynastier i flera generationer där de äldre ynglen hjälper till att ta hand om de yngre. Jag kan hålla på och babbla om detta i evighet - men det är bara några av de anledningar som gjort att jag har fastnat för T-cikliderna.
            Jag dissar alltså på inget sätt Malawicikliderna - jag har polare som är Malawifantaster och de har grymt häftiga och intressanta Malawikar.

            Nu till din fråga om bakgrunden. Det är en BTN - malawi - 200x60 cm.
            Här är en länk: http://www.backtonature.se/sweden/rock.html

            Jag valde malawibakgrunden för att jag tyckte den hade lite mer intressant struktur än BTN-Tanganyika, men det skall jag erkänna - det var ett svårt val...

            Kommentar

            • Hujedamig
              • July 2007
              • 167

              ja och tips och ideer får man!

              Jo Tanganyika fiskar är häftiga har haft några innan, har inte provat Malawi innan och sambon har sagt att hon gärna vill ha färggranna fiskar och då ligger ju Malawi närmre tillhand.... den som lever får se

              Det är som du skrev något om innan att planeringen och utförandet av akvariet är nästan roligare än när man är klar.

              har som tur (?) är tid på mig att planera då vi håller på renovera lägenheten (kök, badrum mm mm) innan jag kan sätta igång.

              Ang. bakgrunden så är BTN väldigt fina men nackdelen är att dom är dyra men som sagt det är det värt när man ser hur fina dom

              MAH
              Magnus
              man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag tänkte det kunde vara kul att försöka sig på att ta några bilder på fiskarna en och en. Det är ju bara så jädra svårt att få till skärpa och grejer för dom rör på sig konstant. Men, här är några som blev OK.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  bilderna ser bra ut Max
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Rasmus Pedersen
                    • September 2006
                    • 138

                    Jösses vilken kar!
                    DET DÄR kallar jag tanganyika!
                    Keep up the good work!
                    MVH

                    240 tanganyika
                    133 tanganyika

                    Kommentar

                    • Richard.R
                      • December 2006
                      • 1872

                      jävligt snygga kar DDD
                      396L SA biotop
                      128L SA biotop
                      54L SA biotop
                      54L SA biotop

                      Kommentar

                      • Tors hammare
                        • April 2007
                        • 572

                        Oj vilka bilder !
                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Fredrik, eller signaturen "Fredd", var hos mig idag tillsammans med en mycket trevlig polare (har tyvärr glömt vad han heter nu...) och levererade fyra mycket fina Julidochromis Transcriptus. Två av dessa är ett etablerat lekpar och de tog kommandot direkt - härligt att se!
                          Jag har dessutom adderat 41 stycken nya snäckor till Ocellatusarna - och det gillade dom!
                          Tog en liten filmsnutt och fick med, iallafall, två av Transcriptusarna och lite annat smått och gott. Den "tuggande" Cyprichromis-honan håller sig framme och syns i et par sekvenser.

                          Vill bara säga Tack till dig Fredd och din kompis, ni är välkomna tillbaka närsomhelst!

                          Fredd, du tog ju lite bilder - är det ok om du slänger upp några stycken här i tråden?

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            tjena tjena.
                            Richard heter han, han har inget akvarium ännu men han är ändå rätt insatt i akvarie världen. Kul å höra att dom trivs. Laddar batteriet till min systemkamera så dom bilderna lägger jag in lite senare, kan slänga upp lite halv danta bidler jag tog med mobilen nu.
                            Känns som att man kan slänga upp hur mycket bilder och filmer som helst, men ändå förstår man inte hur stort det är förrens man ser det "live".
                            Bifogade filer
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Richard heter han, bra det skall jag komma ihåg!
                              Jag fattar vad du menar! När man ser det på bild blir det lite... ähum... komprimerat - och fiskarna liksom försvinner.
                              Men, fy fan, vad det där Transcriptus-lekparet är mäktigt - de är riktigt kolsvarta just nu - granna som bara den!

                              Kommentar

                              • RobinJ
                                • January 2007
                                • 251

                                Känns som att man kan slänga upp hur mycket bilder och filmer som helst, men ändå förstår man inte hur stort det är förrens man ser det "live".
                                Precis :O MaxB måste ju possa så vi har nått att jämnföra med

                                Om du inte är 2,5m eller 50cm lång max :P
                                Fish go moo

                                Kommentar

                                Arbetssätt...