960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Då var det dags för första leken! En Cyprichromishona tuggar!
    De höll på som fasiken en stund och utan att jag visste ordet av så var där en hona och hane som donade extra mycket. Hanen var helt enkelt toppblå och vansinnig. Hann inte få fram kameran förrän det var över.
    Här är dock en bild på tjejen. Hon är den som är i mitten på bilden. Jämför haklinjen med den som är i överkant. Det verkar inte vara så många ägg, men man ser dom tydligt när hon gör "extra"-tuggande munrörelser, som om hon väder runt äggen i munnen.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Tors hammare
      • April 2007
      • 572

      Ursprungligen postat av MaxB
      Då var det dags för första leken! En Cyprichromishona tuggar!
      De höll på som fasiken en stund och utan att jag visste ordet av så var där en hona och hane som donade extra mycket. Hanen var helt enkelt toppblå och vansinnig. Hann inte få fram kameran förrän det var över.
      Här är dock en bild på tjejen. Hon är den som är i mitten på bilden. Jämför haklinjen med den som är i överkant. Det verkar inte vara så många ägg, men man ser dom tydligt när hon gör "extra"-tuggande munrörelser, som om hon väder runt äggen i munnen.
      Grattis, det är alltid roligt när fiskarna leker.

      Enligt min egen mening är det ett tecken på att man lyckats göra rätt, om du förstår vad jag menar.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        va kul att dina fiskar redan har börjat leka ... hoppas att det blir några överlevande yngel från dina firrar
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154




















          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Maria! WOW, sicket skönt utropstecken
            Markus o Peter! Tack!
            Jag har nog inte så stora förhoppningar om Cyprichromisyngel. Dom kommer nog att gå åt direkt när hon spottar ut dom första gången... Men hoppas man har en sportslig att ta en bild - det kan ju vara nåt att hoppas på

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              GRATTIS!!!

              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                WOW... igen

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  grattis
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    Shit, snacka om att dom måste trivas med tanke på hur fort det tog! Grattis!
                    Du kan nog räkna med många lekar på dina fiskar framöver
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • Banderad
                      • January 2006
                      • 358

                      Grattis, alltid kul med lek.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Det var ju någon/några som ville se en helbild på karet och fiskarna. Jag har försökt att ge mig på att filma en snutt på hela skiten och dessutom "zooma" in på några individer...
                        Uppdate; Två Cyprichromishonor tuggar för närvarande. Skall det fortsätta så här så tuggar nog allihop om ett tag. En intressant grej jag har kollat in är att även honorna byter färg när de blir upphetsade. De får en ljusblå (mycket svag, men än dock) färg och ett randigt mönster tvärsgående över kroppen när de är benägna att leka.
                        Kolla in en av honorna som har lite mer ägg än den första - fick ett par sekunder på henne i början av filmen.
                        Jag fick även med de två största Marlieri:arna, som korvar sig för varandra - och där jag misstänker att det blir ett par lite senare. Ocellatusarna håller på och fajtas - jag kan bara se att en, mycket mörk, hane har någon sorts revir - det är han som snabbt sticker in i en snäcka - i en sekvens. Han har uppenbarligen två honor som är intresserade, för dessa mäter sig inbördes och kretsar runt just hans snäcka och jagar dessutom runt rätt friskt - vilket har inneburit att nästan hela snäckfältet tillhör den här killen just nu. Fler snäckor in plenty skall i karet.
                        Gracilisparet är lite svårare att hålla koll på, de simmar hela tiden jämte varandra och uppehåller sig långa stunder i sin bergsskreva. Man kan se en liten sekvens, när de tittar upp, för att sedan snabbt åka ner i sin grotta igen, på filmen.

                        Ja, va fan, så här håller det på - och det är så inihelvete kul och intressant att studera. Snart, om någon vecka eller så, skall jag addera lite mer fisk. Rapporter om detta kommer så klart

                        Den som orkar kolla på hela filmen (c:a 4 min) får en liten röd "äggande" bonus på köpet. Filmen blir lite dovare, tack vare ljuset, men "äggkakan" syns i slutet...


                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          trevlig filmsnutt.
                          Jullarna, smyger dom runt nånting längst bakgrunden?
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Dom är mestadels på bakgrunden, faktiskt... Det är bara de två största som är nere vid stenarna och donar, dom andra är väldigt gärna vid bakgrundens skrevor, där de "trycker" omkring.

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              Underbart vackert akvarium! Inte kan man ju missa filmen! De fyra minutrarna gick ju snabbt! Läckert med diskusarna med!
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                det är det som är kul med jullar, när dom smyger runt
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...