960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Ursprungligen postat av ansjo
    Kan undra vem som var fullast i natt?
    Hehe

    Ursprungligen postat av MaxB
    Hmmm, hur skall jag tolka detta, Lutt? Baljan är rätt skön så det får bli T-ciklider ett tag till framöver - men det kan gott bli SA i ett senare skede.
    Mja du har ju snackat om SA så jag blir lite nyfiken om hur du skall göra.

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Ursprungligen postat av Lutt
      Hehe



      Mja du har ju snackat om SA så jag blir lite nyfiken om hur du skall göra.
      Jag tycker att det luktar starkt off topic nu.

      Kanske dags att återgå till ämnet Tanganyika

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Lutt
        Hehe



        Mja du har ju snackat om SA så jag blir lite nyfiken om hur du skall göra.

        Bubbel! Klart att vi raskt hoppar över till Tanganyika!

        Lutt! Det är i 600-litaret (f.d. Discuskaret) som jag har lite fortsatta SA-planer - och sedan skall jag ju köra igång en testrunda med Apistogramma i ett annat mindre kar också!


        Ansjo! Det får bli fortsatt förnedring, vissa sena kvällar och nätter...

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Det fick bli en liten Måndagsfilm istället för de vanliga fredags- och lördagssnuttarna. Det är två kivandes Moliro som syns - och så såg jag att rutan behöver få sig en avputsning... inifrån - men det är vattenbytar- och rutputsdag på onsdag - så det får se lite extra "suddigt" ut.

          Lutt! Om du ser den här snutten så är det 600-litaret som står bredvid 960-baljan som är fortsatt tänkt att köra SA i - syns i slutet av den korta filmen!

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Går det fortfarande några moorii honor och tuggar? Eller har dom svalt det?

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Går det fortfarande några moorii honor och tuggar? Eller har dom svalt det?

              MVH/Freddan

              Just nu kan jag inte se några som tuggar... Det var tre stycken som hade munnarna fulla samtidigt, men dom har nog svalt lasset - och har dom tuggat klart och släppt ut några yngel har dessa säkerligen strykit med snabbt. Jag har ju aldrig fått sett några Cyprichromisar släppa yngel - och det finns en fem-sex yngel av dessa som har klarat sig bra, så vi får se om det möjligtvis dyker upp några Troffebarn lite längre fram.
              Det som är kul är att de tycks trivas riktigt bra och det är full action på dom i stort sett hela tiden.

              Kommentar

              • eriksson-5
                • July 2007
                • 134

                har läst igenom allt nu och jag måste säga att det var väldigt fint du har fått det....
                min zoonen:
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=1477081

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av eriksson-5
                  har läst igenom allt nu och jag måste säga att det var väldigt fint du har fått det....

                  Wow! Har du orkat plöja igenom allt det!?
                  Kul att du gillar karet - det håller hela tiden på att utvecklas och min första tanke om ett kargt, sandigt Tanganyikakar med mestadels av stenpartierna under sanden har alltmer övergått till någon slags sten/klippformation - inte för att jag tycker det är snyggare utan för att fiskarna behöver rejält med gömställen och massor av prång att kila in och ut igenom.
                  Men, det är ganska intressant att studera fiskarnas beteende och tillföra mer sten och grottor o.s.v. och se hur de faktiskt blir uppspelta och "glada" när jag adderar stenformationer.
                  Jag ser till exempel att Troffarna nästan uteslutande väljer att samlas på öppna, platta stenpartier - det är här man ser lektendenser med hanarna som sveper med fenorna nära stenytan och honorna som liksom kryper tätt efter. För Troffarnas skull skall jag nu (och jag har gaggat om det här länge - men snart så...) försöka att "bygga in" några rejäla horisontella skifferstensplattor som kommer hamna ganska högt upp i karet - där kan de hålla till lite mer ostört, så kan alla Jullarna och Grasiliskolonin mer vara "undertill" i grottsystemen.
                  Bilder och uppdateringar på detta kommer såklart!

                  Kommentar

                  • eriksson-5
                    • July 2007
                    • 134

                    japp jag läste allt... jag är värkligen imponerad hur du har gjort...det låter intresant... ska kul att se bilder...
                    min zoonen:
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=1477081

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av eriksson-5
                      japp jag läste allt... jag är värkligen imponerad hur du har gjort...det låter intresant... ska kul att se bilder...
                      Visst, bilder och filmer kommer löpande!
                      Det är ju ofta så att man gärna "skyndar" lite när man sätter igång ett kar - det är svårt att tygla otåligheten, men när jag nu tänkte satsa på ett såpass "stort" kar - med mycket småfisk och mycket steninredning så tänkte jag att det liksom måste gå lugnt och försiktigt fram. Man kan ju ändra om och möblera om i ett kar ganska mycket men faktum är att i just detta så är ursprungsfundamentet - alltså all den stenläggning (och det är inte lite vi talar om) ligger som den gjorde när jag hade beslutat mig för att täcka hela skiten med sand och köra igång. All sten som senare kommit till ligger ovanpå och det är fortfarande ett låååååångt planerande innan nästa stenparti kommer i - just för att jag vill vara absolut säker på hur det skall bli/vara och för att störa fiskarna så lite som möjligt.
                      En lite kul grej är faktiskt att genom att dokumentera det mesta jag gör i karet - blir det på samma gång en värdemätning - jag tänker mig för lite extra, just för att även ni andra som läser tråden och kikar på bilder/filmer skall tycka att det är OK - lite som ett gesällprov nästan...
                      Det är absolut inte så att jag fikar efter beröm (även om det alltid värmer gôtt) utan funkar mer som ett gemensamt projekt med alla er andra som är intresserade av denna typ av inredning och fiskar. Jag tycker det är jätteroligt om någon blir inspirerad av arbetet och samtidigt har jag fått massor av fina tips och råd av trådläsarna - ingen nämnd, ingen glömd!
                      Kul, som sagt, att du gillar stuffet!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 May 2008, 19:04.

                      Kommentar

                      • eriksson-5
                        • July 2007
                        • 134

                        du måste gilla att skriva... det dära akvariumet måste bli tugnt med all sten.. men snygt blir det ju... hoppas du hittar några fina ider om hur du ska ha det...
                        min zoonen:
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=1477081

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av eriksson-5
                          du måste gilla att skriva... det dära akvariumet måste bli tugnt med all sten.. men snygt blir det ju... hoppas du hittar några fina ider om hur du ska ha det...
                          Jaaa, förutom att spela musik så livnär jag mig på att... skriva. Jag både gillar att skriva och att läsa andras tankar, åsikter och betraktelser. Att skriva är för mig, faktiskt, nästan, mer viktigt än att tala - skrift är bestående på något sätt... även om det man skriver här på forumet har ett bäst-före-datum och snabbt blir glömt.

                          Joo, det är X-antal kilo sten som ligger i botten - och jag min oskakade-Pucko-idiot lade inte någon heltäckande frigolit, eller matta undertill, utan skar bitar av frigolit (det tog en evighet) och lade under varje sten och stenkant - för att de grävande cikliderna skulle kunna få ytterliger ett lager att hålla till på, längst ner mot glasbottnen... Sorry, that's me...
                          Idéer finns det plenty - och jag kommer att dokumentera hela skiten här på Zoopet - like it or not!

                          Kommentar

                          • matte159
                            • March 2007
                            • 1147

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Jaaa, förutom att spela musik så livnär jag mig på att... skriva. Jag både gillar att skriva och att läsa andras tankar, åsikter och betraktelser. Att skriva är för mig, faktiskt, nästan, mer viktigt än att tala - skrift är bestående på något sätt... även om det man skriver här på forumet har ett bäst-före-datum och snabbt blir glömt.

                            Joo, det är X-antal kilo sten som ligger i botten - och jag min oskakade-Pucko-idiot lade inte någon heltäckande frigolit, eller matta undertill, utan skar bitar av frigolit (det tog en evighet) och lade under varje sten och stenkant - för att de grävande cikliderna skulle kunna få ytterliger ett lager att hålla till på, längst ner mot glasbottnen... Sorry, that's me...
                            Idéer finns det plenty - och jag kommer att dokumentera hela skiten här på Zoopet - like it or not!
                            Nee, nu får man dra igång här på Zoopet igen...
                            Har saknat er alla, men intresset har sviktat lite vad det gäller akvarium. Jag stog dock kl. 24.00 i söndags natt och fixade med växter i 63L-karet. Planerar kanske att ta bort det pga. platsbrist, men vi får se. Det blev ganska snyggt. På lördag har jag planerat att göra en storrengörning i 222L-karet. Kanske borde slänga i en liten blomma för att få mera liv i karet. Några tips? Sry för att jag snor din tråd, Mats.

                            Du nämnde att du var ett pucko som klipte ut bitar. Det håller jag inte med om. Det blev lite pyssel, men resultatet blev bra och jag märker med mina Daffodiler att de järna gräver in mellan glaset och de ogämna stenarna, det blir ju små springor. Detta får du inte på samma sätt när du lägger en hel frigolitskiva under. En nackdel kan vara att du måste klistra fast bitarna undertill på stenen med silikon och även om du har planerat allt helt perfekt med stenröset så är det otroligt svårt att göra det samma två ggr. Jag tog bilder och fixade, men fick ändå inte till skiten. Efter lite slit fick jag till det, på annat sätt, men minst lika bra.

                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av matte159
                              Nee, nu får man dra igång här på Zoopet igen...
                              Har saknat er alla, men intresset har sviktat lite vad det gäller akvarium. Jag stog dock kl. 24.00 i söndags natt och fixade med växter i 63L-karet. Planerar kanske att ta bort det pga. platsbrist, men vi får se. Det blev ganska snyggt. På lördag har jag planerat att göra en storrengörning i 222L-karet. Kanske borde slänga i en liten blomma för att få mera liv i karet. Några tips? Sry för att jag snor din tråd, Mats.

                              Du nämnde att du var ett pucko som klipte ut bitar. Det håller jag inte med om. Det blev lite pyssel, men resultatet blev bra och jag märker med mina Daffodiler att de järna gräver in mellan glaset och de ogämna stenarna, det blir ju små springor. Detta får du inte på samma sätt när du lägger en hel frigolitskiva under. En nackdel kan vara att du måste klistra fast bitarna undertill på stenen med silikon och även om du har planerat allt helt perfekt med stenröset så är det otroligt svårt att göra det samma två ggr. Jag tog bilder och fixade, men fick ändå inte till skiten. Efter lite slit fick jag till det, på annat sätt, men minst lika bra.
                              Whoaahh! You're back Matte!! Härligt att höra av dig! Hur går det med fiskarna - Daffodilerna fattar jag ju att de krämar på som fan, men hur är det med Marrarna? Svara nu snabbt och dra in ett par go'a bilder!!!

                              Kommentar

                              • matte159
                                • March 2007
                                • 1147

                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Whoaahh! You're back Matte!! Härligt att höra av dig! Hur går det med fiskarna - Daffodilerna fattar jag ju att de krämar på som fan, men hur är det med Marrarna? Svara nu snabbt och dra in ett par go'a bilder!!!

                                Hmmm... Nja, inga yngel av någon konstig anledning. De blir mat. Jag vet att ajg har haft åtminstone 3 kullar som jag sett bli mat. Marrarna har dock bara ålat sig lite för varandra då och då, bl.a. idag. Karet ser ut som Hiroshima efter bomben och behöver göras iordning. Har faktiskt lite dåligt samvete för att det ser ut som det gör. Men sista terminen nu i nian har verkligen tagit livslusten ur mig. Jag ska som sagt göra iordning karet på lördag och jag tänker ABSOLUT INTE lägga upp bilder innan dess. Jag har lite fullt upp nu resten av veckan.

                                Jag har skrivit ett litet PM till Freddan ang. Troffar, men har inte fått något svar än. (Nu blir det ramaskri) Jag vill ju trycka ner några i burken för att liva upp karet lite och några växter för det estetiska.

                                Härligt att vara tillbaks bland gamla goa vänner...

                                Nu tjatar morsan, måste gå och lägga mig... Ska upp och iväg på en klassresa tidigt imorgon.

                                Go natt!
                                Mvh
                                Mathias
                                Fotoalbum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...