960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alfons
    • March 2008
    • 42

    Låter bra det MaxB... lånar lite av din tråd för att säga att vi förhoppningsvis har fått igång vårat 540 L tanganyika =D Köpte ju 6 st fiskar (en hane och en hona av 3 olika arter).. Vaknade på morgonen dagen efter och alla var döda =S. Har fixat iordning allt och startat upp och var idag hos Arnold i Åled och köpte 2 st prinsessor som började leka redan innan vi fick dom ur påsen i akvariumet =D

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Ursprungligen postat av Alfons
      Låter bra det MaxB... lånar lite av din tråd för att säga att vi förhoppningsvis har fått igång vårat 540 L tanganyika =D Köpte ju 6 st fiskar (en hane och en hona av 3 olika arter).. Vaknade på morgonen dagen efter och alla var döda =S. Har fixat iordning allt och startat upp och var idag hos Arnold i Åled och köpte 2 st prinsessor som började leka redan innan vi fick dom ur påsen i akvariumet =D
      Att dom lekt i påsen tror jag inte på, det är dom för stressade för att göra. Eftersom du säger att dom lekt så la dom alltså rom i påsen då? Det låter inte specilt troligt.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Alfons
        • March 2008
        • 42

        Ahh njaa. men va säger man då? Gosar och skakar och grejjar... Hjälp mig gärna så jag får rätt ord =D...

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj Boys!

          Apropå att leka och dona så slänger jag in två bilder på troffarna. De är stört omöjliga att filma när de förbereder sig för lek - och leker, då de hela tiden tror att de skall få mat när man närmar sig rutan och glömmer av allt annat - och att ta foton utan blixt går inte heller, inte med min kamera och amatörism iallafall...
          Jag fick ta ett par gräsliga blixtbilder - men det är ju ändå något...

          Alfons! Arnold har grymt spänstig och fin fisk - en av de häftigaste affärer jag besökt faktiskt. Kul med dina Prinsessor, det kommer nog att bli många, många, många...
          Bifogade filer

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Fy fan, vad mina gamla ungar har blivit snygga. Riktigt läckra alltså.

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Fy fan, vad mina gamla ungar har blivit snygga. Riktigt läckra alltså.

              MVH/Freddan
              Jojomensan - är riktigt stolt och glad för dessa. Se nu till att dina får mer yngel - för jag skall köra enbart troffar inom kort!

              Kommentar

              • Alfons
                • March 2008
                • 42

                Tackar, jo jag tror också att dom kommer bli många, många, många =D haha.. Hur stora blir troffar? vad heter dom lite mer exakt? Dom var riktigt fina =D

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Alfons
                  Tackar, jo jag tror också att dom kommer bli många, många, många =D haha.. Hur stora blir troffar? vad heter dom lite mer exakt? Dom var riktigt fina =D
                  Tropheus Moorii Moliro heter just denna djupt svart-röda variant - det finns massor av olika färgvarianter - beroende på var ifrån i Tanganyikasjön de kommer. Det finns många som är mer färgglada och andra som är lite mer enhetliga i färgerna. Jag har fastnat för dessa då de är våldsamt vackra när man ser dom i verkligheten, men främst för att deras beteende är så otroligt intressant att studera - jag är helsåld på dessa...

                  Edit; storleken glömde jag... uppemot en 12-15 cm blir dom om de trivs och man sköter dom ordentligt.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 September 2008, 22:23.

                  Kommentar

                  • Alfons
                    • March 2008
                    • 42

                    Lagom stora då =D Gillar inte för stora fiskar då jag tycker om att se massa fiskar i stora kar som fixar och grejjar med sina revir.. Inte så trevligt med ett 900 liters med 2 mega fiskar i direkt =)

                    Kommentar

                    • Alfons
                      • March 2008
                      • 42

                      Tråkig nyhet att berätta.. 1 av 2 prinsessor döda... kan läsas och tipsas i en tråd i akvarie vatten..

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag vet ju att det är grandiost lökigt när man berättar en grej och inte har en bild att visa...
                        Nu kommer några blider som kvalar in på en hel papplåda svensk oskalad lök - när det gäller bildkvalitet...

                        Det har kommit några batchar julleyngel som verkligen är stiliga att kolla på. Både Marlieri- och Transcriptusynglen har på senaste fått helt enormt mörka och intressanta färger. Färgteckningarna är väldigt täta, speciellt på Marlieriynglen som nästan har helt svart grundfärg och vit-gula fält, istället för tvärtom.
                        En kull Transcriptusyngel ser nästan ut som Zebror - väldigt snygga.
                        Nu kommer löksoppan - det är så Fhaaarbaaannat svårt att få en vettig bild på dessa, ungefär 4 cm långa ynglingar.
                        Men jag/vi får nöja oss med dessa så länge.
                        Första bilden visar ett gäng Marlieri (det är ett Transcriptusyngel med på bilden också - vid stjärten på ett Gracilisyngel).
                        Andra bilden visar ett Marlieriyngel, typ 4 cm långt, som är nästan helt svart - finns en hel kull som ser ut så.
                        Tredje bilden är på ett Transcriptusyngel som har en häftig Zebrateckning.

                        Ja, vad skall det bli av de här ynglen - skulle ju nästan vara kul att fortsätta nån linje på dessa...

                        En idé jag har är att det kanske kan bero på det Spirulinapulver som jag blandar med räkmixen... men, detta är bara en tanke...

                        Återigen, sorry för bildkvaliteten - det är blixt och blir därför lite trist.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          Ja, jag får säga det att det är hög klass på dina Jullar, vilka färger dom har. Hade jag varit du så hade jag behållt ett gäng utav båda sorterna.


                          Riktigt häftiga.

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av 127bubbel
                            Ja, jag får säga det att det är hög klass på dina Jullar, vilka färger dom har. Hade jag varit du så hade jag behållt ett gäng utav båda sorterna.


                            Riktigt häftiga.

                            MVH/Freddan

                            Ja... man kanske skulle sortera ut några grupper - det blir ju så jädra mycket yngel bara...

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              Jag har fått mitt 375-liters kar nu som ska startas upp på höstlovet

                              Jag har varit säker på att jag skulle köra lowtech med massa växter däri men nu när man sitter framför det och inser hur många olika saker man kan göra med det... Lite väl påträngande är bl.a tanken på Tanganyika
                              - Och det är ditt fel!

                              Får väl se hur det blir...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Solid
                                Jag har fått mitt 375-liters kar nu som ska startas upp på höstlovet

                                Jag har varit säker på att jag skulle köra lowtech med massa växter däri men nu när man sitter framför det och inser hur många olika saker man kan göra med det... Lite väl påträngande är bl.a tanken på Tanganyika
                                - Och det är ditt fel!

                                Får väl se hur det blir...
                                Haha Put the blame on me!
                                Ja, du vet, det går ju att göra så mycket olika grejer med akvarium - det är väl därför man skafar fler... och fler... och fler...
                                Men du, don't be a stranger - vill du köra igång med Tanganyika - så skriv in i tråden här och ställ frågor - jag, och andra svarar gärna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...