960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    • January 2008
    • 139

    I 960-burken händer inte så speciellt mycket, det går sin gilla gång - men, jag leker med tanken på att riva ur hela skiten och enbart satsa på troffar.



    Jag behöver fisk...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av jeppehb
      I 960-burken händer inte så speciellt mycket, det går sin gilla gång - men, jag leker med tanken på att riva ur hela skiten och enbart satsa på troffar.



      Jag behöver fisk...
      Hmmm, ja det finns en hel del...
      Det handlar bara om att bestämma sig, att trycka på startknappen - för det är, logistiskt sett, ett jädra knepigt företag. Om/när jag kommer till skott så meddelar jag via en annons här på zoopet vad som finns att tillgå!

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        Ursprungligen postat av MaxB
        Hmmm, ja det finns en hel del...
        Det handlar bara om att bestämma sig, att trycka på startknappen - för det är, logistiskt sett, ett jädra knepigt företag. Om/när jag kommer till skott så meddelar jag via en annons här på zoopet vad som finns att tillgå!

        Ska du bara köra på troffar så kommer du ju att fylla upp hela annonsforumet med sessor, Cyprichromis och jullar Det är ju inte en fisk du vill göra dig av med
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av matte159
          Ska du bara köra på troffar så kommer du ju att fylla upp hela annonsforumet med sessor, Cyprichromis och jullar Det är ju inte en fisk du vill göra dig av med
          Jullar är väldigt poppis - speciellt bland dom som gärna vill prova på Tanganyika, så jag tror att dom kan vara lättplacerade - jag skall ju dessutom inte göra några "affärer" på dom. Det enda som gnager lite i mig är att jag vill förvissa mig om att Jullarna hamnar någonstans där de kan trivas och frodas riktigt bra.
          Gracilisarna har jag funderat mycket på och kanske, kanske, släpar jag hit ett 375-literskar som jag har ögonen på - kör igång det med enbart Gracilisarna. Dom är ju så förbannat vackra och intressanta att kolla på.
          Cyprichromisarna tror jag nog att jag skall kunna placera ganska lätt också.
          Sedan blir det en fullständig make-over med stora stenblock (i samma stil som bakgrunden) och en öppen planlösning så att det ser djupt och mäktigt ut. Punktmarkeringar i form av svart kolsten blir det här och var också.
          Detta är funderingarna just nu - om det blir så och när jag drar igång är inte helt säkert - du känner ju mig, jag tar god tid på mig och planerar noga.

          Sedan skall det bli lite överraskningar i 600-burken. Jag har ett möte inplanerat med Ansjo-vis-mannen och så fort det är klart så kommer det nog en ny projekttråd. Nej, det är inte Discus i det karet denna gången - men kanske något liknande...

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Nu har tråden varit nere ett tag, så tycker att det är dags att få igång den igen. Eftersom jag brukar skriva här vad som händer i mina Tanganyika-kar så kan jag lika väl fortsätta med det nu också, om det är okej för dig Mats?

            Hur som helst. Det har hänt en hel del med mina tanganyika kar dom senaste dagarna eller iallafall det ena karet. Det som har hänt är att jag har lämnat lekparet med Helianthus och ungar till Herkules Zoo + ett gäng Transcriptus ungar. Anledningen till att jag gjorde mig av med Helianthusen var att dom på snudd hade tagit över hela karet. Iställer införskaffades en grupp Tropheus Brichardi "Ulwila" en mycket vacker grupp Moorii+ en grupp Callochromis och några Marlieri.

            Mer info kommer!

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • AORFISH
              • December 2005
              • 284

              Ja det var ett tag sedan det skrevs här! Är sugen på att se lite bilder på hur det ser ut nu.. Får på en tanganyika kub framöver!
              MVH/Magnus

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Japp, klart som Tanganyikavatten skall det bli mer bilder och filmer - har ju haft tankarna något mer fokuserade på ett annat kar de senaste veckorna...
                Återkommer snart!

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  Om du funderar på att skaff någon mer sort till ditt Tanganyika kar, så kan jag verkligen rekomendera en grupp Callochromisar. Jag själv skaffade 3 igår och jag bad dom på zooaffären att få en hanne plus 2 honor, men nu ser jag att det är 2 hannar och en hona. Så det bär av till Herkules på måndag att skaffa några honor till.

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av 127bubbel
                    Jag får massor av lek utav Cyprichromisarna, men jag har fortfarande inte sett några ungar som klarat sig, lite konstigt tycker jag då massor utav Troffe- ungar klarar sig. Men det kommer väl här också tillslut.
                    MVH/Freddan
                    Oftast är det väl som så att troffe-honor släpper sina ungar bland stenar och cyprisar på öppet vatten.
                    Gissa vilka yngel som har störst chans att klara sig från att bli uppätna
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Blivit några Troffeungar ännu Mats?

                      Och en annan sak tänkte jag fråga också, har du listat ut hur många utav Troffarna som är honor?

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av 127bubbel
                        Blivit några Troffeungar ännu Mats?

                        Och en annan sak tänkte jag fråga också, har du listat ut hur många utav Troffarna som är honor?

                        MVH/Freddan
                        Nej, det är knepigt som sjutton... de leker och tuggar men jag vet inte om de går hela tiden ut - eller om de släpper rommen eller käkar upp den...
                        Jag har iallafall inte sett några troffeyngel - men, det är en sån jädra fart på dom hela tiden och det fullständigt kryllar av Gracilisar - så om det eventuellt blir några troffeyngel så tror jag att de ryker rätt fort.
                        Troffarna själva är de värsta matmaskiner jag sett, de är så glupska och snabba att jag har svårt att tro att de skulle bli några långvariga ungar när en hona släpper.
                        Jag kan tänka mig att det blir en aning lugnare när det enbart går troffar i karet.
                        Ååååooohhh - jag bävar för den makeovern...

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          Okej! Såg vad jag skaffat för några roliga firrar då?

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          • Alfons
                            • March 2008
                            • 42

                            En sak jag skulle vilja veta är hur MaxB Tar alla fina kort på sina fiskar... (som han nu slutat med och gått över till film).

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Alfons
                              En sak jag skulle vilja veta är hur MaxB Tar alla fina kort på sina fiskar... (som han nu slutat med och gått över till film).
                              Ja, jag har en sån där billig digital Nikon, stor eller liten som ett kontokort och lite tjockare. Och jag bara knäpper... ibland blir det ganska bra bilder. Jag skall fortsäta att lägga in bilder, Alfons, lita på det!
                              Jag skall köpa några nya filter om ett tag, sedan blir det en proffsigare kamera!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av 127bubbel
                                Okej! Såg vad jag skaffat för några roliga firrar då?

                                MVH/Freddan

                                Ja, dom är helfräna - det skulle vara kul att få se någon bild med alla de nya fiskarna i dina kar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...