960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Skulle tro det, Tropheus maximillianus som är vida känd över hela Torslanda!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Limmet
      • December 2003
      • 217

      Wow såg ju riktigt stora ut.

      Jag trodde troffarna bara spottade ut sina yngel och sen aldrig tog upp dem igen. Så fel man kan ha .

      Men undra hur det funkar i ett kar med ~30 troffar... Känns inte som om honan får så mycket lugn och ro?
      Mitt Tanganyika-projekt
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Limmet
        Wow såg ju riktigt stora ut.

        Jag trodde troffarna bara spottade ut sina yngel och sen aldrig tog upp dem igen. Så fel man kan ha .

        Men undra hur det funkar i ett kar med ~30 troffar... Känns inte som om honan får så mycket lugn och ro?
        Om vi säger att de är hyfsat ensamma i karet - de 30 alltså - så har jag sett på mina tuggande honor att de håller undan väldigt effektivt. Dom står själva på ganska stora områden - och föser bort fiskar som kommer i närheten, så det tror jag de klarar ganska bra. Honan spottar och tar in ynglen i munnen kontinuerligt - inte bara ett "spott" alltså. Men, visst, någon speliell lugn och ro är det ju inte så ynglen åker ut och in med ganska korta intervaller.
        Holy Moly vad sugen jag är på att dra igång make-overn nu, köpa en ny idiotsäker kamera med videofunktion (det finns en ny Canon som jag har kollat in) och ta lite sköna snuttar på troffarna. Sooon, sooooon...

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478



          Här är ett tydligt exempel på att storleken är inte allt. 15000 liter inte snyggt akvarium
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • AORFISH
            • December 2005
            • 284

            Malawi och toffar..Hmmm..Nja...
            MVH/Magnus

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Here we liksom go again...

              Helt nyutsläppta - för cirka 20 minuter sedan.

              Bifogade filer

              Kommentar

              • Stoffe.B
                • November 2007
                • 459

                Jäklar va grymt!! Lite smått gulligt ^^
                54L ---------
                222L

                Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  Mats! Du som är Tanganyikaexpert jag har en fråga till dig!

                  Jag slängde ut mina Prinsessor för att de var för elaka till resten av firrarna i mitt 240L och jag undrar om det finns ngn lite trevligare TA-ciklid jag kan ha ett par av?

                  tacksam för svar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Albinfiskare
                    Mats! Du som är Tanganyikaexpert jag har en fråga till dig!

                    Jag slängde ut mina Prinsessor för att de var för elaka till resten av firrarna i mitt 240L och jag undrar om det finns ngn lite trevligare TA-ciklid jag kan ha ett par av?

                    tacksam för svar

                    Oj, det där är ganska svårt att svara på... Du har lite snäcklekare, munruvare och någon jullevariant idag va? Det kan vara ganska lagom tycker jag, men jag vet också att man alltid liksom vill ha lite mer i karet...

                    Jullarna är ju faktiskt ganska trevliga och har man bara rejält med utrymme och gömställen kan man tränga ihop fler par - men, låt oss titta på hur det har blivit i mitt, något större, kar... Där regerar nu två falanger av Jullar, ett Marlieripar och en grupp Transcriptus där en hane knasigt nog leker med tre honor... Om jag skulle få för mig att stoppa i någon mer Jullevariant i karet skulle dessa snabbt bli hänsynslöst bortjagade - det är det som sker med de större ynglen hela tiden.
                    Jag skulle föreslå att du endast håller en variant av Julidochromis i ditt kar en tid framöver - för att kolla hur det utvecklar sig.

                    Lite synd var det att du tog bort prinsessorna - dessa tar iofs lätt över ett kar, eller man kan tycka att det känns så i början, men riktigt så jävliga är dom inte, speciellt om de får "motstånd" av något dominant par, t.ex. någon julle.

                    Det är på grund av såna här, lite längre "översikter" i ett kar, som gör att det blir svårt att svara på din fråga ang. vad du skulle kunna ha mer i ditt kar. Om du t.ex. hade behållt Prinsessorna och låtit dom bygga upp en stadig koloni, skulle dessa kanske kunnat matchas av t.ex. någon stark jullefamilj. Det är oftast så i T-kar att det blir en långsam men säker utjämning - i början är det ofantliga fajter och man upplever att det är mycket bråk - men detta lugnar i regel ner sig efter typ något halvår eller år och en slags terrorbalans infinner sig. I 960-baljan är det egentligen inga fajter längre. Varje "familj" håller sig på sitt revir och det är endast markeringar lite då och då. Detta har tagit över ett år att etablera och det är egentligen helt perfekt just nu...
                    Jag kollade lite på dina bilder i din tråd - och jag tycker du kan låta snäcklekarna få blomma ut lite - det ser ut som att du har någon Marlieri där också - låt ett Marlieripar få komma igång och kolla hur mycket plats de tar i anspråk - möjligtvis skulle du kunna försöka sätta ner någon ytterligare jullevariant, men räkna med bittra fajter i en början.
                    Jag skulle nog tanka på med lite mer fritt simmande munruvare av den variant du har redan och hålla noggrann koll på hur grottlekarna utvecklar sig.

                    Det är, som sagt, jättesvårt att råda om fiskbesättning när man inte har sett karet "in action" - ibland kan det funka att trycka ihop en jädra massa olika varianter. För min egen del kan jag inte begripa hur t.ex. Bubbel-Freddan fick ihop sina T-kar - där var en blandning jag inte skulle vågat mig på, men han fixade till det. Ofta är det dock så att det lätt uppstår bråk, fajter och jagande om man tränger ihop för många sorter på alltför liten volym. Låt ditt kar gå till sig ett par månader och känn efter vad som kan adderas, om nödvändigt, efter en tid.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 November 2008, 09:32.

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      Tack för att du tog dig tid att skriva ett så uttömmande svar

                      Idag har jag 6st P. Nigripinnis, 4 multisar och 4 ung-jullar J.Marlieri

                      Misstaget jag gjorde var nog att släppa i prinsessorna först, och att de redan måttat in sitt revir när jag stoppade i Neonerna (som dessutom bara var 4st då) och eftersom neonerna är lite mesiga av sig så var det ju inte så konstigt att de fick stryk speciellt när de var nya i karet.

                      Vad som hände Multisarna som var 10st från början, vet jag faktist inte riktigt, visst var prinsessorna på dem men jag noterade aldrig särskilt brutala fighter iallafall. Prinsessorna tog då och då en liten tur i multisarnas hörna och högg lite efter dem ibland...

                      Angående prinsessorna har jag hört att just prinsessan av zambia (daffodil) skall vara lite aggresivare än den från burundi, kan det stämma?

                      Men om några månader när/om jullarna har funnit sig till rätta och jag stoppat ned lite flera neoner, kanske jag skulle kunna introdusera ett lite yngre prinsess-par eftersom de jag hade var i princip fullvuxna. Eller om jag får tillgång, ett calvus/compressiceps par

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Albinfiskare
                        Tack för att du tog dig tid att skriva ett så uttömmande svar

                        Idag har jag 6st P. Nigripinnis, 4 multisar och 4 ung-jullar J.Marlieri

                        Misstaget jag gjorde var nog att släppa i prinsessorna först, och att de redan måttat in sitt revir när jag stoppade i Neonerna (som dessutom bara var 4st då) och eftersom neonerna är lite mesiga av sig så var det ju inte så konstigt att de fick stryk speciellt när de var nya i karet.

                        Vad som hände Multisarna som var 10st från början, vet jag faktist inte riktigt, visst var prinsessorna på dem men jag noterade aldrig särskilt brutala fighter iallafall. Prinsessorna tog då och då en liten tur i multisarnas hörna och högg lite efter dem ibland...

                        Angående prinsessorna har jag hört att just prinsessan av zambia (daffodil) skall vara lite aggresivare än den från burundi, kan det stämma?

                        Men om några månader när/om jullarna har funnit sig till rätta och jag stoppat ned lite flera neoner, kanske jag skulle kunna introdusera ett lite yngre prinsess-par eftersom de jag hade var i princip fullvuxna. Eller om jag får tillgång, ett calvus/compressiceps par


                        Det finns ju alltid vissa "förhållningsregler" oavsett inriktning; SA, Tanganyika, Malawi, Asien... o.s.v.
                        Man kan sia på ett ungefär hur ett kar med vissa ciklider, eller fiskar generellt, kommer att te sig - men man kan aldrig riktigt veta.
                        Ett scenario som jag kan tänka mig - men som inte behöver vara faktiskt - är att dina jullar kommer igång, trivs och leker en del... sedan droppar du ner ett etablerat prinsesspar, eller typ fyra stycken yngre prinsessor, som får para ut sig - och så blir det jättemycket bråk och du ledsnar...
                        En variant på scenariot är att de prinsessor du adderar är såpass tuffa att de genast tar ett ett revir i anspråk och börjar dra igång en koloni - givetvis med en del skärmytslingar till en början - men såpass jämna att det blir uthärdligt både för dig och fiskarna... Ja, du ser, det är inte lätt att säga hur det kommer att bli - men jag tycker du kan pröva.
                        Några Calvus/Compressiceps kanske kan vara bättre rent av.

                        En grej som jag alltid försöker tänka på när jag "bestämmer" mina kar är; Hur lever de här fiskarna jag planerar i naturen, hmmm?
                        När det gäller Tanganyikaciklider så vet vi ju att de flesta är extremt revirhävdande - detta ingår i deras naturliga beteende och är inte ett uttryck av elakhet eller något annat, de vill helt enkelt vara ifred när de parar ut sig och leker, de vill skydda sin avkomma så gott det går - utan inblandning, typ 20-30 cm från sin lekgrotta.
                        Jag vet och förstår att vi/du/jag gärna vill ha flera olika sorter i ett ganska "litet" kar - eller man skall kanske uttrycka det så att vi försöker skapa ett litet Tanganyikauniversum i våra kar. Detta kan i vissa fall lyckas, men också bli rätt tråkigt då vi ser att våra T-ciklider blir stillastående, långsamma och bara trycker utanför sin grotta. Det här är ciklider som kräver ganska stort uttrymme om de är fler sorter. Det är fiskar som gillar att kryssa omkring i vattnet, leta mat och faktiskt inte ständigt hålla på att leka och försvara sina domäner. Detta får de inte lugn och ro att göra i ett kar där de ständigt är påpassade av något annat par som just har släppt ut lite yngel - återigen på typ 20 cm avstånd...

                        Låt oss återvända till 960-baljan lite. Men först; Jag har ju vurmat för Tanganyikaciklider under många år - främst de vanligaste "lätta" sorterna: jullar, prinsessor och liknande. Jag har haft åtskilliga kar på styvt 250-500 liter där jag har kombinerat olika typer av T-ciklider. I de flesta fall blir det en "balans" efter ett tag - karet stannar upp lite och allt går sin gilla gång... Ynglen växer upp och blir hyfsat stora... och VILL DÄRIFRÅN, så börjar uppfångandet av yngel som inte får en chans att etablera sig och cirkeln går runt och runt... Det var de här "ciklarna" som gjorde att jag til slut övergav Tanganyikasällskapskaren och riktade in mig på artspecifika kar istället. Kar som förvisso går att hålla ganska små men som blir så mycket intressantare om de är av större modell. Det var nu jag kunde studera de olika prinsessornas otroligt häftiga yngelvård, det var nu jag kunde ha varsit kar till de olika jullevarianterna och titta på hur de betedde sig när de slapp att fajtas för varenda centimeter i karet... tills...
                        Jag fick en idé om ett ganska stort T-kar - ett på 960-liter, för att återigen testa om det skulle vara kul att ha lite fler olika arter i en och samma burk-
                        Det är och har varit kul med 960-baljan - men jag ser tendenserna nu - återigen är det ganska strikta revirförhållanden och det blir en naturlig uppdelning av de olika sorterna fiskar på sina revir, som om man hade flera små akvarium i ett större.
                        Detta är ju ganska skönt och vackert att titta på - men jag känner att det är lite trist när jag ser den stora Marlierihanen, då han vill sträcka på sig lite, dra iväg till "de okända" delarna av karet och kolla lite, men inte får för det finns andra revir där som är hårdbevakade... likadant är det för Transcriptusarna, Gracilisarna och även för Troffarna, fastän de skiter ganska mycket i vad de andra "tycker".

                        Summasummarum - det börjar med andra ord att bli lite "tråkigt" i baljan - trots att här finns ganska rejäla utrymmen. Det är av denna anledningen jag vill köra enbart Troffar ett tag - för att studera deras beteende, och kanske addera några Compressiceps till dessa.

                        Så, Albinfiskare - testa med de olika sorter du kan tänka dig i ditt kar - och som "passar" hyfsat bra ihop, alltså ungefärligt enhetliga miljöer o.s.v. Ingen vet på förhand hur det kommer att utveckla sig - funkar det så funkar det... men räkna med ganska långa tider av utveckling, för även om det blir bråk och jaga i karet så kan det även jämna ut sig efter ett tag.
                        Alternativet är ju fler kar...

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          Tack återigen för ett så uttömmande svar

                          Ska nog försöka dra ned på mina visioner lite och köra med dessa 3 arterna T-ciklider i karet och försöka få balansen att infinna sig (och ynglen)

                          Fler kar hade ju varit riktigt fint, men bor fortfarande hemma och tror tyvärr inte att det blir så populärt T o m så berättade jag inte för mina föräldrar att jag köpt 250L karet föräns jag var på väg hem med det

                          Jag får dra lärdom av dig med erfarenheterna, låta jullarna regera stenhögen 3/4 av längden, multisarna snäckhörnan och Neonerna får simma i karets övre regioner och se sig nypta av de andra om de kommer för nära men eftersom dessa då skall vara överlägsna i antal kommer detta inte göra så mycket.

                          Tack återigen för att du tog dig tid!

                          Btw, kanske skall upp till hässleholm imorron och köpa neoner (dock rätt små ca 4cm) hur många borde jag köpa isf? har ju 6 st redan som är typ 5-8 cm

                          Angående just detta sökte jag på webben lite och hittade en sida beskriver Neonen såhär : "It also may be the most peaceful cichlid in the world. They swim close to the rocks and are found at all angles, even upside down."
                          Senast redigerad av Albinfiskare; 04 November 2008, 18:42.

                          Kommentar

                          • Limmet
                            • December 2003
                            • 217

                            Älskar att läsa dina långa inlägg MaxB! Välskrivna!

                            Sitter själv och funderar på vilka arter jag ska köra i 720 karet... Troffar är ganska säkert men vilka och med eller utan sällskap vem vet :P det du skriver ger intressanta funderare iaf
                            Mitt Tanganyika-projekt
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Albinfiskare
                              Tack återigen för ett så uttömmande svar

                              Ska nog försöka dra ned på mina visioner lite och köra med dessa 3 arterna T-ciklider i karet och försöka få balansen att infinna sig (och ynglen)

                              Fler kar hade ju varit riktigt fint, men bor fortfarande hemma och tror tyvärr inte att det blir så populärt T o m så berättade jag inte för mina föräldrar att jag köpt 250L karet föräns jag var på väg hem med det

                              Jag får dra lärdom av dig med erfarenheterna, låta jullarna regera stenhögen 3/4 av längden, multisarna snäckhörnan och Neonerna får simma i karets övre regioner och se sig nypta av de andra om de kommer för nära men eftersom dessa då skall vara överlägsna i antal kommer detta inte göra så mycket.

                              Tack återigen för att du tog dig tid!

                              Btw, kanske skall upp till hässleholm imorron och köpa neoner (dock rätt små ca 4cm) hur många borde jag köpa isf? har ju 6 st redan som är typ 5-8 cm

                              Angående just detta sökte jag på webben lite och hittade en sida beskriver Neonen såhär : "It also may be the most peaceful cichlid in the world. They swim close to the rocks and are found at all angles, even upside down."

                              Fler Neoner låter mycket bra tycker jag - det blir lugnt och skönt och du kan låta karet gå in sig medans du funderar igenom hur du själv vill "styra" hur karet skall utvecklas. Du kan nog trycka i 4-6 stycken till utan problem - fler honor än hanar - Lycka till!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Limmet
                                Älskar att läsa dina långa inlägg MaxB! Välskrivna!

                                Sitter själv och funderar på vilka arter jag ska köra i 720 karet... Troffar är ganska säkert men vilka och med eller utan sällskap vem vet :P det du skriver ger intressanta funderare iaf

                                Härligt! Du är nog bland fåtalet som gillar mina långa "rants and raves"...

                                Jag funderar själv på om jag skall ha något sällskap till mina Troffar - en sak är iallafall säkert och det är att jag inte är sugen på grottlekare som typ prinsessor och jullar - dessa är fantastiska dock, men det blir så jädra mycket yngel att hålla reda på och det gör faktiskt ont i mig när jag ser större yngel nästan önska sig bort till lite friare jaktmarker... och då måste man ju plocka bort dom och ge dom nya, bra hem...

                                En fundering jag har är att skapa några smala tajta prång av typ skifferplattor, blandat med lite snäckor - vid de båda kortsidorna av karet - och installera några stöddiga Compressiceps - dessa leker ju också och ynglar av sig men jag tror att de är lite mer lätthanterliga.
                                Ja, som sagt, funderingarna är många och kommer du på några bra idéer så skriv ner dom - gärna här eller i någon annan tråd!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...