960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Visst boys - det skall bli!!!

    Mazzkot! Varför kan du inte kolla film på YouTube?

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      Jag är jätte nyfiken på hur ditt kar ser ut nu. Har det skett några förändringar? Har du skaffat något nytt?
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        En liten fråga till...
        Är cyanon borta helt än? Hoppas att du inte ryker på ännu en omgång i sommar.
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av matte159
          En liten fråga till...
          Är cyanon borta helt än? Hoppas att du inte ryker på ännu en omgång i sommar.

          Njaeeää, inte helt. Cyanon återkommer hela tiden i små fläckar men den hinner aldrig sprida sig - jag suger upp det varje vecka regelbundet. Det är mycket små fläckar dock, som typ 25-öringar här och där - och inte alls så aggressivt som det var i början, utan långsamt uppträdande.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Här är några bilder på Marlieri och Transcriptusyngel... svåra som fan att ta bra bilder på - måste skaffa en bättre kamera som uppför sig lite annorlunda. Det går ganska stora yngel i 960-baljan nu, men de största har jag plockat ur och sålt. Jag har även sålt Marlieriparet som gick i det lilla 80-literskaret och deras yngel - som var riktigt rejäla. Nu har jag bara kvar det Marlieriparet kvar som går i 960-karet + plus en hord yngel. Transcriptusarna fortsätter; två hanar + tre honor.
            Jag tog en film också där jag försöker fokusera på Julleynglen - men de är svårfilmade också, de glider undan och in i grottorna så fort man rör kameran - jaja, ni får kolla ändå!


            Bifogade filer

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              J*klar va med yngel över allt!
              Vad var det du började med från allra första början? Tänk om jag också hade kunnat få mina att leka så...
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av matte159
                J*klar va med yngel över allt!
                Vad var det du började med från allra första början? Tänk om jag också hade kunnat få mina att leka så...

                Ja, det har endast varit ett Marlieripar hela tiden.
                Marlierierna var fyra stycken, ett par bildades och och en blev ihjäljagad - en hona fiskade jag upp och satte i ett litet 80-literskar med en riktigt stöddig hane (bubbelfreddans gamla Marlierihane) och dom blev ett produktivt par där - nu sålda. Transcriptusarna var från början tre honor och en hane. Hanen lekte med alla tre honorna och tycks fortfarande vara vän med alla tre, men en av honorna har tagit sig ett hanyngel som partner och leker med denne lille... hur dom får ihop det utan bråk är för mig en gåta - men, de har ytor att röra sig på och behöver inte revirfajta.
                Graciliskolonin täcker precis hela karet och hur många dom är kan jag helt enkelt inte uppskatta - det är Gracilisar i olika storlekar överallt.

                Om man sitter en stund framför karet så ser man hur det kryllar av Gracilis och julleyngel. När man försöker filma blir dom däremot lite spaka och simmar gärna in i grottsystemen och gömmer sig - därför ser det lite tomt ut på filmen...

                Troffarna är som dom är - simmar överallt hela tiden, men dom har börjat leka ganska frekvent nu.

                Cyprichromisarna börjar faktiskt tackla av - det är bara en hane kvar och åtta honor - men jag tycker mig se att deras spänst blir sämre. När de är borta skall jag inte ha fler. Det skall istället i Compressiceps - och ytterligare stenformationer och snäckor som passar dessa.

                Kommentar

                • eriksson-5
                  • July 2007
                  • 134

                  härlig fillm och snygga filmer
                  min zoonen:
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=1477081

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Ja, det har endast varit ett Marlieripar hela tiden.
                    Marlierierna var fyra stycken, ett par bildades och och en blev ihjäljagad - en hona fiskade jag upp och satte i ett litet 80-literskar med en riktigt stöddig hane (bubbelfreddans gamla Marlierihane) och dom blev ett produktivt par där - nu sålda. Transcriptusarna var från början tre honor och en hane. Hanen lekte med alla tre honorna och tycks fortfarande vara vän med alla tre, men en av honorna har tagit sig ett hanyngel som partner och leker med denne lille... hur dom får ihop det utan bråk är för mig en gåta - men, de har ytor att röra sig på och behöver inte revirfajta.
                    Graciliskolonin täcker precis hela karet och hur många dom är kan jag helt enkelt inte uppskatta - det är Gracilisar i olika storlekar överallt.

                    Om man sitter en stund framför karet så ser man hur det kryllar av Gracilis och julleyngel. När man försöker filma blir dom däremot lite spaka och simmar gärna in i grottsystemen och gömmer sig - därför ser det lite tomt ut på filmen...

                    Troffarna är som dom är - simmar överallt hela tiden, men dom har börjat leka ganska frekvent nu.

                    Cyprichromisarna börjar faktiskt tackla av - det är bara en hane kvar och åtta honor - men jag tycker mig se att deras spänst blir sämre. När de är borta skall jag inte ha fler. Det skall istället i Compressiceps - och ytterligare stenformationer och snäckor som passar dessa.

                    Nämde du att det var lite fisk på filmen??? Jagtyckte att det såg ganska livat ut som det var och ännu mer... Det måste vara versta Action/Thriller/Komedi-filmen att se på när alla är framme
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av matte159
                      Nämde du att det var lite fisk på filmen??? Jagtyckte att det såg ganska livat ut som det var och ännu mer... Det måste vara versta Action/Thriller/Komedi-filmen att se på när alla är framme
                      Oooh Man! Kom hit å kolla karet en stund så skall du få se Tanganyika-thriller!

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Oooh Man! Kom hit å kolla karet en stund så skall du få se Tanganyika-thriller!
                        Ser fram emot det
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • ulfand
                          • May 2008
                          • 111

                          Nu har jag pløjt igenom 88 sidor av denna tråd... phu.. men mkt intressant læsning før en oerfaren tn-akvarist. Jag har lært mig otroligt mkt av denna læsning och førstår nu att det finns en uppsjø med intressanta ciklider från denna sjø. Innan, før mig, var tanganyika, tropheus, och i stort sett inget annat, men nu førstår jag bættre... Trots det så ær det fortfarande troffar som jag vill ha i mitt 720-kar. Tænkte høra om du har lust att lægga ut någon aktuell bild på hur du inrett din "troffe-avdelning" i ditt kar?
                          ___________________________________
                          720L blivande SA

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Mats - har du sett vilket foto som jag hade förstorat upp och använt som reklam på Interzoo-mässan (kolla i mitten ovanför "ingången" till montern) http://www.zoopet.com/bilder/showpho...3&size=big&cat=
                            Din Ocellatus är nu "världskändis"
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Mats - har du sett vilket foto som jag hade förstorat upp och använt som reklam på Interzoo-mässan (kolla i mitten ovanför "ingången" till montern) http://www.zoopet.com/bilder/showpho...3&size=big&cat=
                              Din Ocellatus är nu "världskändis"
                              Jisses Amelia Adamo - Det är ju en ära av Rang!!!
                              Fasen vad kul - det är ju så att man vill ha bilden som skrivbordsunderlägg!
                              Så var det ju en exeptionellt bra tagen bild också! Du bara drog till med kameran framför baljan!
                              Hatt av Kjell!!!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ulfand
                                Nu har jag pløjt igenom 88 sidor av denna tråd... phu.. men mkt intressant læsning før en oerfaren tn-akvarist. Jag har lært mig otroligt mkt av denna læsning och førstår nu att det finns en uppsjø med intressanta ciklider från denna sjø. Innan, før mig, var tanganyika, tropheus, och i stort sett inget annat, men nu førstår jag bættre... Trots det så ær det fortfarande troffar som jag vill ha i mitt 720-kar. Tænkte høra om du har lust att lægga ut någon aktuell bild på hur du inrett din "troffe-avdelning" i ditt kar?
                                Jaa, "troffeavdelningen" ligger liksom ovanpå det stenfundament som gör att Julidochromis Marlieri, J. Transcriptus och Gracilis kan gå ifred utan revirfajter undertill. Jag skall försöka "punktmarkera" troffarnas favoritställen med så bra bilder som möjligt - bilderna kommer!
                                Kul att du gillar det "lilla" jag gjort i karet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...