960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Hur går det med alla ungar mats? Fortfarande ingen Troffe-lek?

    Hur går det med alla Marlieri ungar i 80 liters karet förresten?

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Hur går det med alla ungar mats? Fortfarande ingen Troffe-lek?

      Hur går det med alla Marlieri ungar i 80 liters karet förresten?

      MVH/Freddan
      Ja, det är oförändrat läge, massor med yngel och halvvuxna fiskar. Ingen troffelek än så länge vad jag kan se men de håller på och spänner sig och donar. Får dom bara tillfälle så blir det lek snart!
      I 80-baljan är det också massor med yngel - stora rackare - men de är ganska svåra att få ur karet, man får ha tålamod!

      Här är en snutt på dom som går där just nu;

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        ser bra ut! som alltid
        Diskus

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av danneregner
          ser bra ut! som alltid
          En får tocke!
          Jag har ju inte varit inne här på forumet så mycket senaste tiden - (håller på att jobba en hel del med musiken, nya plattan) - men det går frammåt så sakta. Jag uppdejtar snart lite nya bilder på "storburken", Ocellatusprojektet och även räkprojektet!

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Dom är för söta alltså. Jag hitttade lite nya transcriptus ungar igår i karet, men nu är dom borta igen, så dom kommer väl fram när dom är lite större. Dom var nog relativt ny kläckta då dom inte hade fått något mönster ännu. Sen finns det 1 stor transcriptus unge som klarat sig från första kullen, den börjar bli ganska stor nu, och såklart en massa Helianthus ungar. Hur går det för det stimm med cyprichromis ungar för den delen? Har haft 4 kullar på mina honor, dock så har jag aldrig sett ungarna, då som måste blivit uppätna direkt. Har dock en hona till som går med full mun för stunden som borde släppa sitt lass i dagarna, hoppas några klarar sig.

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Dom är för söta alltså. Jag hitttade lite nya transcriptus ungar igår i karet, men nu är dom borta igen, så dom kommer väl fram när dom är lite större. Dom var nog relativt ny kläckta då dom inte hade fått något mönster ännu. Sen finns det 1 stor transcriptus unge som klarat sig från första kullen, den börjar bli ganska stor nu, och såklart en massa Helianthus ungar. Hur går det för det stimm med cyprichromis ungar för den delen? Har haft 4 kullar på mina honor, dock så har jag aldrig sett ungarna, då som måste blivit uppätna direkt. Har dock en hona till som går med full mun för stunden som borde släppa sitt lass i dagarna, hoppas några klarar sig.

              MVH/Freddan
              Kul att det rör sig i burkarna hos dig Freddan! Samma här! Jodå, det går en 5-6 Cyprisar på ca. 1,5-2 cm. Detta pågår hela tiden men jag har inte sett några fullvuxna - så jag antar att de stryker med då någon tar sig ett skrovmål. När de försvinner så kommer ett gäng nya - och i ärlighetens namn skall jag säga att det är ganska skönt att det är en naturlig åtgång på dom - fan vet var jag skulle göra av dom annars...

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Det händer inte så mycket i burken - men jag börjar bli grymt sugen på att addera lite ny fisk. Några stöddiga Compressiceps som tar lite yngel står högt på listan. Men, medans jag förbereder mig på detta så slänger jag in några bilder på de två stora Transcripus- och Marlierihanarna. Marlierihanen är för jävla big nu och viker inte en tum.
                Jag drar in två snuttar också.
                Film ett visar lite av troffarna och lite olika julleyngel (dom börjar bli stora nu).
                På film två kan man se hur M-hanen mäter sig lite med en av Gracilisarna.



                Bifogade filer

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  Dom har blivit riktigt maffiga allihop nu. Hoppas dina troffar leker snart. Själv håller jag på och planerar utrensingen på alla yngel i karet, då dom börjar ta bra med plats nu.

                  Samtidigt pysslar jag ju med apistogramma-karet så det är mycket akvarie arbete nu.

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Håhåjaja... Jag har ju full förståelse att denna tråden inte är så "het" längre... Det händer ju inte direkt någonting i burken och det mesta kul har redan visats. Men, även om filmen visar nya Gracilisyngel, så finns det en liten "twist" som kan vara lite intressant... kanske...

                    Det dök alltså upp en ny, ganska saftig, kull med yngel idag. Grejen är att jag inte sett att någon av de "stora" föräldrarna har varit borta eller hållit sig undan för lek - men däremot så har ett par av de riktigt feta ynglen hållt låda vid ett litet röse strax nedanför föräldrarnas tillhåll. Dessa två har varit ovanligt "polismässiga" och jagat å donat runt rejält!
                    Nåväl, ynglen som dök upp idag tycks komma från de två "feta ynglens" tillhåll, en bit ifrån föräldrarnas grotta - och detta talar för att två av ynglen har lekt...?
                    På filmen ser man de två föräldrarna, men också, framför allt, ett av de feta ynglen - som faktiskt gör en liten aggressiv svepning mot en av föräldrarna, och att en av de föräldrarna hugger lite mot de helt nya ynglen, något man inte ser annars. Jag är osäker på om det är en "vanlig" föräldralek, eller om det är ett nytt "yngelpar" som har fått till det.
                    Det som talar för yngellek är att de nya ynglen inte härstammar från den vanliga föräldragrottan - och att de två feta ynglen är så jädrans vaksamma...
                    Jaja, vi får se hur det blir med detta - men intressant kan jag lova att det är att sitta och kolla på!

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Det var väldigt intressant att kolla på får jag säga, det verkar vara dom små som är nybildade föräldrar då dom precis som du säger uppträder som om det vore deras ungar. Dock så kan man ju inte vara säker, det ser ut att vara väldigt många rom som lagts och det gör mig tveksam till om det är ungarnas yngel.

                      Kul att se var det iallafall!

                      Ingen moorii lek ännu?

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av 127bubbel
                        Det var väldigt intressant att kolla på får jag säga, det verkar vara dom små som är nybildade föräldrar då dom precis som du säger uppträder som om det vore deras ungar. Dock så kan man ju inte vara säker, det ser ut att vara väldigt många rom som lagts och det gör mig tveksam till om det är ungarnas yngel.

                        Kul att se var det iallafall!

                        Ingen moorii lek ännu?

                        MVH/Freddan
                        Ja... eller nej... eller ja... (och ingen Moorii-lek ännu, men det är ytterst nära kan jag lova!). Du har helt rätt! Kidsen ser små ut, men de är runt fyra cm och till och med något större. Föräldrarna är en bra bit över 10 cm - även om artbeskrivningarna säger att de blir, typ 10 cm..., säg att de är runt 11-12 cm - dessa jag har är riktiga bjässar (av någon anledning...).
                        Givetvis har jag starka misstankar om att det är det vanliga föräldraparet som är upphovshanar/honor till den här kullen, som de tidigare yngelsvärmar vi sett på filmerna - men... just i detta fallet är det två (yngel)-individer som verkligen har utmärkt sig, korvat sig och donat så till den milda grad, att jag har fått känslan av att det möjligtvis kan vara en yngel-lek. Detta (vet jag av tidigare erfarenhet) kan vara "skugglekar", alltså en prövning av ynglen att "leka" föräldrar.
                        Jag hade ju ett typ 300-liters-kar för många år sedan med de vanliga "prinsessorna". De bildade en ofantligt stor och tajt koloni - och de yngel som gick där "spelade" föräldrar och blev nästan mer beskyddande, och yngelvårdande än föräldrarna.
                        Summasummarum; jag tror faktiskt att det ÄR föräldrarnas lek, - men på något sätt har de här två ynglen börjat "öva" sig för kommande lekar... eller något i den stilen. Det knasiga är ju att de där två ynglen är lite avoga mot föräldrarna - som om de ville bilda eget revir... hmmmm...

                        Kommentar

                        • danneregner
                          • October 2006
                          • 1347

                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Föräldrarna är en bra bit över 10 cm - även om artbeskrivningarna säger att de blir, typ 10 cm..., säg att de är runt 11-12 cm - dessa jag har är riktiga bjässar (av någon anledning...).
                          mycke utrymme?
                          Diskus

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av danneregner
                            mycke utrymme?
                            Hahaha... Ja, dom har ju redigt rejält med vattenspejs att röra sig på - och det var liksom det som var tanken när jag startade det här projektet; stora utrymmen - små fiskar!

                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 April 2008, 15:21.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Här är en filmsnutt till... Javisst, vråltjôtit - men det är ändå rätt kul att filma de här småynglen, som vaktar ännu mindre yngel - oavsett om det är "originalföräldrarna" eller ett yngre par som har lekt...


                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Det är absolut inte tjötigt. Det är alltid lika kul att se filmer från dina kar.

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...