960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    • January 2008
    • 139

    Ok, får väl muta polarna med lite bärs... Har en lång j***a trapp som skall forseras...
    Senast redigerad av jeppehb; 16 February 2008, 16:34.

    Kommentar

    • jeppehb
      • January 2008
      • 139

      Förresten, tack för en helt fantastisk tråd... Lite ditt fel att man blir ett femsiffrigt belopp fattigare...

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jag blir glad varenda gång "det-är-mitt-fel" här på forumet!


        Är det ett 960 du har skaffat?

        Kommentar

        • jeppehb
          • January 2008
          • 139

          Mm, det blir ett sånt. Samma mått som ditt tror jag. Ringde akvarielagret häromdagen... 4 veckors leveranstid, pust, men det är bara att vänta. Den som väntar på nåt gott... väntar alltid för länge.. eller hur var det nu igen?!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Om jag inte är helt ute och cyklar väger karet i runda slängar 180 kg.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • jeppehb
              • January 2008
              • 139

              Tack. Det ska väl gå, med några ölsugna grabbar till...

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                Ursprungligen postat av ansjo
                Om jag inte är helt ute och cyklar väger karet i runda slängar 180 kg.

                Det är en del
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det var ju ett tag sedan jag uppdaterade denna tråden - och sådär särskilt mycket har väl egentligen inte hänt - mer än att Troffarna verkligen har börjat växa till sig och bara blir kaxigare för var dag som går. Jag håller just nu på med att mäta ut lite sten och plats för att skapa ännu fler gömställen och prång för de mindre fiskarna och för att göra små "öar" av sten med sand imellan där troffarna kan dona med sitt. Jag ser att de gärna håller till vid någon större sten och cirklar omkring vid sanden och "dansar" för varandra.
                  Sedan köpte jag tre BTN-Slimlinemoduler idag, till räk-karet, och äntligen ett litet yngelkar till Marlieriynglen som går i 80-baljan.
                  Här är en liten filmsnutt på Marlieriynglen från det lilla karet;



                  och ett par bilder på yngelkaret. Jag tror det är på 15-liter. Här skall de små få gå till sig lite innan jag levererar dom till affären runt hörnet, där det väntar ett fint Marlierikar till/för dom.
                  Som bakgrund till yngelkaret har jag använt en svart skokartonglåda som jag helt enkelt bara klippte till och tejpade upp.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    de råkar inte va så att du skänker fisk och lycka till oss zoopetare? skoja bara .ser bra ut. börjar inte ynglen bråka när dom e lite större?
                    Diskus

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      fan vad du skaffar akvarium nu hehe:P
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av danneregner
                        de råkar inte va så att du skänker fisk och lycka till oss zoopetare? skoja bara .ser bra ut. börjar inte ynglen bråka när dom e lite större?
                        Jag hoppas åtminstone att jag skänker lite glädje och inspiration med det här projektets uppdateringar - det kommer massor av bilder och filmer lite senare när jag fått till den nya "stenläggningen" i 960-karet!
                        Visst bråkar ynglen, speciellt alla jullarna - redan när de är ganska små. I mindre kar blir detta givetvis ett problem, men i mitt finns det ganska bra med utrymme, så de kan gå ganska långt ifrån varandra - men det finns såklart en gräns - snart börjar vissa av de större ynglen känna att de vill sticka därifrån och börjar då dra sig uppåt glasrutorna till vattenytan. Då kan man plocka dom relativt enkelt.
                        Undantaget är ju "prinsessorna" - Gracilisarna, ynglen där är läskigt stora nu och föräldrarna jagar inte bort dom, tvärtom, dom tycker det är toppen med "torpeder" som sköter yngelvakandet. Dessa stora yngel kommer snart att para ut sig och då blir det ännu mer liv i luckan. Jag måste nog decimera antalet Gracilis allteftersom - det bli helt enkelt för många!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av fredd
                          fan vad du skaffar akvarium nu hehe:P
                          Ja, nuförtiden har man ju inte Morsan som tjostar - och Anna-Karin är vänligt inställd till alla burkarna, såååå... fler blir det...

                          Kommentar

                          • danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

                            hmm tror du 1 par jullar 4 sesso och 4 lamporlogus(snäcklekare) skulle funka i ett 112l? eller blir de för mycke bråk mellan jullar och sessor? vill inte heller att nån av dom tar död på snäcklekarna
                            Diskus

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av danneregner
                              hmm tror du 1 par jullar 4 sesso och 4 lamporlogus(snäcklekare) skulle funka i ett 112l? eller blir de för mycke bråk mellan jullar och sessor? vill inte heller att nån av dom tar död på snäcklekarna
                              Vi gaggade lite fram och tillbaka om exakt detta i den här tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115741

                              Jag är lite tveksam till att blanda för många sorter i ett kar på runt 100-liter. Men till exempel Freddan har ju lyckats riktigt bra med detta i sitt 112-litare. Sessorna tar en förjävla massa utrymme, och det finns nog risk att de tar över ett 112-liters helt och hållet. I ett sådant kar skulle jag bara ha t.ex. ett Prinsess-par och låta dom fylla det helt med en fantastisk koloni.
                              Annars skulle kanske några jullar och lite snäcklekare funka fint i ditt kar. Jag tror nästan att du måste pröva det - för att kolla om det funkar. Skall du ha jullar och snäcklekare så se till att jullarna får ett bra grottsystem i något hörn och att snäcklekarna får en rejäl sandslätt med många snäckor så att de kan skapa och bibehålla sina revir - blir dom störda hela tiden så lägger dom av att intressera sig för varandra och leka!

                              Kommentar

                              • danneregner
                                • October 2006
                                • 1347

                                ja de e ju dom återstående malawi som simmad där nu. och efter som jag hade i nästan all sten från 300l så blir de att plocka ut de för den sandplätt som nu finns kan man inte ens klämma in 2 ordentliga snäckskal. hmm funderade på att bara ha sessor ocg en massa sten och låta dom bilda en koloni. men samtidigt vill jag ha jullar och snäcklekare. e jullar och lamprologus (får se vilken) lika lättlekta som jullar?
                                Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...