Jakten på akvariet! som senare blir jakten på innehåll!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hujedamig
    • July 2007
    • 167

    Jakten på akvariet! som senare blir jakten på innehåll!

    Jag började skriva på bloggen om mina tankar på hur mitt akvarie skall se ut och vad det skall innehålla, det kommer att bli med Tanganyika ciklider. Nu kände jag att det är lika bra att starta en tråd här under projekt för jag fick så många glada och trevliga kommentarer som sporrar en att jaga vidare. I denna tråd hoppas jag att få råd och tips på alla mina frågor rörande akvariet och dess innehåll.
    Jag utlovar redan nu mycket bilder så fort jakten ger resultat, har nyligen skaffat ny kamera med bra minneskort!!
    Jag har saxat ut innehåller från bloggen om mina tankar:

    Akvariet: Mellan 300-375 liter hade jag tänkt mig viktigt är höjden på max 50 cm (är hyfsat kortväxt (1,67) så jag vill slippa stå på en stol för att nå ner )

    Bakgrund: Jag har tittat mycket på BTN slimline, så därför är det ju bra om akvariet inte har helt konstiga mått. Eller är dom kanske väldigt lätta att såga/skära till? Jag vet att dom finns i bitar från 10 till 50 cm så det kanske löser sig. Kommer säkert fler frågor på detta när jag vet storleken på akvariet.

    Filter: Ytterfilter är det jag vill ha, jag har tittat på Eheim 2078 Professional 3 och på Eheim 2028 Professional 2, jag har läst en del om fördelar och nackdelar med all elektronik som finns i P3 och jag kan tycka att det är lite fräckt med sådant men samtidigt vill man inte att det skall gå sönder. Eftersom jag skall ha Tanganyika ciklider så har jag läst att man skall ha ett flöde i akvariet på mellan 5-8 ggr volymen på karet vilket om jag förstår det rätt gör att med omvannämda filter så behöver man komplettera med cirkulationspump? Ge gärna tips på märke och storlek.

    Botten: Biltemas blästersand.

    Belysning: Har jag dålig koll på bör läsa på mer om detta, ge gärna tips på ställen att läsa mer eller rena fakta vad man skall tänka på.

    Vatten: sist jag hade akvarie och skulle ha ciklider så hade jag tagit några stenar på stranden (fy mig ) och vattnet hamnade på ett pH på ca 8,0-8,3 så här är nog ganka bra vatten!!
    man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769
  • Guest

    #2
    Eheim pro 3e är grymma! Har själv 2st.

    Kommentar

    • Lassh
      • November 2008
      • 14

      #3
      ett tips på sand annars är bahaus sandlådesand, i mina ögon är den bra mkt snyggare än biltemas. Har för mig jag betala 40kr för en 20kg säck.

      Kommentar

      • Hujedamig
        • July 2007
        • 167

        #4
        Hittade idag ett akvarie på Blocket:


        Det är det översta med bänk som han vill ha 3500 kr för som jag är intresserad av. Jag vill verkligen ha det och kommenatererna på bloggen gjorde ju inte att jag blev mindre sugen

        Nackdelen för min del är: det är 13 mil enkel resa, får jag in det i bilen? En Skoda Fabia combi, kan man montera isär bänken.

        Andra saker som gör det svårt att köpa nu är att hela denna helgen är jag upptagen plus i veckan som kommer så det får bli nästa helg och då kan man undra om det är kvar? Jag har precis flyttat hit till denna lägenheten jag bor i och har flyttkartonger överallt eftersom jag har haft barnen hela veckan sen jag flyttade in förra helgen så jag har inte hunnit med att packa upp allt.
        man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

        Kommentar

        • Hujedamig
          • July 2007
          • 167

          #5
          Ursprungligen postat av Narii
          Eheim pro 3e är grymma! Har själv 2st.
          Ja jag är lite sugen på den om det nu blir så att jag måste köpa ett nytt filter
          man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

          Kommentar

          • Hujedamig
            • July 2007
            • 167

            #6
            Ursprungligen postat av Lassh
            ett tips på sand annars är bahaus sandlådesand, i mina ögon är den bra mkt snyggare än biltemas. Har för mig jag betala 40kr för en 20kg säck.
            Ok det hade jag inte hört att någon körde med sandlådesand, har du några bilder? Är det väldigt ljus eller? Blästersanden kostar nog 54 kr för 25 kg
            man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

            Kommentar

            • Lassh
              • November 2008
              • 14

              #7
              3500 känns dock lite dyrt för ett 375l då ett nytt går på strax över 2000, visst det var lite tillbehör men enligt mig var inte bänken nåt vidare snygg.

              Kommentar

              • Hujedamig
                • July 2007
                • 167

                #8
                Ursprungligen postat av Lassh
                3500 känns dock lite dyrt för ett 375l då ett nytt går på strax över 2000, visst det var lite tillbehör men enligt mig var inte bänken nåt vidare snygg.
                Strax över 2000 kr är väl för bara själva akvariet? Sen skall man ha bänk, ljusramp mm mm. Smaken är som baken, delad!!
                man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

                Kommentar

                • Lassh
                  • November 2008
                  • 14

                  #9
                  Mjoo det tillkommer ju lite extra för såna saker, jepp den är ju det var därför jag skrev enligt mig

                  Kommentar

                  • Hujedamig
                    • July 2007
                    • 167

                    #10
                    Någon som har koll på ungefärlig vikt på ett på akvariet enl ovan? Funderar på budfirma vad det kan gå på?
                    man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

                    Kommentar

                    • Lassh
                      • November 2008
                      • 14

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hujedamig
                      Ok det hade jag inte hört att någon körde med sandlådesand, har du några bilder? Är det väldigt ljus eller? Blästersanden kostar nog 54 kr för 25 kg
                      Den är lite mörkare än blästersand, den ser väldigt naurig ut också, ska slänga upp lite bilder nåndag framöver då vattnet har klarnat startade nämligen upp karet i tisdags.

                      Vikten på ett 250l skulle jag tro ligger på runt 60-80kg, vet att jag och polarn bar upp mitt till lägenheten utan större problem. Kostnad kan jag dock inte svara på.

                      Kommentar

                      • Limmet
                        • December 2003
                        • 217

                        #12
                        Aldrig att ett 250 liter väger så mycket... 30-40kg möjligen men jag gissar bara. Vet att mitt 320 liters inte väger såpass mkt... inte 60-80kg iaf :P

                        Beror nog rätt mkt på vad det är för ramar o så med...

                        Slimlines går bra att såga...

                        Belysning. Satsa på Philipps Aquarelle eller Power Glo till Tanganyika!
                        Mitt Tanganyika-projekt
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                        Kommentar

                        • Violator
                          • January 2009
                          • 65

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hujedamig
                          Hittade idag ett akvarie på Blocket:


                          Det är det översta med bänk som han vill ha 3500 kr för som jag är intresserad av. Jag vill verkligen ha det och kommenatererna på bloggen gjorde ju inte att jag blev mindre sugen

                          Nackdelen för min del är: det är 13 mil enkel resa, får jag in det i bilen? En Skoda Fabia combi, kan man montera isär bänken.

                          Andra saker som gör det svårt att köpa nu är att hela denna helgen är jag upptagen plus i veckan som kommer så det får bli nästa helg och då kan man undra om det är kvar? Jag har precis flyttat hit till denna lägenheten jag bor i och har flyttkartonger överallt eftersom jag har haft barnen hela veckan sen jag flyttade in förra helgen så jag har inte hunnit med att packa upp allt.

                          Nej, du kommer inte få in den i bilen - har du drag på bilen? Hyr då en täckt kärra. Jag hyrde en på OK i 5 timmar för 150:-. Om inte så kan du väl hyra en bil med drag och kärra en halvdag - smidigare och förmodligen inte dyrare än att anlita något åkeri etc som skall hämta det!

                          Kommentar

                          • Hujedamig
                            • July 2007
                            • 167

                            #14
                            Väger det verkligen inte mer än 80 kg ungefär 375 liter? Då kanske man klarar att bära det på 2 personer?
                            Pga bristen på tid just nu så får jag kanske avvakta tills jag har kommit i bättre ordning i lägenheten och att det kanske dyker upp ett akvarie lite närmare hemma.
                            Jag kom på idag att jag har ett 60 l akvarie i källaren kanske skall köra igång det och stilla den värsta abstinensen. Några snäcklekare i det kan nog bli fint. Det kan ju senare gå som yngelakvarie när det stora är på plats
                            man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

                            Kommentar

                            • Limmet
                              • December 2003
                              • 217

                              #15
                              Ni klarar bära ett 375 liters på 2 personer. np.
                              Mitt Tanganyika-projekt
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                              Kommentar

                              Arbetssätt...