Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Bästa Zoopet vänner!

I dag finns det en hel del att skriva om men först skulle jag vilja be om ert (smak)råd.

Tänker försöka ge mig på lite hemmagjort käk till kompisarna i karet så lite inhandling har nu gjorts. Nu har jag aldrig gjort detta så vet varken vilka ingredienser som fungerar eller hur mycket det skall vara av respektive sak.

Vad tror ni skulle nedanstående kombination fungera?

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0282.jpg
Visningar: 1
Storlek: 294,8 KB
ID: 2171467

Tyvärr så var det relativt lite räkor i havsmixen men en hel del annat smått och gott. Det var den ända som fanns på ICA hemma.

Jag tänker mig allt innehåll från mixen (350g), en vitlöksklyfta, sex-åtta brysselkål och 50 ml Aqua Kraut.

Kan det fungera?

Har aldrig använt Aqua Kraut tidigare så här tycker jag doseringen är särskilt svår. Tar även gärna emot tips kring hur mycket ni brukar använda till att blötlägga foder i samband med matning.

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Ok tack, då har jag fått lite information om kattsand . Den sanden använder vi inte i våra kar!!

//Inger

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kan inte ett dugg om kattsand men visst är några sorter parfymerade?

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Kattsand klumpar ju vid kontakt med vätska också. Så det kanske inte blir så bra.,

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ibland kan det ta tid Inger. Det jag förstått om kattsand just är att den är uppbyggd av en lertyp som kallas Zeolit. Har för mig att FFM innehåller fler lertyper samt att den är behandlad så att du kan lösa den i vattnet. Kattsanden blir ju mer som ett granulat, nästan grus som du lägger i karet. Så det blir nog ett pyssel att finfördela leran. Sedan så känns det tryggare med ett preparat med lertyper som är beprövade sedan länge för just akvarium och fisk.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Det är nog mycket annat i än bara lera, kan nog tänkas. :-)

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Hmm, inget svar på mitt inlägg, som är helt seriöst. Det är den där leran, som jag fastnade för .

//Inger

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Har googlat lite hur som helst, och läser att kattsand innehåller lera. Kanske den sanden skulle vara nåt - istället för flytande filtermedium? Undrar jag då som har 0 koll .

//Inger

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Enligt den beskrivningen verkar det ju mer vara ett hyfsat standard vattenberedningsmedel. Isåfall är det ju helt i enlighet med att det ska tillsättas kontinuerligt, eftersom nytt vatten drar med sig nya ämnen in i karet varje byte.

EDIT: Jävligt märkligt namnval de har gjort då med andra ord.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Det är ju ett typiskt sånt flytande filtermedia-preparat för att boosta igång nitrifikationen etc. Sen är det väl lite andra grejer i också men det är väl det som är huvudsyftet.
    Nu var det inte min mening att säga emot dig Einarsson, hoppas du utan uppfattade det så. Tycker bara det är viktigt att sära på detta medel där jag ser att huvuduppgiften är att just med naturliga ämne som tex lera skapa ett bättre vatten för fiskarna och medel som Nitrivec och liknande som många använder för att snabba upp med att etablera goda bakterier i karet (vilket jag BTW inte tror på). Alla omnämns av någon anledning som flytande filtermedia men är i min värld två helt skilda saker.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Det är ju ett typiskt sånt flytande filtermedia-preparat för att boosta igång nitrifikationen etc. Sen är det väl lite andra grejer i också men det är väl det som är huvudsyftet.
    Nja det är inte min uppfattning. Även om det nu råkar heta fluid filtermedia så omnämns det aldrig (vad jag har sätt) som ett medel som kan användas för att snabba upp tex uppstart av kar. Till skillnad från andra medel som nämns för just dessa ändamål så innehåller FFM inga bakteriekulturer eller liknande. Det beskrivs istället som ett naturmedel som binder metaller och kemikalier, smörjer och motverkar stress.

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Okelydokely - jag skall förstå!

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Är Easy Life FFM något man tillsätter kontinuerligt, eller är det en kur - som tillsätts en gång och får göra sin grej?

Tänker lite på det här som Tommy nämner i inlägg nr. 1415 - "Sagt och gjort, handmatat alla fiskar ett antal dagar, gjort dagliga vattenbyten och överdoserat med Easylife FFM."

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ok!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Här en bild på hur det kan se ut när man doserar lite extra, som synes så ser hon ganska trist ut även om hon här ser lite bättre ut än vad hon gjorde ett tag.

Namn: FullSizeRender.jpg
Storlek: 101,7 KB
ID: 2171443

På den här bilden har hon börjat bli lite bättre men som synes så är hon fortsatt realtiv mörk och ihopkrupen.

Namn: IMG_0252.jpg
Storlek: 285,7 KB
ID: 2171444

Igår kväll (då denna bilden är tagen) ser hon åter ut såhär:

Namn: DSC_3912.jpg
Storlek: 225,1 KB
ID: 2171445

Om jag nu på förmiddagen skall utgå helt och hållet från hennes beteende så ser jag inget annat än en levnadsglad tjej som kanske är lite butter över att Kungen är lite trögflörtad. Tittar jag på hennes yttre så kvarstår som sagt flammigheten i hyn. Kommer följa detta noggrant så det inte förvärras.
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 07 May 2015, 10:15.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...