Vi blir allt mer personliga i detta forum vilket gillas av undertecknad så här kommer en Sk nofilter bild på en medelåldersman på väg hem till sin familj denna kväll med en allt växande saknad. Vore ju superhäftigt om du som läsare (Ni är väl åtmonstone tre?) kan respondera med en bild på dig just nu helt oredigerad.
Senast redigerad av Tommy Vestlie; 13 May 2015, 20:36.
Tre önskningar!
Jamen… då vågar jag sätta in en film eller två till.
Jag har ett jädra stort artikeljobb som jag sitter och skriver på - och får ta lite rast då och då. Varför inte pilla med några filmer (som alla har sett tusen gånger redan, men skit samma) och boosta på discussuget.
Hej Tommy! (Om du tycker att jag OT-spammar nu så tar jag bort!).
Här är en liten film på Stendker rödturkar med yngel i ett 540-kar.
I det här karet gick tre lekpar av RT tillsammans med Ivanacara adoketa, Schackbrädesciklider, Fjärilsciklider och en jädra massa annat.
Vad som kan vara intressant att kolla på är den mörka "yngeldräkt" föräldrarna antar, för att ynglen lätt skall dra sig mot deras kroppar om de hamnar på villovägar - vilket ges ett litet exempel på mot slutet av filmen.
Jag gillar att dom är små också, blir en annan effekt då. Vet inte vad de kostar dokc, kasnke är svindyra..
Nädå, de är inte dyrare än andra tetror av samma kaliber. Så blir det dessutom billigare om man köper per 100-tals. Ös på bara Einarsson, det blir toppen i ditt kar!
Holding with you! Jag editerade lite i texten då inga Kolglödstetror syntes på filmen - men dom finns där!
Kolglödstetror kommer det även att bli ett fantastiskt sketlass av i burken här framöver - makalöst fin tetra!
Jag gillar att dom är små också, blir en annan effekt då. Vet inte vad de kostar dokc, kasnke är svindyra..
Det är lite halvOT men kolglöd är så jävla fina, funderar på att skaffa sånna, mååånga sånna.
Holding with you! Jag editerade lite i texten då inga Kolglödstetror syntes på filmen - men dom finns där!
Kolglödstetror kommer det även att bli ett fantastiskt sketlass av i burken här framöver - makalöst fin tetra!
Hej Tommy! (Om du tycker att jag OT-spammar nu så tar jag bort!).
Här är en liten film på Stendker rödturkar med yngel i ett 540-kar.
I det här karet gick tre lekpar av RT tillsammans med Ivanacara adoketa, Schackbrädesciklider, Fjärilsciklider och en jädra massa annat.
Vad som kan vara intressant att kolla på är den mörka "yngeldräkt" föräldrarna antar, för att ynglen lätt skall dra sig mot deras kroppar om de hamnar på villovägar - vilket ges ett litet exempel på mot slutet av filmen.
Hej igen, Tommy!
Vet att ämnet är mer eller mindre uttömt nu (åtminstone för min del, har la inte så mycket att tillägga ) men tänkte slänga in ett par filmer jag tog på Discus-schampionatet i Duisburg 2011, då jag var på jakt efter ett etablerat Discuspar att låta gå ett lek-kar.
Nu är det inte alla som gillar de stora, feta Stendkerdiskusarna (och de är verkligen stora), men jag hittade Solid Turk-paret här i denna montern.
Tänkte det kunde vara kul att kolla på vad som bjöds den gången!
Hej igen, Tommy!
Vet att ämnet är mer eller mindre uttömt nu (åtminstone för min del, har la inte så mycket att tillägga…) men tänkte slänga in ett par filmer jag tog på Discus-schampionatet i Duisburg 2011, då jag var på jakt efter ett etablerat Discuspar att låta gå ett lek-kar.
Nu är det inte alla som gillar de stora, feta Stendkerdiskusarna (och de är verkligen stora), men jag hittade Solid Turk-paret här i denna montern.
Tänkte det kunde vara kul att kolla på vad som bjöds den gången!
Tack Mats för ett utomordentligt bra svar. Enkelt skrivet, samtidigt väldigt informativt. (och underbara bilder)
Skulle vilja säga att det är just svar som detta som gjorde att vi kickade igång ett lekkar, dvs ren nyfikenhet var nog det största skälet till varför vi tog detta beslut. Vi vill helt enkelt uppleva och lära ännu mer om diskus och dess beteende. Är inom många områden fortfarande en gröngöling och ett av mina favoritsätt när det gäller att lära mig mer är helt enkelt att kasta mig in i det. Har en tendens att göra detta inom långt fler områden än akvaristiken .
Vi bestämde oss för detta på plats hos Jörgen i Ullared och redan i bilen på vägen hem så började vi söka information och svar på alla frågor som dök upp i huvudet. Redan här börjar stimulansen.
Skulle det nu visa sig att det enda detta resulterar i är två fiskar som simmar omkring och glor på ett lekdon så har vi redan lärt oss en hel del genom tex den dialog vi haft med både dig och Einarsson de de senaste dagarna. Finns massor att lära på en sådan här process, allt ifrån nya typer av teknisk utrustning till skötsel och vård. Andra intressanta observationer som säkerligen för många är helt ointressant är mängden avföring som lägger sig på sanden samt hur olika mängder mat fördelar sig i karet. Detta observationer som man aldrig gör i inredda kar. Lika intressant är det att följa det andra karet och vad som händer såväl vid introduktion av ny fisk som när de ledande fiskarna i gruppen försvinner. Bara för att ge några exempel.
Kan kanske upplevas som ansvarslöst att inte redan nu vet hur vi skall hantera eventuella yngel men det för helt enkelt bli nästa del av denna diskusresa.
Att amatörodla har jag inte en tanke på just nu utan det är kunskapen, upplevelsen och erfarenheten jag söker. Hade det varit syftet så hade jag dessutom valt betydligt bättre fiskar att avla på. Men helt ärligt, vad vet jag om det. Kanske går det fullständigt åt skogen, kanske blir jag helt biten. Pernilla är dessutom pådrivande till att hon så gärna vill ha smått så som sagt vem vet ...
Ja, men då har du liksom en linje klar för dig, eller er.
Att testa lite är inte fel och det är ju på detta sätt man boostar upp erfarenheter.
Om/när discusarna leker kan du låta dom bara köra på och se hur långt de tar det hela, och i det läget inte fundera så mycket på att plocka ur ynglen. När ynglen är så pass stora att de inte går i en klunga runt föräldrarna är det faktiskt ganska enkelt att håva ur dom - med långsamma, svepande håvdrag. Vad du gör med dessa yngel får helt enkelt bli, som du säger, nästa steg på lärdomskurvan.
Det skall bli intressant och spännande att följa utvecklingen, och åter igen, lycka till, Tommy!
Lämna en kommentar: