Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Bluewing
    svarade
    Det som händer med co2 samtidigt som genomluftning är väl om jag fattar rätt att du eldar för kråkorna dvs. Du tillsätter något som du samtidigt tar bort.
    Läckert med rotflis al la Tommy [emoji5]️

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ytterligare en rot har fått smaka på hammaren idag

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0331.jpg
Visningar: 1
Storlek: 506,4 KB
ID: 2171599

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Oavsett vad folk säger så syns det en rejäl skillnad på diskusarnas andning om jag sätter på en diffusor på något av innerfiltren. Däremot vädrar man ju ut Co2, men det vet du ju redan.
    Precis den skillnad jag nu ser mellan karen och det är precis som du säger en ganska stor skillnad. Skall göra VB idag samt rensa ett innerfilter så jag tänker mig slänga i det lilla svampfiltret jag har över i ett hörn för att se vad det blir för effekt på såväl andning som CO2.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Oavsett vad folk säger så syns det en rejäl skillnad på diskusarnas andning om jag sätter på en diffusor på något av innerfiltren. Däremot vädrar man ju ut Co2, men det vet du ju redan.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Har en fundering (igen):
    I våra diskuskar så har vi det oftast ganska så varmt. De med yngre fiskar lite varmare än de med vuxna fiskar. I en del kar (men sällan diskus vad jag kunnat se) så använder man luftpump och syresten. I vårt lekkar kör vi nu med ett svampfilter för filtrering och syresättning utan att få för stora vattenrörelser.

Har sedan läst en del men även här verkar åsikterna gå isär. Bidrar luftpump och syresten och/eller svampfilter till en förbättrad syresättning i ett kar med i övrigt bra filtrering eller ger det ingen som helst effekt?

Anledning till denna fundering är att jag ser en skillnad i andningsfrekvens hos de fiskarna som dår i diskuskaret kontra de som går i lekkaret där jag just nu har det någon grad svalare.

(Är medveten om CO2 effekten av att köra en luftpump i kare)

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Hahaha ja Tommys utveckling rent inredningsmässigt är ju rätt magisk

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Hahahah!
    Då är jag inte ensam om att ha lyckats ordna ett snyggt akvarium utan att ha en ordentlig hardscape från början!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    2014

Namn: 2014-08-12 21.10.20.jpg
Storlek: 138,9 KB
ID: 2171592

2015

Namn: DSC_3865.jpg
Visningar: 2
Storlek: 182,6 KB
ID: 2171593

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Hej Mats

Sitter med en liten fundering. Om det nu mot förmodan skulle bli yngel så misstänker jag att jag bör stänga av innerfiltret och lyfta ut filtermassan från det samma. En liten utmaning är dock att svampfiltret är helt nytt vilket innebär typ noll goda bakterier.

Några tankar på hur jag bör gör?
    Jag drog igång ett yngelkar från scratch. Fick mätbar nitrit i vecka tre, gjorde ett >90% VB då, med vatten från ett annat akvarium och sedan dess har jag aldrig haft några mätbara nivåer!

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Det har hänt en del sedan dess!
    Hade varit roligare att få se hela bilden...

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Hittade en bild från augusti förra året. Fick beskära den kraftigt så kvaliteten är kass men lite kul ändå.

Namn: IMG_0329.jpg
Storlek: 193,3 KB
ID: 2171591

Kungen med familj var lite mindre då

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    En försiktig start på en bösigare botten

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Kanske väldigt individuellt men hur lång tid kan det gå mellan lek?
    En vecka sen kan de definitivt vara på det igen.

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Jag har ju inte så mycket erfarenhet, men lekarna kan komma väldigt tätt .

//Inger

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Det tar alltid rätt många försök innan diskusarna lär sig. Det är helt normalt. Låt dem fortsätta försöka.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...