Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av jozi81
    Läst "ikapp" wihiiiiiii, nytt kar!! Drömmen[emoji3]
    Way bättre än det begade, synd på sprickan men allt händer av en orsak!
    Nytt är så sjukt fräscht, pengarna försvinner ändå, bara bra plöja dom i något bestående!!
    Besvikelsen har lagt sig till förmån för en stor längtan tills torsdag. Skillnaden denna gången är att ställningen nu redan är på plats så jag skulle faktiskt kunna påbörja arbetat med att snickra en möbel runt ställningen. Alltså inte sysslolös i morgon ändå

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Grattis till ett utmärkt beslut Tommy!

Själv åkte jag till Nol och hämtade mitt nya 310L på grund av en betydligt mindre "defekt" på ett begagnat kar!

[ATTACH=CONFIG]76110[/ATTACH]
    Fan det hade jag inte ens hittat. O_O Just däröfr jag köper nya kar jämt kankse.

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Grattis till ett utmärkt beslut Tommy!

Själv åkte jag till Nol och hämtade mitt nya 310L på grund av en betydligt mindre "defekt" på ett begagnat kar!

Klicka på bilden för större version

Namn: 030320142423.jpg
Visningar: 3
Storlek: 77,6 KB
ID: 2171668

Lämna en kommentar:

• jozi81
    svarade
    Läst "ikapp" wihiiiiiii, nytt kar!! Drömmen[emoji3]
    Way bättre än det begade, synd på sprickan men allt händer av en orsak!
    Nytt är så sjukt fräscht, pengarna försvinner ändå, bara bra plöja dom i något bestående!!

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Så är det helt säkerligen men för mig så blev det nog mer en känslomässig grej. Som om om någon gjort inbrott i ditt hus, visst går det att återställa den uppbrutna dörren till minst samma standard som innan inbrottet men det lämnar efter sig en känslomässig osäkerhet och den vill jag inte ha inför min hobby.

Däremot så kommer jag inte kassera karet utan snarare undersöka om det kan göra någon annan lycklig för en symbolisk summa eftersom det precis som du säger troligen inte kommer vara några problem efter en lagning.
    Haha precis så. Det funkar men det är inte 100%. Det är 99,9% och då går man och stör sig somfan på dne 0,1%-biten.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Är det kortsidan så är det egentligen inte något problem att limma dit en ny kortsida inuti akvariet men den skall förstås vara lika tjock som den gamla. Rätt gjort så blir det snarare starkare än det tidigare. För en herrans massa år sedan råkade jag ut för samma sak (slog i med en pallyftare vid transporten) och eftersom det var akut så slängde jag in en ny kortsida ovanpå den gamla och det var inga som helst problem.
    Estetiskt kommer du inte att kunna se sprickan i sig men däremot så ser det framifrån lite lustigt ut med ett dubbel så tjockt glas på ena sidan.

Så säkerhetsmässigt är det inga problem.
    Estetiskt kanske inte så snyggt
    Så är det helt säkerligen men för mig så blev det nog mer en känslomässig grej. Som om om någon gjort inbrott i ditt hus, visst går det att återställa den uppbrutna dörren till minst samma standard som innan inbrottet men det lämnar efter sig en känslomässig osäkerhet och den vill jag inte ha inför min hobby.

Däremot så kommer jag inte kassera karet utan snarare undersöka om det kan göra någon annan lycklig för en symbolisk summa eftersom det precis som du säger troligen inte kommer vara några problem efter en lagning.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Är det kortsidan så är det egentligen inte något problem att limma dit en ny kortsida inuti akvariet men den skall förstås vara lika tjock som den gamla. Rätt gjort så blir det snarare starkare än det tidigare. För en herrans massa år sedan råkade jag ut för samma sak (slog i med en pallyftare vid transporten) och eftersom det var akut så slängde jag in en ny kortsida ovanpå den gamla och det var inga som helst problem.
    Estetiskt kommer du inte att kunna se sprickan i sig men däremot så ser det framifrån lite lustigt ut med ett dubbel så tjockt glas på ena sidan.

Så säkerhetsmässigt är det inga problem.
    Estetiskt kanske inte så snyggt

Lämna en kommentar:

• Bobby
    svarade
    Jag hade nog inte heller vågat chansa med en såpass stor skada på karet även om jag är lite av den chanstagande typen.
    En lagning med en extra glasskiva skulle fungera utmärkt, men jag hade inte accepterat utseendet som hade blivit med den fula lagningen.
    Så du gör helt rätt tycker jag.
    Du får se det som att du har ett bra "projektkar" om du nån gång får tillgång till en lokal med golvbrunn

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Vad gäller säljaren så har jag ingen aning om han läser projekttrådarna på Zoopet men vill oavsett det verkligen lyfta fram honom som en oerhört sympatisk och trevlig gentleman med ett stort hjärta som troligen varit lika nedstämd och bedrövad över vad som hänt som jag. Vi har haft en väldigt bra dialog under dagen idag där han visat att vad som är viktigast för honom är att jag får uppfylla min vision om ett nytt och större diskuskar och trots att jag inte kan kräva något alls av honom så har han självmant erbjudit en ekonomisk uppgörelse där han valt att återbetala hälften av köpeskillingen. Underbart att det fortfarande finns människor som honom. Det hedrar honom verkligen.
    Trevligt när det är på det sättet.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Har nu funderat ett antal varv, försökt att ta till mig av alla synpunkter och goda råd och fattat ett beslut.

Blev ingen bra start med det kar som nu står hemma, känner helt enkelt inte att jag litar på det även om glasmästaren nu var väldigt säker på sin sak att den lagning han erbjöd skulle ge mig den trygghet jag söker. Det är väl lite som när en människa bryter ett förtroende, det kan ta tid innan man på riktigt vågar lita på den personen igen, i vissa fall kanske man aldrig kommer göra det fullt ut.

Har nu därför beställt ett nytt 720 helglas som kommer levereras på torsdag nästa vecka. Projektet kommer alltså fortskrida med en förhöjd kvalitet men med ca 1 veckas fördröjning.

Vad gäller säljaren så har jag ingen aning om han läser projekttrådarna på Zoopet men vill oavsett det verkligen lyfta fram honom som en oerhört sympatisk och trevlig gentleman med ett stort hjärta som troligen varit lika nedstämd och bedrövad över vad som hänt som jag. Vi har haft en väldigt bra dialog under dagen idag där han visat att vad som är viktigast för honom är att jag får uppfylla min vision om ett nytt och större diskuskar och trots att jag inte kan kräva något alls av honom så har han självmant erbjudit en ekonomisk uppgörelse där han valt att återbetala hälften av köpeskillingen. Underbart att det fortfarande finns människor som honom. Det hedrar honom verkligen.

Nu tar vi nya tag och planerar in en akvariehelg nästa helg istället.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ring Kent i Nol, det är ju standardmått så han tar hem det från Imazo på blixtfart och du får bra pris och lär inte få några bekymmer med garantier eller något där om det skulle strula.

Lämna en kommentar:

• Mathias Nilsson
    svarade
    Några som kan tänkas ha sådant här på lager?
    Det lär finnas, leveranstiden är minimal via Imazo annars.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Yep! Nols Ciklidhobby!
    (Det finns andra bra akvariebutiker också )
    Några som kan tänkas ha sådant här på lager?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ok. Jag tror jag är tyst med vad jag tänker om den sprickan, men säger magkänslan att det är rätt att laga så är det väl kanske rätt för dig?....

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Nol förmodligen.

[ATTACH=CONFIG]76107[/ATTACH]
    Yep! Nols Ciklidhobby!
    (Det finns andra bra akvariebutiker också )

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...