Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• jozi81
    svarade
    Mitt första Diskusakvarium

Mm, tankar som är helt korrekta dom med. I mitt 250 långa kar tycker jag iofs det funkar med svart. Just avslut jag försöker undvika. Men belys inte baksidan och rejält med rötter är ju ett grundtips. Jag tror helt ärligt jag har köpt min sista bakgrund.
    Senast redigerad av jozi81; 23 May 2015, 13:32. Anledning: j

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Såhär skrev Pia

Ursprungligen postat av PiaJo
    Njae... Inte i min personliga smak så är det inte det men det är ju jag det.

jag hade satsat på en rejäl bakgrund eller alternativt en slimline, det gör i mitt tyckte att man "ramar" in karet och det blir en helhet. En "riktig"bakgrund för mig blir en del av inredningen istället för nåt man vill dölja typ, en svart bakgrund blir väldigt platt och får inte samma djupkänsla i mitt tycke men detta är helt mina personliga åsikter och smaken är som röven, klôven..

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Jag kör med helsvart bakgrund i 240 karet och har varit väldigt nöjd med det. Nu har jag iof haft valle som en vägg framför. Min första tanke var att använda svart även i 720 karet men började fundera lite kring detta efter det att Pia flaggade för att det kanske inte blir helt hundra i ett såhär stort kar.

Lämna en kommentar:

• jozi81
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jag anser dock (även om det är högst personligt) att det är snyggare att måla baksidan av karet svart än att ha en amazonas slimline. Eller sätta solfilm. Jag har ju testat båda.
    Håller med Einarsson här, då får du inget avslut utan med rätt inredning ser det ut som karet bara fortsätter bakåt i mörkret! Sen lägger du dom stålarna på firrar istället!

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Jag anser dock (även om det är högst personligt) att det är snyggare att måla baksidan av karet svart än att ha en amazonas slimline. Eller sätta solfilm. Jag har ju testat båda.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jag har ju den i mitt Juwel och den ter sig ändå ganska mörk i vatten.
    OK, fick med en "plansch" när jag köpte ALU karet. Nu är ju inte planscher det roligaste som finns men tänker att istället för det abrupta slutet som en BTN bakgrund ger så skulle en lite anonymare plansch som man egentligen inte ser riktigt förrän man verkligen tittar in i karet ger en djupare känsla.

Troligen så är det bara i min hjärna den känslan skapas medan i verkligheten så blir det betydligt snyggare med en BTN. Kan du inte lägga ut en bild på ditt Juwel?

En liten bit av planschen som jag hittade på nätet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2007102810645114.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,0 KB
ID: 2171680

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Jag har ju den i mitt Juwel och den ter sig ändå ganska mörk i vatten.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Svårt att visualisera hur det kommer se ut och om det kommer passa med mitt tänk på inredning. Funderar på BTN Amazonas slimline. Blir den för ljus så att rötter, löv och botten inte kommer fram som sig bör?

Namn: amazonas_60_all1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 58,8 KB
ID: 2171677

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    En sån firre tycker ajg du ska satsa på.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kanske skall man putsa glaset idag?

They would be even more majestic if they weren't quite so goofy-looking. Nice dodges by the diver. Who appears to be cleaning the tank from the inside.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Tanken var en praktisk akvarielördag, den har hittills varit mest teoretisk. Texterna att läsa tar liksom aldrig slut.

Namn: IMG_0375.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,9 KB
ID: 2171676

Lämna en kommentar:

• jozi81
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Någon trådföljare som kan tänkas tycka till om följande byggtankar?
    (Om nu min text går att förstå utan skiss, kanske ännu svårare än fredag kväll)

Har nu en ställning till akvariet som är 60 cm djup, 64 cm hög och 200 cm lång.

Tanken är att bygga en vit möbel runt denna ställning.
    Tänker någon form av skiva som läggs som bottenplatta under karet och då följaktligen ovanpå ställningen. Denna skiva kommer vara lika lång och djup som ställningen plus det som skivorna som används bygger. Låt oss säga 1,8 cm bara för att förenkla denna redan komplicerade text.

Skivan läggs kant i kant med ställningens bakre och högre del samtidigt som den sticker ut 1,8 cm över ställningens främre och vänstra del.

Karet placeras sedan kant i kant med skivans främre och vänstra del vilket följaktligen lämnar en fri yta på ca 1,8 cm på skivans bakre och högre del.

Samma typ av skiva används sedan för att bygga en vägg bak karet och på karets högra del. Denna skiva monteras ovanpå den fria yta på 1,8 cm som finns över bak och till höger.

Samma typ av skiva används sedan för att bygga en front framför ställningen. Denna skiva monteras under den fria yta på ca 1,8 cm som finns under fram och till vänster om ställningen.

Kan detta fungera. Några problem med att karet kommer stå på en läpp som sticker ut utanför ställningen?

Gick det att förstå över huvudtaget?
    Går att förstå och borde fungera u.a!

Jag hade en gång en aluställning med en skiva ovanpå som stack ut framme och på sidorna, sen var det en snygg front som man kunde "hänga" på utsticket. Extremt lätt att bara lyfta av och få tillgång under karet.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Någon trådföljare som kan tänkas tycka till om följande byggtankar?
    (Om nu min text går att förstå utan skiss, kanske ännu svårare än fredag kväll)

Har nu en ställning till akvariet som är 60 cm djup, 64 cm hög och 200 cm lång.

Tanken är att bygga en vit möbel runt denna ställning.
    Tänker någon form av skiva som läggs som bottenplatta under karet och då följaktligen ovanpå ställningen. Denna skiva kommer vara lika lång och djup som ställningen plus det som skivorna som används bygger. Låt oss säga 1,8 cm bara för att förenkla denna redan komplicerade text.

Skivan läggs kant i kant med ställningens bakre och högre del samtidigt som den sticker ut 1,8 cm över ställningens främre och vänstra del.

Karet placeras sedan kant i kant med skivans främre och vänstra del vilket följaktligen lämnar en fri yta på ca 1,8 cm på skivans bakre och högre del.

Samma typ av skiva används sedan för att bygga en vägg bak karet och på karets högra del. Denna skiva monteras ovanpå den fria yta på 1,8 cm som finns över bak och till höger.

Samma typ av skiva används sedan för att bygga en front framför ställningen. Denna skiva monteras under den fria yta på ca 1,8 cm som finns under fram och till vänster om ställningen.

Kan detta fungera. Några problem med att karet kommer stå på en läpp som sticker ut utanför ställningen?

Gick det att förstå över huvudtaget?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av simpson
    Om du nu ändå köper ett nytt, varför inte se till att få ett akvarie med mer höjd så det ger bättre utrymme för plattfiskar?
    Har ju just ett sådant kar ståendes i vardagsrummet och det känns väldigt rymligt, längden och djupet ger bra förutsättningar för flera revir och eller en lekplats samtidigt som det passar väldigt bra in i rummet.

Lämna en kommentar:

• simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Tror att jag nu vet hur ett barn skulle uppleva det om hen fick talat om för sig 10:00 den 24/12 att julafton i år är inställd. Jobbade med det nya karet till sent igår kväll när jag upptäckte en skada i ett av sidoglasen som gjorde att jag inte vågade gå vidare med provfyllningen. Visserligen är karet tätt men med så stor volym vore det idioti att ignorera en glasskada.

Förstår nu hur oerhört kul jag tycker det är med akvaristik och hur enormt mycket jag laddat upp för detta spännande 720 projekt för jag kan faktiskt inte minnas när jag blev så besviken och nedstämd sist.

Efter att ha suttit på golvet och bara tittat besviket på karet en längre stund så beslutade jag mig för att ta kvällen och sova på saken.

Vaknade ännu tidigare än vanligt med en hjärna som övergått från besvikelse till snarare en inställning över att problem är till för att lösas. (OK erkänner även besvikelsen är kvar hos mig)

Redan vid 04:30 i morse så hade de första mailen gått ut till flera glasmästare samt även en förfrågan till en handlare om ett nytt 720 kar.

Har just nu ingen aning om var detta landar, och helgens inredningsaktivitet kan man nog konstatera som inställd men att detta skall ske på ett eller annat sätt råder det ingen tvekan om.
    Om du nu ändå köper ett nytt, varför inte se till att få ett akvarie med mer höjd så det ger bättre utrymme för plattfiskar?

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...