Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Just nu ser det inte klokt ut, det är lite som när man klipper ned buskarna i trädgården inför det som komma skall. Samtidigt så flyter det omkring en massa bös som så småningom kommer landat på botten.

Ser troligen ut att vara bortom all kontroll men tro det eller ej, jag har en plan

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4201.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,2 KB
ID: 2171604

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Fast å andra sidan, en sumpkille är väl inte rädd för lite smuts
    Förhoppningsvis ska jag inte behöva vara det lika mycket längre. ;P Inte så mycket fisk i det karet heller så behöver inte mata så mycket.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Man får väl pröva ändå. Blir ju väldigt varierad kost.
    Fast å andra sidan, en sumpkille är väl inte rädd för lite smuts

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Fungerar jättebra, samtliga fiskar äter den, osäker dock om du skulle vilja använda eftersom den smutsar ned en del.
    Man får väl pröva ändå. Blir ju väldigt varierad kost.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Hur har det gått med hemmagjorda maten sen?=
    Fungerar jättebra, samtliga fiskar äter den, osäker dock om du skulle vilja använda eftersom den smutsar ned en del.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Hur har det gått med hemmagjorda maten sen?=

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ja det är flera gånger som jag av misstag har sopat till en diskus i skallen med något redskap eller handen. Oftast så står de bara kvar som om ingenting hänt, de fattar inte ens att man har gett dom en knytnäve i fejset.
    Lite bös har sjunkit ned nu på egenvalda platser medan en del ligger och guppar i vänstra hörnet. Två lite större bitar har skjutit sig fast med spetsen ned i sanden i bakkant.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Äsch diskus är stora robusta fiskar som tål lite stryk
    Ja det är flera gånger som jag av misstag har sopat till en diskus i skallen med något redskap eller handen. Oftast så står de bara kvar som om ingenting hänt, de fattar inte ens att man har gett dom en knytnäve i fejset.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Haha fiskarna får väl ducka om det kommer något.
    Äsch diskus är stora robusta fiskar som tål lite stryk

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Lite avis på sumpen men visst talade vi om Einarsson Sump AB i närtid?

I övrigt så påminner mitt kar just nu om Stjärnornas Krig och någon form av meteorregn nu när det flyter omkring en sprängd rot och lite löv i det strömmande. Har tillräckligt med vatten i sig så de flyter inte längre vid ytan utan cirkulerar runt i karet just som svävande objekt
    Haha fiskarna får väl ducka om det kommer något.

Jag funderade ju på om jag ska sammanfatta/dokumentera sumpbygget på något sätt, och hur allt funkar, men jag vet inte riktigt var jag skulle börja isåfall, kanske bättre om folk ställer frågor vad de är osäkra på så kan jag svara på det i så god detalj jag kan.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Lite avis på sumpen men visst talade vi om Einarsson Sump AB i närtid?

I övrigt så påminner mitt kar just nu om Stjärnornas Krig och någon form av meteorregn nu när det flyter omkring en sprängd rot och lite löv i det strömmande. Har tillräckligt med vatten i sig så de flyter inte längre vid ytan utan cirkulerar runt i karet just som svävande objekt

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    På tal om att mixtra med vattenvärden så överväger jag att småfiltrera lite torv, nu när man har sump och allt. Kanske fiskarna tycker det är lite mysigare.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kan konstatera att man kan hålla ett stabilt PH även vid syretillförsel med luftfilter och syresten genom att bromsa lufttillförseln något samtidig som man ökar mängden CO2.

Även efter vattenbyte så orkar systemet dra ned PH från kranvattnets PH till önskar värde samtidigt som syre tillförs.

Kör så här ett tag så får vi se om jag ändrar uppfattning längre fram.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Skadar aldrig med syretillförsel i filter, mer syre, mer bakterier.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det som händer med co2 samtidigt som genomluftning är väl om jag fattar rätt att du eldar för kråkorna dvs. Du tillsätter något som du samtidigt tar bort.
    Läckert med rotflis al la Tommy [emoji5]️
    Precis så är det ju. Jag tror dock mig att under ett kort test att genom att inte mata påför fullt från luftpumpen och öka på CO2 tillförseln så kan jag bibehålla PH värdet i karet vilket borde betyda samma nivå CO2 i karet fast med mer syre men att det kostar CO2 för att uppnå detta.

Otur när jag tänker?

Har nu även bytt vatten i de två diskuskaren, rensat ett innerfilter samt slängt i den av hammaren mosade roten. Den ligger och flyter omkring nu så får vi helt enkelt se var karet bestämmer att de olika delarna skall landa.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...