Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det är ju vanligt att folk "limmar igen" bottenborrade kar och det funkar hur bra som helst. Men då är skadan mitt i glaset och man kan limma med en större glasbit bara. Är glaset skadat så vet man å andra sidan inte vad det förorsakar för spänningar.
    720 liter på golvet är ju inte heller gratis. Så det är viktigt att du själv tror på åtgärden oavsett vad glasmästaren säger. Jag har haft 460 liter i golvet och vet hur det blev, så här är det tredubbla hängslen och livremmar som gäller. Vad är det för bottenplatta under golvet där du bor?
    Betong

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Svårt at beskriva, det är en mindre spricka som formar sig som ett löv in i glaset. Den går inte genom glaset. Sitter på kortsidan.

Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender.jpg
Visningar: 1
Storlek: 216,5 KB
ID: 2171666

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Det är ju vanligt att folk "limmar igen" bottenborrade kar och det funkar hur bra som helst. Men då är skadan mitt i glaset och man kan limma med en större glasbit bara. Är glaset skadat så vet man å andra sidan inte vad det förorsakar för spänningar.
    720 liter på golvet är ju inte heller gratis. Så det är viktigt att du själv tror på åtgärden oavsett vad glasmästaren säger. Jag har haft 460 liter i golvet och vet hur det blev, så här är det tredubbla hängslen och livremmar som gäller. Vad är det för bottenplatta under golvet där du bor?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Förstår det du säger. Var exakt är skadan? Sitter den bra till?

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Förstår hur du känner Tommy!
    När jag skaffar nya burkar är det alltid nytt som gäller.
    För en 30-40 år sedan drog man väl hem nåt begagnat skit - men köpa nytt, standard eller måttbeställt, det är grejen!
    Ett stort kar skall inte innebära några som helst bekymmer, förutom att bära in det och få det på plats, så se bara till att få hem en ordentlig burk nu - och ös på!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ja jättetråkigt för dig Tommy. Tror du blir tryggare ändå nu med ett helt nytt kar. Det gamla lär du ju få tillbaka pengarna för. Stativet passar ju nästa kat om det är samma du funderar på?

Ja filmen där på slutet var helläcker. Man behöver titta på sånt när man deppar. Ren medicin.
    Karet var fyllt hos säljaren och har varit det i över ett år så att kräva honom på några pengar tycker jag inte är rättvist. Även om vi tyckte transporten gick väldigt smidigt helt utan komplikationer så kan ju detta lika gärna hänt under transporten.

Frågan nu är om man skall gå på Majornas glas rekommendation och laga karet eller se köpet som förlorade pengar och köpa ett nytt med allt vad det innebär både ekonomisk, transport, bära ut det vi har nu igen etc etc.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ja jättetråkigt för dig Tommy. Tror du blir tryggare ändå nu med ett helt nytt kar. Det gamla lär du ju få tillbaka pengarna för. Stativet passar ju nästa kat om det är samma du funderar på?

Ja filmen där på slutet var helläcker. Man behöver titta på sånt när man deppar. Ren medicin.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag fick mig en liten stund med en dator och kunde inte låta bli att kika in här...
    Så jag tänkte att en liten uppgaskningsfilm kunde vara på sin plats!
    Tack Mats. Just nu känner jag mig mest frustrerad över att man hela tiden tvingas vara expert på precis allt. Nu har jag ett glasproblem, jag vänder mig till glasexperter men tycker inte jag för några tydliga svar.

Det här med att starta upp ett såhär stort kar känns just nu lite som att starta upp med Diskus första gången, dvs gör det inte!, det är allt för svårt med allt för stora risker med den lilla skillnaden av att då handlade det om man skulle lyckas hålla djuren vid liv, nu mer om man kommer orsaka en explosion i vardagsrummet och 720 liter vatten på golvet eller inte

Lämna en kommentar:

• Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Tack för info, var har du hämtat priserna?
    Nol förmodligen.

Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-05-22 kl. 12.13.08.png
Visningar: 1
Storlek: 22,4 KB
ID: 2171665

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Är det helglas du skall ha?
    Ett nytt 720 kostar 5150.-, ett med ram kostar 4295.-
    Tack för info, var har du hämtat priserna?

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Jag fick mig en liten stund med en dator och kunde inte låta bli att kika in här...
    Så jag tänkte att en liten uppgaskningsfilm kunde vara på sin plats!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Blev en blixtvända hem där jag fick besök av Majornas glas som jag förstår skall vara duktiga på akvarium. Enligt honom bör det räcka med att limma på en ny 8 mm glasskiva på insidan av den i existerande. De hade dock ingen tid att göra. Har sedan pratat med Lindome glas som kanske kan komma i eftermiddag och fixa det.

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Väldigt trist med karet... hoppas du för löst problemet kvickt!

Den där discusfilmen var ju dregelvarning på

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Boys & Girls!
    Trist att läsa om skadan på karet. Hoppas att du snart är igång med en ny burk, och härliga inredningsgrejer.
    Om man nu inte fryser på den typ av ”bôsiga” inredningar vi har talat om på senare tid och vill ha en ”tjusigare” look i karet med växtlighet o.s.v. så kan ju en inredning typ denna vara något att fundera på:

https://www.youtube.com/watch?v=bT1gEStC2Hw
    Så vackert så jag blir nästan blöt i ögonen

//Inger

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Boys & Girls!
    Trist att läsa om skadan på karet. Hoppas att du snart är igång med en ny burk, och härliga inredningsgrejer.
    Om man nu inte fryser på den typ av ”bôsiga” inredningar vi har talat om på senare tid och vill ha en ”tjusigare” look i karet med växtlighet o.s.v. så kan ju en inredning typ denna vara något att fundera på:

Hier der 2. Teil des Diskus Aquascapes. Jetzt mit Besatz. http://www.aquascaping-symphony.de Das Video wurde von http://www.diskus-direkt.de gefilmt.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...