Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Wiie
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Bläddrade lite snabbt igenom några av min första inlägg i projekttråden och kan konstatera att karet utvecklats en aning sen dess

[ATTACH=CONFIG]73578[/ATTACH]
    Diskusarna har växt på bra!

Lämna en kommentar:

• Madde2008
    svarade
    Det där skall jag försöka härma i helgen! Ska bli kul!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Yes det är Anubias i kombination med rötter och trollhassel.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1586.jpg
Visningar: 3
Storlek: 178,2 KB
ID: 2165530

Lämna en kommentar:

• Madde2008
    svarade
    Hej där!
    Är det Anubias du har fäst på grenen som liknar trollhassel? Jag är ute och jagar inspiration till mitt eget kar och tycker det ser mycket fint ut. Det händer något och man får lite liv i akvariets inredning.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Kan tro det ja Du, Tommy, hur gör du med dina diskusar när du åker på semester? Bara Nyfiken.
    Tack för mattipset

Namn: DSC_1870.jpg
Visningar: 2
Storlek: 306,9 KB
ID: 2165528

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Jag vill egentligen ha en foderautomat där jag själv kan kontrollera dosen. En sån som har typ 14 fack så jag kan fylla på facken med exakt så mkt mat jag vill att de ska få per gång, Eheim FUNKAR men det är väldigt svårt att kontrollera hur mkt mat som faktistk skickas i. :/

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Jag har en gräns på två veckor, sedan får jag separationsångest modell svår. Vill inte låta diskusarna vara utan mat så länge. Så jag kör med Eheims Twin feeder som jag fyller med en mix med Tetrabits. till Diskusarna Dr. Bassleer Chlorellafoder och Standard till bottenlevande fiskar. Sedan ställer jag några engångskoppar som är fyllda med Ernst (L330) och Arne (LDA031)-mat som pytsas i karet från blomvattnaren var 3:e dag.
    Ställer mataren på relativt låg dos per dag så att fodret räcker i 2 veckor. Så jag har idag 3 st Eheim Twin feeder till Diskus och asienkaret samt mitt 180. Lidot kör jag med Juwels egen matare som är kopplad till en luftpump för att torka granulatet. Eheims twin har ju en egen fläkt som löser det hela. Skulle gärna ha haft JBLs variant men den säljs inte i Sverige vad jag vet. Den har ju en extra stor foderbehållare som rymmer 375 ml med extrabehållare. Men nu är det Eheim Twin Feeder som gäller här. Den funkar kanon till flingor och granulat.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kan tro det ja Du, Tommy, hur gör du med dina diskusar när du åker på semester? Bara Nyfiken.
    Bra fråga, har inte ställts inför den utmaningen ännu då det hittills alltid har varit någon hemma, med undantag för några dygn. Seneye hjälper mig ju hålla koll på alla värden och larmar om något går snett. Diskusarna har inget problem med att äta granulat vilket jag ger med hjälp av en foderautomat men om jag skulle lita på den tex över en tvåveckorsperiod känner jag mig tveksam till. Med tanke på den överdrivna filtreringen jag har så borde det heller inte vara några problem att låta bli att byta vatten under en period.

Hur gör du?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Och jag gillar faktiskt både den första och den sista layouten lika mycket
    Det gör faktiskt jag med, fiskarna däremot gillar nuläget betydligt bättre

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Och jag gillar faktiskt både den första och den sista layouten lika mycket

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Bläddrade lite snabbt igenom några av min första inlägg i projekttråden och kan konstatera att karet utvecklats en aning sen dess

Namn: DSC_1732_Fotor_Collage.jpg
Visningar: 1
Storlek: 327,7 KB
ID: 2165526

Lämna en kommentar:

• Wiie
    svarade
    Tack. Det är en rejäl rot som står på två "ben" i framkant. Ett i vänster hörn fram, och som du ser på bilden, ett andra ben strax höger om mitten fram. Roten går sedan som en "halvmåne" hela vägen till bakglaset med gott om utrymme under roten. Gick det att förstå?
    Klockrent!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Wiie
    Riktigt härligt när du utnyttjar höjden i Lido. Lite nyfiken på om roten går enda bak eller vad har du där bakom??
    Tack. Det är en rejäl rot som står på två "ben" i framkant. Ett i vänster hörn fram, och som du ser på bilden, ett andra ben strax höger om mitten fram. Roten går sedan som en "halvmåne" hela vägen till bakglaset med gott om utrymme under roten. Gick det att förstå?

Lämna en kommentar:

• Wiie
    svarade
    Ser kanske mer ut som IRL på bild en på film?

[ATTACH=CONFIG]73549[/ATTACH]
    Riktigt härligt när du utnyttjar höjden i Lido. Lite nyfiken på om roten går enda bak eller vad har du där bakom??

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...