Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Hej Tommy!

Du har ju oroat dig lite över att inte få till tillräcklig vattenrörelse med de pumpar du har hemma, men jag tror nog inte du behöver fundera så mycket över det!
    Mina löv har alla samlats i ett hörn av akvariet och jädrar vad snyggt det bev när jag föste ut de nu halvförmultnade löven över hela botten! Jag lär ju få upprepa den här proceduren många gånger om jag inte vill ha alla löv i en hög, men som sagt; jag har bara en 1800-literspump i min balja och den räcker mer än väl för att blåsa rent på botten i de delar av karet där jag har naken sandbotten!

Missade du det här inlägget kanske?
    https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1737117
    Men du, en bild på nuläget är ju ett måste

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jag säger inget.
    Ett filter per fisk, gammal norsk måttenhet

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Kände idag att jag inte vill kompromissa på min vision om att få till 2 meter strömt amazonasflodvatten så jag komplettera projektet med en fx6a idag.
    Jag säger inget. Fast du behöver nog inte använda filter för flödets skull, det kan du ju ha streamers till som är lättare att positionera och justera.
    Senast redigerad av Einarsson; 25 May 2015, 17:37.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Hej Tommy!

Du har ju oroat dig lite över att inte få till tillräcklig vattenrörelse med de pumpar du har hemma, men jag tror nog inte du behöver fundera så mycket över det!
    Mina löv har alla samlats i ett hörn av akvariet och jädrar vad snyggt det bev när jag föste ut de nu halvförmultnade löven över hela botten! Jag lär ju få upprepa den här proceduren många gånger om jag inte vill ha alla löv i en hög, men som sagt; jag har bara en 1800-literspump i min balja och den räcker mer än väl för att blåsa rent på botten i de delar av karet där jag har naken sandbotten!

https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1737117
    Kände idag att jag inte vill kompromissa på min vision om att få till 2 meter strömt amazonasflodvatten så jag kompletterade projektet med en fx6a idag.
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 25 May 2015, 17:37.

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Hej Tommy!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ytterligare en pusselbit ramlade precis på plats i 720 projektet genom att en herre som gärna vill ge pilotkaret en ny chans kommer och hämtar det i morgon. Känns bra av flera anledningar, trist att behöva skrota något som hos rätt vårdtagare har potentialen att bli något riktigt bra samtidigt som det nu frigör platsen för det kommande karet.

Har under tiden passat på att använda det som mall när jag labbat med allt från inredning till belysning. Känns som att jag är hemma nu när de gäller placering av alla rötter, ser redan nu framför mig hur diskarna simmar mellan dess rotsystem.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Har inte riktigt landat frågan när det gäller belysning ännu, men vill gärna hitta en lösning där jag kan kontrollera ljuset individuellt för olika zoner i karet. Lutar alltså åt någon form av spottar eventuellt en kombination med en ramp över halva karet och spottar över andra halvan. Har bollat en del med en handlare som skall ta fram lite olika förslag till veckan. Var även en sväng på Ikea som har väldigt smidiga spottar som man kan lägga direkt på glaset men utan att egentligen kunna något om detta så kändes deras kapacitet för dålig plus att jag upplevde ljuset som lite för varmt.

Gällande filtrering tänker jag mig göra ett försök med de 3 filter jag har men troligen då utan strilrör för att nyttja deras fulla kapacitet. Hade först en tanke om att köra alla utblås från vänster kortsida och alla utsug vid höger kortsida, detta för att simulera ett mer flodliknande beteende. Har inte riktigt gett upp denna tanken men det blir lite bökigare med längre slangar vilket i sin tur snor kapacitet från filtren och eftersom jag inte ens är säker på att filtren räcker till utan bromsklossar som långa slangar så lutar det åt att göra som jag har det idag fast utan strilrören. Dvs tre utblås, ett i vardera hörn och ett mitten som trycker ytvattnet mot framglaset samt utsug på samma plaster.

Tror man skulle få ett mer naturligt beteende att beskåda om man kunde få till en ett skapligt strömt vatten från en kortsida till en annan i kombination med den inredning jag nu satt men är tveksam till om mina nuvarande prylar orkar med det.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Hur tänker du nu då med belysning och jag frågade tidigare om filterlösning, men bumpar frågan igen. Hur gör du med det?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ekskiva och lister på plats (Premiärtur för bilens dragkrok )

Fick även tag i två nya rötter via annons på FB så nu har sju lite större rötter placerats ut i pilotkaret där jag tror att jag vill ha dem. Tre kanske fyra av dem kommer jag behöva silikonera fast när karet kommer sedan. Placeringen känns nu toppenbra men mycket kan förändras i samband med lite vatten och belysning

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Skulle också slå till på den skivan. På ett helglas så skulle jag för egen del lägga frigolit eller liknande för att jämna ut ev. kommande skevheter i skivan. Störs man av frigoliten visuellt så kan man limma en tunn list längs den så syns den inte.
    Kanske räcker med något i tjocklek av ett liggunderlag eller ännu tunnare i form av en skumplastduk som används under golv? I så fall borde karets vikt trycka ned det såpass mycket så att det inte syns?

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    To be fair, med inredningen på de sista två bilderna så hade du ju inte sett baken av karet oavsett, så svart hade nog funkat lika bra. :P
    To be fair, med inredningen på de två sista bilderna ser man ju ganska tydligt baken på karet. Bakgrunden utgör en, i mina ögon, snygg fond. Svart hade givetvis funkat lika bra, med den lilla skillnaden att jag med bakgrunden fick ett formidabelt filter.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Skulle också slå till på den skivan. På ett helglas så skulle jag för egen del lägga frigolit eller liknande för att jämna ut ev. kommande skevheter i skivan. Störs man av frigoliten visuellt så kan man limma en tunn list längs den så syns den inte.

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Jodå för sjutton, bara den är tillräckligt plan, men du kan ju lägga något emellan den och karet!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Annars har de ju grymt stora redmoor på Herkules Zoo! Måste du handla idag verkligen?

Nejdå, det är ingen panik. Var dock på Herkules i veckan och tyckte inte att jag hittade något men har bollat belysning med Jörgen i helgen så det blir en sväng dit till veckan.

Står på Hornbach nu. En ekskiva på 26*600*2400 borde väl fungera bra som skiva under karet?

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    ...Hade önskat köpa ytterligare en rot men hittade ingen mer på Hornbach igår vilket troligen är enda platsen som säljer redmorerötter och har öppet på söndag.
    Vattenbyte i 120 karet får att hålla detta fräscht till vad som komma skall.
    Annars har de ju grymt stora redmoor på Herkules Zoo! Måste du handla idag verkligen?
    Senast redigerad av Mr Woods; 24 May 2015, 11:08.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...