Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Mr Woods
    svarade
    Är det helglas du skall ha?
    Ett nytt 720 kostar 5150.-, ett med ram kostar 4295.-

Lämna en kommentar:

• Jesper Broman
    svarade
    Fan vad surt!
    Oftast så går det ju utmärkt att köpa begagnat och det är nästan omöjligt innan köp att syna precis allt. Jag har haft tur varje gång jag köpt begagnat men förstår din besvikelse.
    Snacka om antiklimax!

Lider med dig

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Tror att jag nu vet hur ett barn skulle uppleva det om hen fick talat om för sig 10:00 den 24/12 att julafton i år är inställd. Jobbade med det nya karet till sent igår kväll när jag upptäckte en skada i ett av sidoglasen som gjorde att jag inte vågade gå vidare med provfyllningen. Visserligen är karet tätt men med så stor volym vore det idioti att ignorera en glasskada.

Förstår nu hur oerhört kul jag tycker det är med akvaristik och hur enormt mycket jag laddat upp för detta spännande 720 projekt för jag kan faktiskt inte minnas när jag blev så besviken och nedstämd sist.

Efter att ha suttit på golvet och bara tittat besviket på karet en längre stund så beslutade jag mig för att ta kvällen och sova på saken.

Vaknade ännu tidigare än vanligt med en hjärna som övergått från besvikelse till snarare en inställning över att problem är till för att lösas. (OK erkänner även besvikelsen är kvar hos mig)

Redan vid 04:30 i morse så hade de första mailen gått ut till flera glasmästare samt även en förfrågan till en handlare om ett nytt 720 kar.

Har just nu ingen aning om var detta landar, och helgens inredningsaktivitet kan man nog konstatera som inställd men att detta skall ske på ett eller annat sätt råder det ingen tvekan om.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Allt är enligt vattenpasset spikrakt men har identifierat luftficka på strax under en mm mellan ställning och kar i ett av hörnet. Kommer garanterat sätta sig när jag fyller vatten i karet men blir det då spänningar i glaset? Justerar och justerar men lyckas inte bli av med den.

Några tankar?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Vad ska du förresten köra med för filterlösning?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Du Tommy..... det där med bilder medan man håller på? Ringer det någon klocka?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Inte ett dugg avundsjuk.. Inte alls, inte alls...
    Och jag är inte alls nervös inför vattenfyllning Har vågat mig på två cm nu vilket i sig är mer än nog med vatten om det istället väljer att lägga sig på parketten

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    720 liter är en skapligt stor balja och nu står den på plats
    Inte ett dugg avundsjuk.. Inte alls, inte alls...

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    720 liter är en skapligt stor balja och nu står den på plats

Lämna en kommentar:

• simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Nackdelen med ledramper och tex Razor är att de kostar någonstans mellan en miljon och en miljard . Har du några exempel på tänkbara led-spotar?
    Nu finns det ju 'prisvärda' ledramper från olika kinesföretag, kostar mindre än en standard T5 ramp kostar i Sverige...

Och räknar man in driftskostnaden över 3 år med lysrörsbyte och större strömförbrukning blir led en klart bättre affär.

Lämna en kommentar:

• Jesper Broman
    svarade
    Jag är avundsjuk på dig. Vill ju också ha ett sånt akvarium.
    Däremot så är jag inte avundsjuk på själva bärandet av akvariet

Ja det kan bli fruktansvärt stökigt när man ska flytta runt några kar. Tidskrävande, kaotiskt och förvirrande.
    Men när du är färdig så kommer belöningen i att få inreda ett nytt akvarium modell stort

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Sådär då var allt klart inför morgondagen. Bägge karen flyttade och åter igång. Vardagsrummet påminner lite smått om en krigszon men som tur är så är det en kortvarig upplevelse. Ser nu fram emot att karet står på plats här hemma så att arbetet kan fortsätta. Ser något mindre fram emot hämtning och transport av karet. Blir en väldigt försiktigt och kontrollerad fyllning av karet efter transport. Om allt går som planerat så är lördagens sedan dedicerad till att kicka igång karet på allvar.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Det kommer att fungera kanon med Lidot, Tommy. Rätt tänkt [emoji5]️

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Har nu påbörjat alla förberedande aktiviteter inför morgondagens ankomst av det nya karet genom att bland annat flytta de kar som står där det nya skall stå.

Har dock en fundering. Istället för att "packa ned" 8 diskus i ett antal hinkar, kan det fungera att mellanlanda dem i ett 120 lido med både innerfiltret och svampfiltret igång?

Blir visserligen väldigt mycket fisk på liten yta men å andra sidan hur är det att bo i en hink? Vill ju absolut inte att någon revirkamp går igång med så mycket fisk på så liten yta men det kanske kan undvikas genom att mörklägga det helt genom att lägga en svart handduk över karet?

Tänker mig att jag behöver en heldag till att flytta all teknik och innehåll i 240 karet till det nya så det blir väl ungefär så länge som kompisarna i så fall får bo i 120 karet.

Vad tror ni, kan det fungera?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Allt tyder på att det blir hämtning av karet torsdag kväll varpå jag i morgon kväll måste flytta 240 och 120 karet i och med att det nya skall stå där dessa står idag. Tömmer det till 80% med fiskar och all inredning kvar, flyttar på det och fyller det på nytt så att jag sedan i lugn ro kan sätta upp det nya på rätt plats och påbörja flytt från det gamla till det nya.

Har ett par spännande dagar framför mig där mycket skall klaffa

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...