Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Inger H
    Har för mig, att jag nyligen skrev i någon tråd (vet inte om det var i den här), att det alltid går att hitta plats för ett större kar, men att kanske lite övertalning behövs" .
    Grattis .

    //Inger
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj Tommy!
      Förstår precis hur du funderar kring två delar av karet, en del med sandbotten och en del med bôsigare inslag på botten.
      Med en jämn vattenrörelse - inte för stark och inte för svag - kan man nog åstadkomma detta, men tänk även inredningsmässigt ovanför den del som du vill ha bôsigare.
      Om man placerar grenverk som är ”pålade” i sanden har smågrenar, löv, kvistbitar o.dyl. en tendens att samla upp sig på ett skönt sätt, även om vattnet har en hyfsat stark rörelse.
      Jag tror att det är så du måste tänka för att, så att säga, samla upp en ”bôs-sida”.
      Ett exempel på vad jag menar är filmen nedan. Nu har den killen förvisso inget bôs i karet, men du kanske kan få några idéer på hur du skulle kunna arbeta med gren/rotverken.


      Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 May 2015, 09:52.

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj Tommy!
        Förstår precis hur du funderar kring två delar av karet, en del med sandbotten och en del med bôsigare inslag på botten.
        Med en jämn vattenrörelse - inte för stark och inte för svag - kan man nog åstadkomma detta, men tänk även inredningsmässigt ovanför den del som du vill ha bôsigare.
        Om man placerar grenverk som är ”pålade” i sanden har smågrenar, löv, kvistbitar o.dyl. en tendens att samla upp sig på ett skönt sätt, även om vattnet har en hyfsat stark rörelse.
        Jag tror att det är så du måste tänka för att, så att säga, samla upp en ”bôs-sida”.
        Ett exempel på vad jag menar är filmen nedan. Nu har den killen förvisso inget bôs i karet, men du kanske kan få några idéer på hur du skulle kunna arbeta med gren/rotverken.


        https://www.youtube.com/watch?v=UckghOmPoCk
        Tror du jag kan få till tillräckligt bra cirkulation/rörelse genom att köra två styck JBL e1501 som trycker på från ena kortsidan kompletterat med en JBL e901 i mitten på karet? Har nämligen dessa tre filter idag. Har dock inte slang så det räcker för att ha utblås på ena kortändan och utsug i andra.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Tror du jag kan få till tillräckligt bra cirkulation/rörelse genom att köra två styck JBL e1501 som trycker på från ena kortsidan kompletterat med en JBL e901 i mitten på karet? Har nämligen dessa tre filter idag. Har dock inte slang så det räcker för att ha utblås på ena kortändan och utsug i andra.
          Väldigt svårt att svara på. Jag tror att du helt enkelt måste testa och se vad som ger bäst resultat.
          Jag kör endast Eheim 2250- och 2260-tunnor - fantastiska ytterfilter som aldrig krånglar, och är tysta.
          Jag körde med ett 2250 i 540-T-karet (det där med all sten) och det blv en mycket fin vattenrörelse från ytan, ner mot ena kortsidan och över sand och stenar på tillbakavägen.
          Utflödets (eller vad man nu skall kalla det) riktning, och inredning i övrigt spelar ju in här också.
          Dra igång dina filter du använder, och experimentera tills du hittar rätt vattenflöde - efter att du satt inredningen.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Nu när du skall malla på med ett 720 kanske en skön bakgrund kan vara en idé? Blir ju bra filter bakom också, om man vill…


            AquaTerra's Amazona background features a massive tree centerpiece with an impressive root structure surrounded by detailed boulder like rockwork. Bring the ...






            Wild red spotted green discus from the Rio Jutai. All sourced through sustainable fishing and supplied by Hek Discus Brazil, via Chens Discus in the UK.Aquar...



            Just got a new camera so I thought I'd put a better quality video on.

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Nu när du skall malla på med ett 720 kanske en skön bakgrund kan vara en idé? Blir ju bra filter bakom också, om man vill…


              AquaTerra's Amazona background features a massive tree centerpiece with an impressive root structure surrounded by detailed boulder like rockwork. Bring the ...






              Wild red spotted green discus from the Rio Jutai. All sourced through sustainable fishing and supplied by Hek Discus Brazil, via Chens Discus in the UK.Aquar...



              https://www.youtube.com/watch?v=9gXVgWLbZ-g
              Sköna filmer.

              Funderar även på det där med belysning. Skall man köra med en heltäckande 4-rörs armatur på 2 meter eller jobba med dubbla två rörs på en meter vardera alternativ ett kortare 4-rörs som inte täcker hela karet?

              Tänker mig att man i ett sådant här kar (som jag beskrev min vision om inredning på tidigare) vill ha några dunklare partier? Blir inget annat än Valle i växtväg och de kräver ju inte så mycket.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                Sköna filmer.

                Funderar även på det där med belysning. Skall man köra med en heltäckande 4-rörs armatur på 2 meter eller jobba med dubbla två rörs på en meter vardera alternativ ett kortare 4-rörs som inte täcker hela karet?

                Tänker mig att man i ett sådant här kar (som jag beskrev min vision om inredning på tidigare) vill ha några dunklare partier? Blir inget annat än Valle i växtväg och de kräver ju inte så mycket.
                Jag hade jobbat med någon form av punktbelysning, typ led-spotar - eller varför inte kolla in någon ledramp där flera belysningsalternativ går att använda.
                Själv kommer jag att köra Maxspect Razor 300 http://www.tritonakvarium.se/maxspec...0w-320w/3163-0
                Men behåller även MH-rampen som sitter som byggbelysning över storburken nu - samt utplacerade led-spotar.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jag hade jobbat med någon form av punktbelysning, typ led-spotar - eller varför inte kolla in någon ledramp där flera belysningsalternativ går att använda.
                  Själv kommer jag att köra Maxspect Razor 300 http://www.tritonakvarium.se/maxspec...0w-320w/3163-0
                  Men behåller även MH-rampen som sitter som byggbelysning över storburken nu - samt utplacerade led-spotar.
                  Nackdelen med ledramper och tex Razor är att de kostar någonstans mellan en miljon och en miljard . Har du några exempel på tänkbara led-spotar?
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Nackdelen med ledramper och tex Razor är att de kostar någonstans mellan en miljon och en miljard . Har du några exempel på tänkbara led-spotar?
                    Haha! Ja, det är dyrt med de där jädra ramperna - men va fan, när man ändå är igång och plöjer ner högvis med pluringar (det är bland annat därför jag gigar så mycket) på ett akvarieprojekt, så kan man lika gärna fortsätta. Jag har kollat ett par burkar med maxspectramperna irl, och det är sannerligen ett mäktigt ljus man kan få...

                    Själv har jag använt IKEAS ledpuckar med mycket (enligt mig) lyckat resultat. Dessa är hyfsat billiga och placerar man dom inte i en egenkonstruerad ramp, kan man bara lägga dom på täckglasen och köra runt med dom tills man blir nöjd.

                    Här IKEAS led-puckar:
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Man kommer väldigt långt på vanliga lampor.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Man kommer väldigt långt på vanliga lampor.
                        Visst! Då kör man på det!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Tommy!
                          Jag tänkte bara säga, nu när vi har gaggat här i tråden idag, att jag skall åka iväg till Stockholm några dagar och gona mig.
                          Jag kommer inte att ha tid att hänga här på Zoopet, så vi hörs till helgen eller nåt i den stilen.
                          Ha det gôtt!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Tommy!
                            Jag tänkte bara säga, nu när vi har gaggat här i tråden idag, att jag skall åka iväg till Stockholm några dagar och gona mig.
                            Jag kommer inte att ha tid att hänga här på Zoopet, så vi hörs till helgen eller nåt i den stilen.
                            Ha det gôtt!
                            Ha det toppen, tack för all hjälp!
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Haha! Ja, det är dyrt med de där jädra ramperna - men va fan, när man ändå är igång och plöjer ner högvis med pluringar (det är bland annat därför jag gigar så mycket) på ett akvarieprojekt, så kan man lika gärna fortsätta. Jag har kollat ett par burkar med maxspectramperna irl, och det är sannerligen ett mäktigt ljus man kan få...

                              Själv har jag använt IKEAS ledpuckar med mycket (enligt mig) lyckat resultat. Dessa är hyfsat billiga och placerar man dom inte i en egenkonstruerad ramp, kan man bara lägga dom på täckglasen och köra runt med dom tills man blir nöjd.

                              Här IKEAS led-puckar:
                              Riktigt snyggt! Kollar på Ikeas hemsida för att se om jag kan hitta dessa när jag kommer hem i kväll.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Spännande snack Tommy
                                När du funderar på enklare lösningar. Tänkt till om Hannes lösning?
                                408L Orinoco theme aquariumGeophagus sp Orange headGeophagus steindachneriSatanoperca leucostictaL134L201


                                Ett av de vackraste karen på Zoopet i min mening. Han har ju vanliga hängande armaturer med ledinsatser. Kostar småpotatis och blir toksnyggt och du får då belysta och skuggiga partier.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...