Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    720 liter är en skapligt stor balja och nu står den på plats
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      720 liter är en skapligt stor balja och nu står den på plats
      Inte ett dugg avundsjuk.. Inte alls, inte alls...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Inte ett dugg avundsjuk.. Inte alls, inte alls...
        Och jag är inte alls nervös inför vattenfyllning Har vågat mig på två cm nu vilket i sig är mer än nog med vatten om det istället väljer att lägga sig på parketten
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Du Tommy..... det där med bilder medan man håller på? Ringer det någon klocka?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vad ska du förresten köra med för filterlösning?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Allt är enligt vattenpasset spikrakt men har identifierat luftficka på strax under en mm mellan ställning och kar i ett av hörnet. Kommer garanterat sätta sig när jag fyller vatten i karet men blir det då spänningar i glaset? Justerar och justerar men lyckas inte bli av med den.

              Några tankar?
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Tror att jag nu vet hur ett barn skulle uppleva det om hen fick talat om för sig 10:00 den 24/12 att julafton i år är inställd. Jobbade med det nya karet till sent igår kväll när jag upptäckte en skada i ett av sidoglasen som gjorde att jag inte vågade gå vidare med provfyllningen. Visserligen är karet tätt men med så stor volym vore det idioti att ignorera en glasskada.

                Förstår nu hur oerhört kul jag tycker det är med akvaristik och hur enormt mycket jag laddat upp för detta spännande 720 projekt för jag kan faktiskt inte minnas när jag blev så besviken och nedstämd sist.

                Efter att ha suttit på golvet och bara tittat besviket på karet en längre stund så beslutade jag mig för att ta kvällen och sova på saken.

                Vaknade ännu tidigare än vanligt med en hjärna som övergått från besvikelse till snarare en inställning över att problem är till för att lösas. (OK erkänner även besvikelsen är kvar hos mig)

                Redan vid 04:30 i morse så hade de första mailen gått ut till flera glasmästare samt även en förfrågan till en handlare om ett nytt 720 kar.

                Har just nu ingen aning om var detta landar, och helgens inredningsaktivitet kan man nog konstatera som inställd men att detta skall ske på ett eller annat sätt råder det ingen tvekan om.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Fan vad surt!
                  Oftast så går det ju utmärkt att köpa begagnat och det är nästan omöjligt innan köp att syna precis allt. Jag har haft tur varje gång jag köpt begagnat men förstår din besvikelse.
                  Snacka om antiklimax!

                  Lider med dig

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Är det helglas du skall ha?
                    Ett nytt 720 kostar 5150.-, ett med ram kostar 4295.-

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Boys & Girls!
                      Trist att läsa om skadan på karet. Hoppas att du snart är igång med en ny burk, och härliga inredningsgrejer.
                      Om man nu inte fryser på den typ av ”bôsiga” inredningar vi har talat om på senare tid och vill ha en ”tjusigare” look i karet med växtlighet o.s.v. så kan ju en inredning typ denna vara något att fundera på:


                      Hier der 2. Teil des Diskus Aquascapes. Jetzt mit Besatz. http://www.aquascaping-symphony.de Das Video wurde von http://www.diskus-direkt.de gefilmt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Boys & Girls!
                        Trist att läsa om skadan på karet. Hoppas att du snart är igång med en ny burk, och härliga inredningsgrejer.
                        Om man nu inte fryser på den typ av ”bôsiga” inredningar vi har talat om på senare tid och vill ha en ”tjusigare” look i karet med växtlighet o.s.v. så kan ju en inredning typ denna vara något att fundera på:


                        https://www.youtube.com/watch?v=bT1gEStC2Hw
                        Så vackert så jag blir nästan blöt i ögonen

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Väldigt trist med karet... hoppas du för löst problemet kvickt!

                          Den där discusfilmen var ju dregelvarning på
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Blev en blixtvända hem där jag fick besök av Majornas glas som jag förstår skall vara duktiga på akvarium. Enligt honom bör det räcka med att limma på en ny 8 mm glasskiva på insidan av den i existerande. De hade dock ingen tid att göra. Har sedan pratat med Lindome glas som kanske kan komma i eftermiddag och fixa det.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Jag fick mig en liten stund med en dator och kunde inte låta bli att kika in här...
                              Så jag tänkte att en liten uppgaskningsfilm kunde vara på sin plats!

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Är det helglas du skall ha?
                                Ett nytt 720 kostar 5150.-, ett med ram kostar 4295.-
                                Tack för info, var har du hämtat priserna?
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...