Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Sedan det där att det kostar en miljard.....
    Det är ju inte en grupp med Endlers du hade tänkt dig simma där
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Även jag Tommy har "gjort slut" med bakgrunder och upplever inget negativt förutom att inredningen och belysningen måste skapa bakgrundseffekten. Har du ungefär som titthål i inredningen och det bara är svart där ger det snarare ett extra djup än vad en bakgrund gör.
      Precis så, tror det kommer bli bra med en svart bakgrund. Svåraste partiet blir mittenpartiet där jag tänkt med en större helt öppen yta.

      Torrjobbar nu med den högra delen av karet där jag tänker mig mycket rötter och bös (är ju en viss fördel att ha ett pilotkar ståendes hemma ), den delan av karen kommer bli riktigt bra tror jag.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Sedan det där att det kostar en miljard.....
        Det är ju inte en grupp med Endlers du hade tänkt dig simma där
        Helt rätt, tittade dock på BTN 3D bakgrunder vilka kostar mellan 6-9 tsek och det är det faktiskt inte värt.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Vad tror ni om att hänga en svart rullgardin på väggen (tillklippt såklart) bakom ett kar, några tankar bara om vad jag har funderat på. Har inte testat bara funderat som sagt .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Inger H
            Vad tror ni om att hänga en svart rullgardin på väggen (tillklippt såklart) bakom ett kar, några tankar bara om vad jag har funderat på. Har inte testat bara funderat som sagt .

            //Inger
            Finns det en risk för att man faktiskt ser bakglaset om svärtan inte ligger direkt emot glaset?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Tänker mig en relativt rejäl avskiljare där man simmar in till det rotiga partiet.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0379.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,0 KB
ID: 2171682
              Senast redigerad av Tommy Vestlie; 23 May 2015, 13:53.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                Finns det en risk för att man faktiskt ser bakglaset om svärtan inte ligger direkt emot glaset?
                Vet inte, tänkte att någon kanske testat?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Helt rätt, tittade dock på BTN 3D bakgrunder vilka kostar mellan 6-9 tsek och det är det faktiskt inte värt.
                  Precis, när man kan få en liten grupp VF diskus för samma slantar [emoji12]
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Precis så, tror det kommer bli bra med en svart bakgrund. Svåraste partiet blir mittenpartiet där jag tänkt med en större helt öppen yta.

                    Torrjobbar nu med den högra delen av karet där jag tänker mig mycket rötter och bös (är ju en viss fördel att ha ett pilotkar ståendes hemma ), den delan av karen kommer bli riktigt bra tror jag.
                    Har du två ramper i bred som inte täcker totalt kan du ju låta det skugga där. Men sedan tycker jag ändå du skulle ta dig en funderare med hängande armaturer eller spotar. De kan ju göras riktbara och då är mitten nemas problemas.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Vilken ljuvlig diss det är på btn-bakgrunder nu.
                      Helt klart fungerar en svart bakgrund, målad, film eller annat, toppenbra. Om man kör en svart bakgrund och vill slippa se själva glaset, eller viss algväxt o.dyl. får man trolla bort detta med ljussättning - alltså se till att den bakre rutan inte blir direkt belyst. Gör man detta på ett fiffigt sätt "försvinner" glaset och det svarta. Givetvis kan man ju, som ni är inne på, inreda så att mestadelen av bakglaset inte syns utan bara anas.

                      Om man dristar sig till att ändå sätta en, typ btn, bakgrund skall man kanske tänka på att inreda så att den inte utmärker sig, utan bara finns där. Fördelen med en rejäl bakgrund är ju, även om man inte gillar utseendet, att det kan bli väldigt bra och effektiva filter av dom...
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Men Mats, om man nu väljer att ha en bakgrund, bara för att ha den som en filterlösning, så är ju egentligen en bakgrund (tänkt för oss som inte ska utnyttja bakgrunden som filter) lite onödig i mina ögon. Jag är fortfarande inne på (som jag har skrivit ovan), att en mörk bakgrund, som placeras på väggen bakom karet skulle funka. Sen som Tommy skriver, så kanske själva glaset syns om inte det svarta ligger tight mot glaset?? Skulle vara intressant att veta hur det egentligen är . Kanske en urdum fråga, jag vet inte .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Det är ingen dum fråga men ligger ytan strax bakom glaset så syns materialytan. Har en svart bakgrund på jobbet. Minsta veck eller distans från rutan syns direkt. Hade själv valt att måla baksidan utanpå med gummifärg eller nåt liknande så försvinner glaset direkt.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Vilken ljuvlig diss det är på btn-bakgrunder nu.
                            Helt klart fungerar en svart bakgrund, målad, film eller annat, toppenbra. Om man kör en svart bakgrund och vill slippa se själva glaset, eller viss algväxt o.dyl. får man trolla bort detta med ljussättning - alltså se till att den bakre rutan inte blir direkt belyst. Gör man detta på ett fiffigt sätt "försvinner" glaset och det svarta. Givetvis kan man ju, som ni är inne på, inreda så att mestadelen av bakglaset inte syns utan bara anas.

                            Om man dristar sig till att ändå sätta en, typ btn, bakgrund skall man kanske tänka på att inreda så att den inte utmärker sig, utan bara finns där. Fördelen med en rejäl bakgrund är ju, även om man inte gillar utseendet, att det kan bli väldigt bra och effektiva filter av dom...
                            To be fair, med inredningen på de sista två bilderna så hade du ju inte sett baken av karet oavsett, så svart hade nog funkat lika bra. :P

                            Och sen Tommy om jag får välja så kasta ut lysrören, tycker dom ger ett väldigt platt och onaturlgit ljus.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Det är ingen dum fråga men ligger ytan strax bakom glaset så syns materialytan. Har en svart bakgrund på jobbet. Minsta veck eller distans från rutan syns direkt. Hade själv valt att måla baksidan utanpå med gummifärg eller nåt liknande så försvinner glaset direkt.
                              Svart på vitt, precis vad jag vill veta . Skönt, när jag slipper reda ut saker å ting själv .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Gummifärg, vad är det? Har målat glas förr med akrylfärg, men blir inte nöjd.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...