Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ekskiva och lister på plats (Premiärtur för bilens dragkrok )

    Fick även tag i två nya rötter via annons på FB så nu har sju lite större rötter placerats ut i pilotkaret där jag tror att jag vill ha dem. Tre kanske fyra av dem kommer jag behöva silikonera fast när karet kommer sedan. Placeringen känns nu toppenbra men mycket kan förändras i samband med lite vatten och belysning
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Hur tänker du nu då med belysning och jag frågade tidigare om filterlösning, men bumpar frågan igen. Hur gör du med det?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Har inte riktigt landat frågan när det gäller belysning ännu, men vill gärna hitta en lösning där jag kan kontrollera ljuset individuellt för olika zoner i karet. Lutar alltså åt någon form av spottar eventuellt en kombination med en ramp över halva karet och spottar över andra halvan. Har bollat en del med en handlare som skall ta fram lite olika förslag till veckan. Var även en sväng på Ikea som har väldigt smidiga spottar som man kan lägga direkt på glaset men utan att egentligen kunna något om detta så kändes deras kapacitet för dålig plus att jag upplevde ljuset som lite för varmt.

        Gällande filtrering tänker jag mig göra ett försök med de 3 filter jag har men troligen då utan strilrör för att nyttja deras fulla kapacitet. Hade först en tanke om att köra alla utblås från vänster kortsida och alla utsug vid höger kortsida, detta för att simulera ett mer flodliknande beteende. Har inte riktigt gett upp denna tanken men det blir lite bökigare med längre slangar vilket i sin tur snor kapacitet från filtren och eftersom jag inte ens är säker på att filtren räcker till utan bromsklossar som långa slangar så lutar det åt att göra som jag har det idag fast utan strilrören. Dvs tre utblås, ett i vardera hörn och ett mitten som trycker ytvattnet mot framglaset samt utsug på samma plaster.

        Tror man skulle få ett mer naturligt beteende att beskåda om man kunde få till en ett skapligt strömt vatten från en kortsida till en annan i kombination med den inredning jag nu satt men är tveksam till om mina nuvarande prylar orkar med det.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ytterligare en pusselbit ramlade precis på plats i 720 projektet genom att en herre som gärna vill ge pilotkaret en ny chans kommer och hämtar det i morgon. Känns bra av flera anledningar, trist att behöva skrota något som hos rätt vårdtagare har potentialen att bli något riktigt bra samtidigt som det nu frigör platsen för det kommande karet.

          Har under tiden passat på att använda det som mall när jag labbat med allt från inredning till belysning. Känns som att jag är hemma nu när de gäller placering av alla rötter, ser redan nu framför mig hur diskarna simmar mellan dess rotsystem.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Hej Tommy!

            Du har ju oroat dig lite över att inte få till tillräcklig vattenrörelse med de pumpar du har hemma, men jag tror nog inte du behöver fundera så mycket över det!
            Mina löv har alla samlats i ett hörn av akvariet och jädrar vad snyggt det bev när jag föste ut de nu halvförmultnade löven över hela botten! Jag lär ju få upprepa den här proceduren många gånger om jag inte vill ha alla löv i en hög, men som sagt; jag har bara en 1800-literspump i min balja och den räcker mer än väl för att blåsa rent på botten i de delar av karet där jag har naken sandbotten!

            Missade du det här inlägget kanske?

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Hej Tommy!

              Du har ju oroat dig lite över att inte få till tillräcklig vattenrörelse med de pumpar du har hemma, men jag tror nog inte du behöver fundera så mycket över det!
              Mina löv har alla samlats i ett hörn av akvariet och jädrar vad snyggt det bev när jag föste ut de nu halvförmultnade löven över hela botten! Jag lär ju få upprepa den här proceduren många gånger om jag inte vill ha alla löv i en hög, men som sagt; jag har bara en 1800-literspump i min balja och den räcker mer än väl för att blåsa rent på botten i de delar av karet där jag har naken sandbotten!

              Missade du det här inlägget kanske?
              https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1737117
              Kände idag att jag inte vill kompromissa på min vision om att få till 2 meter strömt amazonasflodvatten så jag kompletterade projektet med en fx6a idag.
              Senast redigerad av Tommy Vestlie; 25 May 2015, 16:37.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                Kände idag att jag inte vill kompromissa på min vision om att få till 2 meter strömt amazonasflodvatten så jag komplettera projektet med en fx6a idag.
                Jag säger inget. Fast du behöver nog inte använda filter för flödets skull, det kan du ju ha streamers till som är lättare att positionera och justera.
                Senast redigerad av Einarsson; 25 May 2015, 16:37.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Jag säger inget.
                  Ett filter per fisk, gammal norsk måttenhet
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Hej Tommy!

                    Du har ju oroat dig lite över att inte få till tillräcklig vattenrörelse med de pumpar du har hemma, men jag tror nog inte du behöver fundera så mycket över det!
                    Mina löv har alla samlats i ett hörn av akvariet och jädrar vad snyggt det bev när jag föste ut de nu halvförmultnade löven över hela botten! Jag lär ju få upprepa den här proceduren många gånger om jag inte vill ha alla löv i en hög, men som sagt; jag har bara en 1800-literspump i min balja och den räcker mer än väl för att blåsa rent på botten i de delar av karet där jag har naken sandbotten!

                    Missade du det här inlägget kanske?
                    https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1737117
                    Men du, en bild på nuläget är ju ett måste
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Jag säger inget. Fast du behöver nog inte använda filter för flödets skull, det kan du ju ha streamers till som är lättare att positionera och justera.
                      Älskar massor med filtermassa
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Älskar massor med filtermassa
                        Ja men det blir ju både och sen. Vi vet ju alla att det är där du kommer hamna till slut ändå.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av einarsson
                          ja men det blir ju både och sen. Vi vet ju alla att det är där du kommer hamna till slut ändå.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Men du, en bild på nuläget är ju ett måste
                            Det kan vi säkert ordna frammåt midnatt, förutsatt att löven inte blåst ihop igen då...

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Bra med lite vikt när skivan skall monteras i våg. Tror dessutom att det är Zoopet hon läser vilket borde ge lite extra tyngd åt ämnet.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0428.jpg
Visningar: 1
Storlek: 218,3 KB
ID: 2171706
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Med betoning på LITE vikt hoppas jag. Du dansar på en fin gräns här.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...