Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Mitt Diskuskar skiftar ju PH varannan till var 3:e dag. Märker inga problem med det alls. Diskusarna reagerar inte negativt på att det stiger upp. Sedan blir det ju inte så att karet hoppar mellan 7,6 och 6,9 utan jag byter ju bara 1/3 del och det glider ner ganska fort. Det rör sig kanske snarare mellan 7,1 och 6,9 max. Eller annars så kör du på med din PHbuffring om du är bekväm med det? Men även i naturen så fluktuerar ju PH och annat en del. Diskusarna fixar det.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      Tommy, hur gör du rent praktiskt m vattenbytena? Jag har också pH 7,8 ur kranen och det funkar nu, men i framtiden vill jag nog justera ner. Slang från kran och blanda pH-minus bredvid? Har läst att det finns kloraminer i mitt vattnet och blandar därför i vattenberedare i varje hink först, men det blir bara tre hinkar 1ggr/vecka i dagsläget.

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av ElinR
        Tommy, hur gör du rent praktiskt m vattenbytena? Jag har också pH 7,8 ur kranen och det funkar nu, men i framtiden vill jag nog justera ner. Slang från kran och blanda pH-minus bredvid? Har läst att det finns kloraminer i mitt vattnet och blandar därför i vattenberedare i varje hink först, men det blir bara tre hinkar 1ggr/vecka i dagsläget.
        Jag byter vatten i karet med hjälp av en slang jag kopplar till kranen i badkaret. När jag byter så fyller jag på med tempererat vatten som är drygt 1 grad lägre än vad jag har i karet för att simulera den effekt som ett störtregn har på en flod, vilket enligt vad jag har läst, är en triggande faktor för lek (tillsammans med det extra syret som vattenbytet ger, det har fungerat)

        När jag fyller på vattnet så använder jag alltid easylife filtermedium, PH Buffer 6,5 samt en dos växtnäring. Dvs jag förbereder inte vattnet innan utan häller dessa preparat i karet samtidigt som jag fyller på med nytt vatten. PH Buffer 6,5 tar ca 30 min på sig att ge effekt. Mäter jag PH värdet i karet 30 min senare så har jag 6,9.

        Jag byter 50% av 240 karet 2 ggr per vecka med hjälp av denna:

        Marina AquaVac Kompletter Wasserwechseler & KiesreinigerPraktisches Wasserwechsel-System mit Schlauchanschluß zwischen Becken und Wasserhahn. Wasserablass un...
        Senast redigerad av Tommy Vestlie; 18 September 2014, 15:38.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Rufus
          Du har ett riktigt fint akvarium vackra färger och harmoniskt. Riktigt kliar i fingrarna att riva i mitt eget kar men tar emot då det fungerar bra och gjort så länge. Med tiden kan ett akvarium bli lite rörigt med alla enstaka överlevare och växter som växer bra och som man inte riktigt nänns riva ut..jag måste nog skaffa ett till
          Tack snälla, dina ord värmer en glad amatör som försöker göra sitt bästa.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • ElinR
            • September 2014
            • 370

            Helt plötsligt förstår jag hur du trollar runt sådär 200L en onsdagkväll. Lysande!

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Mitt första Diskusakvarium

              Pandorna vill ju enligt planetcatfish ha runt 22-25 i temperatur. Nu vet jag inte vilken temp du har eller hur länge du haft dem etc. Men de finns de som inte trivs i varmare vatten. Pandan kanske är en av dem? Dessutom tolkar jag att pandan är en av de mer känsliga i corys-släktet, av de vanliga arterna i handeln iaf. Så kan ju vara något i karet den inte trivdes med.

              Samtidigt tror jag mer på Blåvingens teori. Att nån faller bort bara, utan vidare orsak.



              Karet ser riktigt färggrant och fint ut! Det var länge sedan jag tittade in i tråden så det har tagit sig väl.
              Senast redigerad av Likan; 18 September 2014, 16:23.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Likan
                Pandorna vill ju enligt planetcatfish ha runt 22-25 i temperatur. Nu vet jag inte vilken temp du har eller hur länge du haft dem etc. Men de finns de som inte trivs i varmare vatten. Pandan kanske är en av dem?
                Samtidigt tror jag mer på Blåvingens teori. Att nån faller bort bara, utan vidare orsak.

                Karet ser riktigt färggrant och fint ut! Det var länge sedan jag tittade in i tråden så det har tagit sig väl.
                Temperaturen var en av mina orosmoment kring just Pandan när jag köpte dem eftersom jag har 28-29 grader men fick info om att det inte skall vara något problem. Får se hur övriga klarar sig.

                Tack för din fina kommentar om karet.


                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Jag har hört lite olika om corysar. En del säger att högre temp inte gör något och andra säger att det kan påverka mycket.

                  Dock skaffade jag duplicareus som vill ha samma temp som pandan, till mitt ena kar med 28-29 i temp. I somras var det 30 grader i karet i flera veckor. Och alla de lever fortfarande.

                  Så ja. Vad vet jag. bara delar vidare det jag läst. syresättning vid botten är ju att föredra men det har ni säkert redan diskuterat.

                  (Som sagt, vet inte vad som sagts tidigare. )
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Har haft olika Corydoras, och har nu bl.a panda, och tycker de verkar tåliga när det kommer till temperaturen.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Tycker att karet utvecklar sig bra, växterna tar allt mer plats och fiskarna verkar trivas betydligt bättre i denna inredning. Har ökat CO2 flödet till karet i kväll då jag tror att CO2 nivån fortfarande inte är optimal.

                      Tror att vår hona åkt på vitskit som en konsekvens av alla förändringar så jag har påbörjat en veckas Anti-spot behandling.

                      I övrigt så är fiskarna åter till sitt tama läge och störs inte nämnvärt av mina händer när jag rensar växter etc utan tvärtom är väldigt nyfikna på vad jag gör. Skönt, känns som "förändringstressen" är över.

                      Lite beroende på hur CO2 systemet utvecklar karets värden så fundera jag på att testa att inte använda PH-buffert vid nästa vattenbyte men då inte byte mer än 30-40% av vattnet för att se om CO2 systemet kanske kan ersätta bruket av PH-buffert, det vore ju toppen i så fall. Fortsätter bearbeta denna tanke i kolroten.

                      Funderar även kring växtnäringen där jag idag använder Tropicas Plant Growth dagligen som ju verkar fungera bra, har dock även PMDD hemma som jag inte testat så det är frågan om man skall byta när Tropicas är slut. Varför byta ut något som fungerar bra? Svaret är enkelt; Tropicas är dyr.

                      Funderar även på om jag inte borde införskaffa ett antal räkor till då mina nuvarande 15 (tror jag att jag har) känns lite för lite med tanke på den nya inredningen.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Om du nu ska skona karet lite och så ha hellre antispot ett tag på fodret men ... Ditt akvarium - ditt upplägg. Jag fick bort vitskiten senast med antispot i vattnet i 14 dagar då jag hade en matvägrande hane (som efter det äter som en utsvultet vildsvin).

                        Men då ger jag Aqua-Kraut dagligen också på fodret.

                        Vill ge dig maximalt stöd för att släppa Phbuffert.

                        Gällande växtnäringen så regerar Pmdd stort, så där tycker jag du ska släppa den gröna lyxgödningen som inte är bättre än Pmdd på en enda punkt förutom doseringsenkelheten.

                        Tycker du är otroligt duktig på dina Diskusar. Du har helt rätt attityd, magkänsla och respekt för dina Diskusars välfärd. Du kommer att gå långt som Diskusfantast, Tommy. Mvg!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Vänta lite nu? Antispot är väl inte riktad emot vitskit? Det är väl snarare multicura isåfall?
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Nej, du Einarsson. Antispot är grejen gällande vitskit. Tony tipsade om Antispot på granulatfoder eller i vattnet. Har fungerat kanon varje gång. Flagellater är känsliga för samma medicin som vitaprick. Speciellt Antispot. Det fungerar så bra så att vitskit är ett minne blott i mina kar. Dessutom tål räkorna det
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Vitskit brukar jag döda med värme dock, för att undvika medicin. :-)
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ok här är det kembombning som gäller för mig som gillar växterna. Märker ingen påverkan alls i negativ mening efter antispot.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...