Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Wiie
    Jag sitter bara och njuter av ditt kar med stor avundsjuka . Har en liten fråga om vad växten längst fram till höger heter?? Aldrig sett den innan
    Det är en grön tigerlotus tror jag:

    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Nix det är inte Tigerlotus, ser mera ut som Nymphoides hydrophylla eller annars vattenspikblad men med ovanligt långa stjälkar. Mina vattenspikblad blir ungefär likadana med gödning och Co2.

      Edit. Kollade filmen igen och det är Nymphoides hydrophylla
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tommy. Sedan måste jag berömma dig för ett mycket vackert, välmående kar med harmoniska Diskus i.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Vilken härlig film !
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Fick bli en film till samt några kommentarer om karets växter.

            Tack snälla för era trevliga kommentarer. Kom precis hem och känner mig halvdassig, åkt på en förkylning och ni vet ju hur det är med förkylda män

            Satte mig framför karet, tänkte att det måste vara en bra medicin mot just förkylning.

            Känns som jag fått skaplig balans för mina växter när det gäller ljus, näring och C02. Allt växter så det knakar. Allt förutom Javaormbunken som jag monterat på roten till höger som blivit tråkigt brun. Får se om den tar sig annars så får den nog förpassas till de eviga jaktmarkerna. Kommer i så fall ersättas med en identiskt, passar ju så bra där. Trägen den som ger sig.

            Blåvinge har så gott som rätt: Växten till höger är en nymphoides sp, tycker den har blivit fantastiskt vacker, gillar särskilt att den bryter övriga gröna växter med sin betydligt ljusare ton. Den observanta ser att det även står en sådan till höger om den stora roten. Den extra observanta ser att det simmat iväg ett skott som självmant valt att rota sig bland alla Anubias på den lilla roten i mitten, syns tydligt på den ljusare gröna färgen. Har den självmant ”simmat” dit så skall den givetvis få sitta kvar.

            (Precis när jag började filma detta så fick några av pandorna tuppjuck, något som dem får några ggr per dag)

            (Filmen är tagen ca fem minuter före dagens andra automatiska matning vilket märkt tydligt på karets invånare, dem kan helt enkelt klockan)

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tommy. Sedan måste jag berömma dig för ett mycket vackert, välmående kar med harmoniska Diskus i.
              Tack snälla, en sådan kommentar från någon med ett så vackert kar som ditt uppmuntrar lite extra.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Blir jag nu snäll tillbaka på den kommentaren igen så blir vi helt odrägliga. Så jag nickar lite manligt gillande till kommentaren helt enkelt.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ha ha ha
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Mig gjorde det inte ett dugg att filmen var lång . Snyggt kar, harmoniska Diskusar och dessa gula pajsar är en fröjd för ögat.
                    Gula pajaser kommer nog snart i mitt kar också=härmapa

                    //Inger
                    Det var nog inte den filmen jag publicerade tidigare i kväll som du tänkte på nu, misstänker att din kommentar var tilltänkt till blåvinges tråd
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      haha, jag sitter och läser om Diskusar i alla möjliga trådar, så inlägget hamnade i fel tråd - rader det!

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Det är sånt som kallas Diskusgemenskap. Det räcker med att man har ett hjärta för Diskus så ingår man i familjen. Det har ju du, Inger.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Det är sånt som kallas Diskusgemenskap. Det räcker med att man har ett hjärta för Diskus så ingår man i familjen. Det har ju du, Inger.
                            Så är det och så kommer det alltid att vara .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Någon som har några tips att delge min sambo i hennes nystartade projekt?

                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Akvariekvällen slutade lite extra bra. Det är väl bara i ett forum som detta som man vågar yttra glädje över färgen på en fisks avföring? Tror inte det är något jag skall basunera ut på kontoret i morgon men galet skönt är det att se den mörka färgen på det som nu kommer ur vår hona.

                                Såg även indikationer på att hon ville vara med sin partner efter vattenbytet i kväll. Vilket dessutom var det andra vattenbytet utan att tillsätts PH-Buffert, och här ännu en glädjande nyhet, PH-värdet håller sig under 7.

                                Med lite tur så var det sista dagen jag medicinerade honan, dvs hela karet eftersom hon inte ätit på ett tag. Om allt vill sig väl så blir det en rejäl dos Easy-life på onsdag för att bli av med all medicinering.

                                Nu är ljuset släckt för ikväll så det är bara att hålla tummarna för en fortsatt positiv utveckling.
                                Senast redigerad av Tommy Vestlie; 23 September 2014, 06:15.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...